HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika långa högtalarkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:26:20  Show Profile Send forken a Private Message
-> U1

Vet inte exakt hur stora toleranserna är när man matchar högtalare. Skiljer nog en hel del beroende på tillverkare och hur mycket de kostar.

Du har helt rätt att 3 meter ihoprullad kabel bakom högtalarna även det är ett problem, förmodligen större än längden på kablarna. Dock så behöver man inte rulla ihop sina kablar bara för det blev lite över. Ifall lika längd på kablarna innebär att man gör detta så är olika längd rätt val.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:31:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
forken;
"Någon som inte förstår att skillnaden kan finnas där bara för han själv inte hör något har jag ingen respekt för."
Ok, skillnad kan förekomma i enskilda fall men inte av anledningen att det skulle vara en skillnad generellt utan mer att man har en besynnerlig kabel som lastar på ett väldigt konstigt sätt, eller någon slags matcning ā la Naim. Annars så en fullt fungerande rätt kontakterad kabel kommer inte göra någon skillnad alls enligt mina erfarenheter. Om du har andra erfarenheter betyder det inte att dom är generella. Och att inte verifiera med en blindtest av vad man hör öppet är "lätt" begränsande om man skall hävda att det är generella skillnader.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:41:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ett tips forken är att du löder loss elementen i dina högtalare och mäter på dom. Om dom skulle ligga inom 2-3% skillnad oavsett pris kan man vara glad. Skulle man dessutom mäta frekvensgången på dom kan man se att felen kommer skilja med frekvens. Skulle man dessutom mäta frekvensgången på dom enskilda högtalarna i den uppställning man har så kommer felen att vara dramatiskt mycket större. Och fel bidraget från olika långa högtalarkablar kommer då att vara mindre än minimalt.
Däremot får man gärna köpa lika långa kablar av andra skäl.

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/11/13 :  12:46:18  Show Profile Send Morgan a Private Message
Man kan, om man är petig, göra så att man räknar ut vilka kardeldimensioner som ger samma överföringsfunktion till 1 resp 4 meter kabel, och sedan köpa två olika sorters kabel - bara för att få till det perfekt. Exampelvis kan kanske 2x0.75mm2 till den korta snutten och 2x1.5mm2 till den lite längre snutten kanske vara rätt för att ge samma överföringsfunktion om högtalaren har vissa egenskaper.

Jag vet inte hur impedanskurvan ser ut för dina Revel M20. Har den stora impedanstoppar i diskantregistret? Vilken är lägsta impedansen? Om den har en svårt "kurvig" impedanskurva kan det vara vettigt att försöka kompensera kablarnas längd genom att välja olika dimension. Vill du veta mer om ämnet bör du nog inte leta här, utan på faktiskt.se, där exempelvis Öhman har skrivit mycket och kunnigt om kablars överföringsfunktioner. Frågan har varit uppe där, tror jag.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!

Edited by - Morgan on 2006/11/13 12:47:40
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/13 :  14:50:29  Show Profile Send forken a Private Message
-> Harry_up

Är inte intresserad av att skruva sönder mina högtalare och mäta elementen. Har bättre saker att göra med min tid. Ifall det skulle vara någon % skillnad mellan elementen så är det väl inget med det, jag har ändå ingen möjlighet att påverka detta. Kablar har jag full kontroll över och ser då ingen anledning att inte välja det bästa alternativet bara för det finns andra saker som påverkar mer.

Edited by - forken on 2006/11/13 14:51:06
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/13 :  17:26:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Så bra forken att du är säker på vad som är bäst för dig. Men dra inga generella slutsatser av vad som du tycker är bäst så att det plötsligt blir sanningar för andra. Men tycka vad man vill får man absolut göra och är du nöjd så är det bara att gratulera.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/16 :  00:41:32  Show Profile Send esl a Private Message
Ok...

2,5 mm2 kabel har 14 mOhm/m, vilket kommer att ge en förlust på 0,0075dB/m
Detta mina kära HiFi kollegor är väldigt lite.
om ena högtalaren låter 0,2 dB lägre än den andra är det Knappt hörbart 0,0075dB är MYCKET mindre.

Skulle säga att 20 meter är knappt hörbart.. som jag kanske nämnde innan..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/17 :  00:08:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Instämmer med ett par föregående talare.

Det som är mest irriterande är att symmetrin bryts. Bara vetskapen om att en är kortare. Det är nånting väldigt störande över detta faktum...!?%!#?!

Tyvärr så har jag det just så här hemma.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/17 :  00:14:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Punkt slut, för mät nissar duger det med olika långa kablar.
Men för de som lyssnar på hur det låter och har hört skillan på förkortning av kablar så skall det vara lika långa.................

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/17 :  00:39:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det finns mer än bara symmetrin på kablarna som är viktigt. Huvudsaken är att man har tagit hänsyn till currylinjerna när man ställt upp stereon. Som sagt, bara alla är nöjda så är det väl bra. Men vad vissa tycker blir ingen sanning bara för att det upprepas.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/17 :  00:41:11  Show Profile Send marens a Private Message
Nej, jag vill sätta punkt! Nu skriver inget något mer, ok?

Frågan kan inte besvaras med ja eller nej. Svaret är att det beror på. Med tillräckligt olika högtalarkablar och en högtalarlast som avslöjar skillnaderna så att det hörs så hörs det. I alla andra fall så hörs det inte med olika långa kablar.

Det beror direkt av ifall kablarnas resistans/induktans är tillräckligt hög, skillnaden i längd är tillräckligt stor och högtalarnas impedans är tillräckligt låg om det är möjligt att höra.

Jag rekommenderar lika långa högtalarkablar för att bra kablar är billigt och tar liten plats och det blir därför onödigt med olika långa högtalarkablar. Ska du tex dra tiotals meter till bakkanaler tex så verkar det lite väl onödigt med lika långa kablar iofs. Sunt förnuft får bestämma.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/17 :  00:49:33  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Ska du tex dra tiotals meter till bakkanaler tex så verkar det lite väl onödigt med lika långa kablar iofs.

Hmmm, varför kompromissa? Flerkanal SACD eller DVD-A kräver väl absolut lika långa kablar till alla kanaler och till basen/basarna?

Go to Top of Page

MichaelG
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/11/17 :  09:17:42  Show Profile Send MichaelG a Private Message
quote:
Huvudsaken är att man har tagit hänsyn till currylinjerna när man ställt upp stereon.

Allvarligt talat; Det krävs nog ganska usla kablar (utifrån aktuell förstärkar/högtalarkombination) för att ett par meter hit eller dit skall ge tydligt hörbara skillnader. I normalfallet (=normalt kompetent förstärkare, inte alltför besvärliga högtalare, ett par kablar som leder ström på ett adekvat sätt (finns från några kronor per meter för de som inte har speciella designkrav etc.)) vågar jag påstå att man helt kan bortse från kablarnas eventuella längdskillnader inom de längder som är aktuella här.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/17 :  14:44:33  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Curry?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:08:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Offtopic, men en länk till definition kan jag stå till tjänst med:
http://paranormal.se/topic/currylinje.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:10:30  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Transparents kablar ska tydligen gå att ha i olika längd, dom kompenserar längdskillnaden med "lådan på magen".

Här är en skräckis för er: Jag använder olika långa kablar, av olika märken och material, ihopkopplade med varandra, alltså två olika kablar per högtalare till singelwire terminal på högtalaren! och det låter mycket trevligt!

Även om det säkert mäter fel eller strider mot alla hifi-lagar så testade jag och fann att det var gott, så nu kör jag med det vad folk än tycker om det

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/17 :  16:17:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nykmark det glädjer mig att du är nöjd. Låter det bra så är det bra.

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/19 :  09:03:48  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Offtopic, men en länk till definition kan jag stå till tjänst med:
http://paranormal.se/topic/currylinje.html

Offtopic, men Tack!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/19 :  18:14:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Nykmark:
quote:
Här är en skräckis för er: Jag använder olika långa kablar, av olika märken och material, ihopkopplade med varandra, alltså två olika kablar per högtalare till singelwire terminal på högtalaren! och det låter mycket trevligt!

Ja det är ju trots allt en själv som ska lyssna på det, så det vill till att man själv tycker att det är bra som du skriver i din signatur.

Jag måste dock fråga hur du har kopplat, jag antar att det är parallellt och inte i serie?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/19 :  19:52:13  Show Profile Send Nykmark a Private Message
huzze: ja det är parallellt jag har kopplat, och kollat verkligt noga att allt sitter rätt innan jag har slagit på strömmen igen

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000