HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad begära för en kamera.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:27:57  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag funderar på att sälja min Systemkamera med automatik osv..

En Minolta 7000.. Den fungerar perfekt.. Vad kan man begära för en sådan. blixt finns med samt en bärväska..

Den tar fantastiska bilder måste jag säga..Men den används inte då det ju är filmrullar som gäller där...

Så någon som vet vad man kan begära för en sådan egentligen superkamera som detta ändå är..kanske skall man behålla den o fota barnen med den så det blir bilder kvar också för framtiden.. vilket digitala tekniken ju inte skapar eftersom man aldrig framkallar dom ju

Tar man med denna så MÅSTE man ju framkalla...

jaja.. Vi får se om någon här kan tänka sig veta ungefär vad man kan begära.. Den kanske idag är snudd värdelös ju.. Då får den bo kvar ju här...

Driver Mayros hifidagis

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:40:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Spara den, och vårda den.

Näst intill värdelös nu, men jag tippar att fotograferandet med film kommer att komma tillbaka som underground, precis som Vinylspelandet gjort. Om jag har rätt i detta så är troligen din Minolta fotovärldens svar på Lenco L75. Inte bäst, och inte vackrast, men lättanvänd och gedigen. Dessutom finns det tusentals (miljontals?) Minolta 7000 runt om i världen, så reservdelar och tillbehör kommer det att finnas gott om.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:41:03  Show Profile Send Vox a Private Message
Har sett priser från 500 SEK och uppåt på mycket fina systemkameror med ett antal tillhörande objektiv.

För att jag skulle köpa en analog kamera i dagsläget skulle priset vara mycket lågt, men har du tur och hittar en entusiast kan du nog få mer pengar.

Trots allt finns det ju folk som köper analoga skivspelare för relativt stora summor.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:48:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är väl att Minolta 7000 aldrig var någon proffskamera. Det är sant att det finns en del entusiater som fortfarande köper begagande analoga kameror men så vitt jag sett så är det nästan enbart tidigare mycker dyra modeller som har något värde; dvs mellanformat, mätsökare (Lecia m.fl) samt Canon och Nikons proffsmodeller (gärna nyare sådana). Många gånger är det nog köparna helt enkelt människor som passar på att fydna modeller som en gång i tiden var deras drömkamera med som de inte hade råd med när det begav sig
(mellanformatarna är ett undantag, de används ju faktiskt fortfarande "på riktigt").


Vanliga konsumetmodeller saknar nästan helt värde idag så jag håller med Boergars: Behåll kameran.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:52:54  Show Profile Send mayro a Private Message


Hua.. Fotovärldens "lenko"..
Då när jag köpte denna var den ansedd som snuddande "lika bra" som toppmodellen 9000 sas det.. 7000 var ju "bara" ett steg ner.. men ändå jävligt dyr då ...Ja tyckte det i alla fall..SVINDYR kommer ja ihåg...

Ja några 500 skulle jag hellre slå sönder den innan ja tog..

hade hoppats svaret skulle bli runt 1500-1600.. men "500".......den får nog stanna kvar här där den ligger..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/14 :  13:09:37  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Sök en gång på Minolta eller fx. Nikon på Blocket, så får du snabbt en uppfatning, jag tycker 500;- är i minsta läget...... Men man kan till tider tx. hitta Nikon F3 eller kanske F4 inc. flera optik för under 3-4.000;-

Finns där optikker med till den? Vilka?



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/14 :  13:31:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mayro, på www.pixbox.se kan du lägga upp dina digitala bilder och även framkalla dem, 1 krona bilden om det är 100 eller fler. Så, det går att skriva ut sina digitalbilder med, bara som ett exempel.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/14 :  15:54:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En snabb sökning på annonsguiden gav förljade
http://www.annonsguiden.se/result.jsp?keywords=minolta 7000

Humm får inte med 7000 i länken.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/11/14 :  23:00:45  Show Profile Send Loopen a Private Message
På Cyberbörsen säljer de en 7000i med 28-80 och lite annat joks för 1200:-

På Blocket har de en med 35-70 + Blixt för 1000:-

På Tradera är det 300:- bjudet för en med objektiv, blixt och väska.
http://www.tradera.com/auction/Systemkameror/aid_35301998

... och en som försöker få 500:- men som nog blir utan pengar....

... och en 7000i som är uppe i hela 575:- med ett 100-200....

... en som har utropspris på 200:-.....

Äh ta du och behåll den. Tyvärr så har de analoga kamerorna rasat i värde. Sorry

//

Edited by - Loopen on 2006/11/14 23:01:27
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/11/15 :  11:26:10  Show Profile Send mace a Private Message
När dagens helautomatiska självinställande cyberrymdsöverförande RAWformats trådlösa megapixelmonster börjar krångla DÅ!!!! tar du fram din s-u-v-e-r-ä-n-a 7000 och bara fotar på

Vi har en K-Minolta D5D, suverän!, men skulle vi sälja vår Minolta 9000 för det??? ALDRIG!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/16 :  11:59:21  Show Profile Send mayro a Private Message


Beslutet att den blir kvar är redan fattat...Så... den bor kvar uppepå en bokhylla här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/16 :  12:51:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sitter med samma dilema Tobbe, har en Nikon FM med massor av tillbehör .... den bor oxå kvar!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/16 :  13:13:40  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nikon FM ja - ibland sätter jag in en rulle i min och går ut med den på stan...

Tänk - en kamera där man har koll på bländare och tid, skärpedjup och känslighet. Väger rejält, så den ligger still i händerna - stativ behövs knappt aldrig. Tar batterierna till exponeringsmätaren slut - vilket de i och för sig aldrig gör - funkar kameran utan.

Det fanns saker som var bättre förr...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/11/16 13:14:13
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/16 :  13:49:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Tänk - en kamera där man har koll på bländare och tid, skärpedjup och känslighet.

Jag har kontroll över samma saker med min nya digitala systemkamera, men om batteriet tar slut går det däremot dåligt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000