Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 11:30:30
|
Efter att ha missat en underbart vacker intergrerad v-fet förstärkare med under två minuter (RING!!! Maila för&%¤ inte Magnus) så undrar jag såklart....Hur låter en sådan??
Har de ett specielt ljud
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 13:08:01
|
Jag har en Yamaha B2 med V-FET:ar, 2x150W, dual mono. Måste göra dig besviken; jag upplever min vara neutral. I manualen kan man läsa att ammbitionen var att få den att bete sig som en välkonstruerad triod-stärkare, med mjuk klippning och en del annat som är förknippat med trioder. När jag pressar det till näsblodsvolymer så får jag inte det skärande ljudet som isar i benmärgen när den klipper (jag vet iof om jag lyckats få den att klippa, bara sett att VU-mätarna peakat 0dB). Jag har lite löst ställt den i relation till tex de i vissa läger transparensreferensklassade NAD 208 och Rotel rb-1090, och jag finner gossigheten och rundheten (hifi-floskler, jag vet) finns nånstans mellan dessa två. 208 har i mitt tycke en rundare botten, 1090:an är stram som luthersk katekes. B2:an hamnar däremellan, som sagt.
Den har ingen tonal tyngdpunkt, den är ospretig, välartikulerad och högupplöst. Med Sentec SC9-försteget så kan den upplevas lite vass upptill, men det har jag senare kommit på att det är snarare skivorna som vart dåligt producerade.
Om du undrar om JAG gillar den så letar jag efter ytterligare en Yamaha B2.
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/11/13 : 09:55:06
|
om du köper en gammal Sony t ex, måste du först byta ut alla torra elyter och spela ett tag innan den börjar låta som den är menad att låta...kom också ihåg att effekttrissorna är relativt svåra att hitta och därigenom dyrare... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/11/13 : 13:22:20
|
Frågan är om det är mödan värt att byta dem... Det kan vara ruggigt många. Ang trissorna så kan de vara hutlöst dyra. Har sett priser på begagnade trissor för 60 us-dollar per styck, NOS för bra mycket mer. Tror det är rätt ovanligt att VFET:ar går sönder; de har ett rykte att vara mycket tåliga. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
Edited by - Vee-Eight on 2006/11/13 13:24:02 |
|
|
|
Topic |
|
|
|