HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focal JM Lab 706S
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/11/14 :  11:10:52  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har sneglat lite på denna stativhögtalare (och dess "storebror") och har lyssnat till den ett fåtal gånger med annan elektronik än min egen. Har väl upptäckt både bra och dåliga saker.

Vill ställa en fråga till er som har större erfarenheter av denna högtalare. Hur borde (OBS, borde) denna högtalare passa ihop med Rega Planet 2000 och NAD C352?

De gånger jag har lyssnat på denna högtalare så har jag blivit imponerad av mellanregister och bas som måste betraktas som mkt bra för en stativare i prisklassen, men diskanten har med viss mjukvara varit på gränsen till jobbig. Min Rega-spelare och NAD-stärkare borde på papperet vara en vettig matchning, eller har jag fel?

Visst; kan ju naturligtvis låna hem och prova, problemet är att jag inte har funnit dessa högtalare i handeln där jag bor (Umeå)

Såååå dela gärna med er av era erfarenheter.

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/14 :  11:18:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Om du har bil så finns det en handlare i Skellefteå som för Focal. Minns inte namnet på affären nu.
Jag kan bara spekulera annars. NAD sägs vara neutrala utan att bli analytiska eller metalliska. Rega har väl ryktet om sig att vara väldigt mjuka och analoga i klangen. Focals diskant råder det delade åsikter kring. Vissa står inte ut med diskanten, medan andra älskar den. Din NAD lär driva dem fullt ut med tanke på hur mycket kraft som finns och hur lättdrivna Focal är (generellt).

Lycka till!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/11/14 :  14:51:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Enligt Hifi&Musik är 706an klart bättre och mer komplett än storebror, som bla. var lite väl tunn i basåtergivningen. Sedan så har ju de flesta JMLab ett grund ljud åt det ljusa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2006/11/14 :  16:16:38  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag använder 706s som både front och surround till min multichannel anläggning: jag är mycket nöjd med dem. (Sony scd333es + dvp 900 + signalcables).
De är lite snällare än andra JM Lab högtalare, t ex Electra eller Cobalt, och kommer att trivas mycket bra med din combo.

Jag har även testat dem i min stereo anläggning med gott resultat: de låter mycket större än vad de borde. Jag kan bara rekomendera dem: se bara till att du skaffar bra statyv till dem. Sedan trivs dem bäst relativt nära bakväggen (30-40 cm).

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:23:11  Show Profile Send marens a Private Message
De verkar mäta mycket snyggare än Electra 1007 Be tex förutom någon lådresonans.

Iofs modellen innan (?) 706 utan "s" men skillnaden borde inte vara jättestor:
http://stereophile.com/standloudspeakers/500/index4.html

De borde låta mer balanserat och mindre kyligt. Att de låter på gränsen till jobbigt i diskanten på vissa inspelningar kan bero på resonanserna i toppen.

Som jämförelse 1007 Be
http://stereophile.com/standloudspeakers/606focal/index4.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000