HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Anpassning av importerat rörslutsteg fr USA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:45:20  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis alla kunniga DIY:are!

Funderar på att eventuellt köpa ett par beg rörmonoblock från USA. Jag är tyvärr inte kunnig på elektronikområdet själv men misstänker att man måste modda slutstegen på något sätt för att de ska kunna äta från det svenska elnätet. Är det komplicerat för en kunnig person? Är materialet/komponenterna dyra?

/Stefan

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/13 :  16:19:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Enklast och troligast är väl att du får köpa en separat omvandlare som tara ned 'vår' 230V till mer lämplig 110V. Kolla vad slusteget kommer dra i watt och köp en nedstegstrafo lämplig för uppgiften.

ELFA har bla. några modeller. Men även Clas Ohlsson eller Kjell&Co.

/M
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2006/11/13 :  16:43:15  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Rannagarden: Tackar! Det låter ju enkelt och vettigt. Nästan så att jag skulle kunnat komma på det själv. Man det gjorde jag inte. Never overlook the obvious. Onödigt att gå över ån efter vatten.

Någon som gjort på detta vis eller av någon anledning valt annan lösning?

/Stefan

edit: stavfel

Edited by - Stefanolo on 2006/11/13 16:44:04
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/13 :  16:47:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla upp med leverantören om matningsspänningen är omkopplingsbar 115V/230V.
En anpassningstrafo behöver inte bli billig precis.
Annan varianter är att byta nättraforna.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:55:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Billigast och förmodligen bäst är nog att leta på diverse (digitala) begagnatmarknader efter en 230/115V skiljetrafo på någon kVA.
Jag tycker mig se en massa sådana på diverse annonsplatser utan att leta efter dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:49:33  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Soundbrigade och fuling: Tackar för era tips. jag ska följa upp dem när det blir dags. Är på jakt efter ett par SET 300B slutsteg i hyffsad prisnivå och då är utbudet bäst på Audiogon och på andra amerikanska marknadsplatser vilket leder till en del små svårigheter som måste överkommas. Dyker inte upp så ofta på hemmaplan. men det är ett annat topic.

/stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000