HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag hatar bilar! HJÄLP!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:48:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hej!

Jag har ett stort problem med min bil och hoppas att jag kan få någon hjälp av er här på forumet.

jag var i förgårr ute och körde och efter ett tag så på displayen kom det fram att de stod halvljus/dimljus men inget fel på bilen just då.

Tänkte inte mer på det och for hem.

Sen när jag parkerat´och stängt av bilen så tänkte ja att ja måste ju ändå ta och kolla det där.

Så jag vred om nyckeln och då var han sten död.

Vi har prövat med startkablar och det hjälper inte, han drar inte runt helt enkelt.

Batteriet är helt ska sägas.

Bilen har varit in en gång på service tidigare då han gick surt som fasen, då var de fel i el systemet och då nollställde dem det och sen des har han gått som vanligt fram tills nu.

Någon som känner igen problemet och kan tipsa om vad man kan göra.

Bästa vore ju att lämna in det, men om det är nått litet skitfel som man själv kanske kan fixa så vore det toppen.

Bilen är från 01

Tacksam för hjälp.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:58:30  Show Profile Send B-200 a Private Message
ok någon som är mer bilkunning men låter det inte som generatorn? dvs batteriet laddas ej under tiden man kör och det därför är dött, har för mig haft det felet själv...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:58:55  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hur vet du att batteriet är helt??
Batterifel kan vara väldigt mystiska.
Det första jag skulle göra är att byta batteriet till nått som du vet är både helt o fräshtbara för att eliminera det enklaste tänkbara felet.
Bilmärke o modell??

Hoppas det löser sig!


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:03:03  Show Profile Send Snoop a Private Message
Bilmärke en Opel Omega från 01.

Har haft en föredetta bilmekare här och kollat på bilen, han sa att om den lampa som sitter på batteriet lyser grönt så är batteriet helt.

Vi testade med startkablar men det hände inget.

Han trodde själv att det var elfel.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/11/13 19:05:41
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:05:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan du rulla/knuffa igång den?

Hade en liknande fel på min. Kunde dock knuffa igång den, så den starta,,,då var det startmotorn..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:06:49  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ah bra idé Zalve får ta och testa det, för lås osv funkar som vanligt så batteriet ska itne va fel på.

Ska ta och ringa verkstaden imorgon och höra va de säger.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/11/13 19:10:31
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:37:41  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Är det bara startmotorn som inte går runt? Fungerar alla lampor, radio och liknande. Om de gör de låter det som om det är startmotorn eller solenoiden. Testa att sätta en skruvmejsel mellan plus polen på startmotorn och solenoiden.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se


Edited by - Jon MW on 2006/11/13 19:38:52
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:41:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ursäkta mig men vad är solenoiden?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:45:20  Show Profile Send Passerati a Private Message
"vad är solenoiden?"

Startmotorns startmotor milt uttryckt

Har du ström i batteriet men inet får igång startmotorn, då kan du kolla så jordkablarna sitter fast och inte rostat eller ramlat av...

... kablarna är nog så viktigt ...

Edited by - Passerati on 2006/11/13 19:47:14
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:46:05  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja se där då har man lärt sig något nytt idag med

Han som var här och kollade på bilen tyckte att + kabeln såg väldigt härjad ut, kanske försöka på mig ett foto så kanske ni kan se nått vi inte såg.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/11/13 19:48:49
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:48:19  Show Profile Send Passerati a Private Message
Japp, men nu får du inte lära dig nåt mera. En sak om dagen
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:49:50  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Det är elektromagneten som slår in startmotor drevet i motorn. På startmotorn grukar det sitta två poler, en kraftig där det sitter en eller två tjocka kablar (oftast röda) till batteriet och generatorn. Sen finns en mindre pol som ofta bara är ett flatstift det är solenoidens pol. Sätt en skruvmejsel mellan den och den större polen så borde det spraka till lite och motorn gå runt. Annars är det med stor sannolikhet fel på solenoiden.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:50:05  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag kan ju lyssna på musik osv så ja ja har stret i batteriet.

Men man tycker att de borde tostra lite som de kan göra ibland när man trycker dit start kablarna men de gör de inte.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:51:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi som är lite mer från stenåldern skulle direkt lokalisera detta bekymmer som oxid mellan strömkabeln och solenoiden/startmotorn. Det är den grova kabeln som går direkt från batteriet och ned till startmotorn. På Amazoner, 144:or, 240:OR och andra svensktillverkade traktorer så lossade man kabeln, rengjorde, kopplade till och så gick det hela fint igen.

Just att ha ett friskt batteri/startkabla och motorn inte går runt ger att felet kan vara där.

Lycka till!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:59:28  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tacksam för den snabba responsen, skapade denna tråd på ett annat forum också men där har ingen svarat ännu, även fast många läst tråden.

Får ta hit nån som inte har tummen mitt i handen och se om de löser problemet.

Om vi tänker att det är denna solenoid hur går jag tillväga då?

dyrt och svårt att byta?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/11/13 20:19:26
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/11/13 :  22:25:34  Show Profile Send cittroman a Private Message
Du kan göra ett enkelt test av solenoiden
Lokalisera startmotorn.
Till startmotorn går den grova + kabeln.
Det sitter också en tunn kabel till startmotorn och det är den som sköter solenoiden.
Ta bort den kabeln och gör en provisorisk kabel från + på batteriet som du kan "lägga på" kortvarigt på solenoiden snurrar startmotorn igång då så är det inte startmotorn utan ngt tidigare i kedjan.

OBS! OBS! OBS!

Se till att ingen växel ligger i då du gör detta testet, lätt att bli överkörd.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/11/13 :  22:33:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Har du testat att sparka på däcken?
Kan funka

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/11/13 :  22:51:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Har du testat att sparka på däcken?
Kan funka




Husmodertips från Ronnie_Ericsson

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/11/13 :  23:01:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Har du testat att sparka på däcken?
Kan funka


Det gör jag alltid när det är något fel på min bil. Än har det aldrig fått ordning på bilen, men väl på mig själv. Alltid lättare att koncentrera sig och tänka rationellt efter att man avreagerat sig.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/14 :  14:36:30  Show Profile Send Snoop a Private Message
Allt de där låter som ett jobb för någon som inte har tummen mitt i handen som jag, men jag ska se om nån polare som är mer händig kan hjälpa till, annars blir det bärgaren

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8632 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:11:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Annar kan du ju mäta om du får ström till solenoiden.
Prova att bogsera igång bilen då..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:02:55  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Du kan göra ett enkelt test av solenoiden
Lokalisera startmotorn.
Till startmotorn går den grova + kabeln.
Det sitter också en tunn kabel till startmotorn och det är den som sköter solenoiden.
Ta bort den kabeln och gör en provisorisk kabel från + på batteriet som du kan "lägga på" kortvarigt på solenoiden snurrar startmotorn igång då så är det inte startmotorn utan ngt tidigare i kedjan.




eller kortslut med en fet (bred) skruvmejsel.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/11/15 :  00:15:57  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Har haft en föredetta bilmekare här och kollat på bilen, han sa att om den lampa som sitter på batteriet lyser grönt så är batteriet helt.


Jag kan konstatera att indikatorn på mitt batteri inte alls var någon lysdiod(som jag först trodde) utan en flottör som man ser toppen på genom det lilla fönstret. Detta innebär att indikatorn mäter syradensiteten, i en cell. Dom övriga 5 cellerna kan altså vara kass utan att indikatorn visar det.

Jag blev stående i Borås en gång med min förra bil, plötsligt vägrade den att starta, 10 minuter innan hade den startat som ett skott men när jag skulle starta sista gången tvärdog allt, en cell i batteriet helt död, 10V utan belastning radion gick men om man slog på helljuset sjönk spänningen till nästan 0, bara att köpa nytt batteri.

Kolla du att bilen inte startar med ett färskt batteri innan du gör något annat.

Ett sista tips: köp inte batterier av märket Fiamm

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/25 :  09:04:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho!!

Det gick att rulla igång den, så nu´står den hos verkstaden och sen får vi se när de har tid att kolla på den.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/25 :  09:25:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
det låter som om tipsen på startmotorn var rätt.

Hoppas det löser sig o att det inte kostar skjortan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/25 :  10:08:50  Show Profile Send Snoop a Private Message
Med min vanliga bil otur lär det säkerligen kosta skjortan

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000