HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Testmusik när det gäller bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:22:24  Show Profile Send dwain a Private Message
Undrar bara vad ni använder för testmusik vid test av baskapacitet? Har infected mushroom men undrar om det finns några andra bra testlåtar? då menar jag inte techno med asmkt middbas utan skivor med mkt djupbas. Skulle vara kul å ha lite seriös testmusik å se hur mkt man kan skaka om rummet

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:35:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag brukar köra med Bunny Wailer - Blackheart Man och Madonna - Ray Of Light när jag vill fintrimma subban, en äldre "naturlig" inspelning och en nyare "digital" inspelning...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/12 :  22:40:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Daniel Lenois - Shine

Djupare bas som på första spåret får man leta efter! Dessutom en otroligt bra platta. Kanske inte den mest distinkta basen, men ändå.
Jag tror att det brukar tipsas om den faktiskt när det gäller bas under 50hz.

En annan jag brukar använda är Two Against Nature med Steely Dan. En ganska vidrig, sönderproducerad platta, men bra att kalibrera subbasen till.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:29:46  Show Profile Send dwain a Private Message
Hittade en annan skojig låt på en highfidelity platta en orgellåt med ruskig djupbas eller det tyckte mina lunor iallafall Håller på å kollar upp alla låtar som nämns det e bara å låta tippsen hagla in
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:52:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Shine" är som sagt bra. Heather Nova's "Aquamarine" från skivan "Storm" fungerar också bra.
Rent generellt så fungerar "Svamparna" oftast bra, gärna i kombination med ett spår med mycket trummor från ex. Blue Man Group.

Annars är Björks "Hyperballad" mer eller mindre ett standardtest; inte så att den hjälper så mycket (basen är lite för "entonig") men det gör själva testförfarandet så mycket roligare
"Hyperballad" på hög volym på ett par 803D driva av rätt extrem Classé elektronik är bland det häftigaste jag hört i basväg, det faktum att det aktiverade resonanser i rummet som gjorde att det skakade gjorde det ännu roligare

En sak bara: De skivor som "borde" ha mycket bas har det oftast inte, jag har en hyggligt stor samling skivor med techno/trance/goa från tidigt 90-tal (ungdomssynder). Med något enstaka undantag så saknar de helt djupbas; de verkar vara anpassade för att spelas på extremt hög volym på PA-system med equalizer där basen dragits upp rejält (många av låtarna har jag hört på dansgolv och då har inte bas saknats).

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:59:31  Show Profile
Nitin Sawhney kanske ... Anthem without nation basar på rätt bra.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/13 :  00:09:21  Show Profile Send dwain a Private Message
jo jag har förstått att just sådana dära techno plattor brukar vara mest smörja har köpt en del i mina dar och mest blivit besviken. Därför frågar jag på forumt som alltid för där kan man få all möjlig kunskap å en hel källare full med bra tips
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/13 :  08:06:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Mattias Wager: Organ Treasures SACD/Hybrid (Stereo + 4.1)

Han spelar i Hedvig Eleonora kyrka har jag för mig.

FAKTA (info från CDON där jag köpte mitt ex)
Artist: Wager Mattias
Titel: Organ Treasures
Label: Opus 3
Bolag: CDA
Mediatyp: Super Audio CD
Releasedatum: 2003-10-06
Katalognr: CDA-OPUSCD -22031

Spårinfo
01: Toccata & Fuga I D-moll jesus Bleibet Meine Freude
Kompositör: Bach Johann Sebastian

02: Piece Heroique
Kompositör: Franck Cesar

03: Variationer Av "amerika"
Kompositör: Ives Charles

04: Trois Pieces Op 29
Kompositör: Pierne Gabriel

05: Valse Mignonne Op 142:2
Kompositör: Karg-elert Sigfrid

06: Toccata Från Symfoni Nr 5
Kompositör: Widor Charles-marie

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2006/11/13 :  13:10:30  Show Profile Send secanbj a Private Message
En grymt bra skiva med enbart kontrabas, dvs akustisk bas, är Brian Bromberg's Wood. Djup bas, mycket dynamik och en bra inspelning. Beatles come together får en ny dimmension på denna platta.

http://www.amazon.com/Wood-Brian-Bromberg/dp/B000063IVK/sr=8-2/qid=1163419729/ref=pd_bbs_sr_2/104-2481066-8166301?ie=UTF8&s=music

/Anders
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/11/13 :  14:18:40  Show Profile Send Staffan a Private Message
Om du verkligen vill skaka om rummet så
finns det mängder av skivor som används
i bilstereosammanhang men dessa används
på eget bevåg.Risk för mkt stora konutslag.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:07:10  Show Profile Send dwain a Private Message
Hm har lite dålig erfarenhet av just sådana bilskivor de brukar inte vara något vidare å lyssna på. det jag är ute efter är musik som är njutbar men som även innehåller djupbas eller mkt bas eller snabb bas mest för att testa lite. Har fixat en del av det som näms å fyfasen vad det spelar på på rimliga nivåer på höga nivåer har jag inte vågat testa ännu
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:23:29  Show Profile Send pak a Private Message
testa Mari Boine "eallin"-DYNAMIK och DJUP BAS.!
där får dina basar bekänna färg ska jag säga dig.OJ OJ OJ!
eller Yello "the eye".!!!
Peter Gabriel kanske "UP" där finns det bas så det räcker och blir över.
även stockfishskivorna har en bas som retar vilken granne som helst;)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:44:10  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Genesis bästa plata - Selling england by the pound - innehåller en låt som kan skaka loss allt. Den börjar lugnt och trevligt tills basen tar över och den är djjjjjjjuuup.... Firth Of Fifth heter låten. Joni Mitchells Don Juan's Reckless Daughter direkt vid starten börjar Jaco Pastorius visa vad han kunde och skakar hela huset med något av det djupaste jag hört.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:45:23  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Förvånande att ingen har nämnt Massive Attack - Mezzanine! Inledande låten "Angel" har ju ruskig bas.
Madonna's låt "Like a Prayer" har också en mycket djup bas på sina ställen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000