HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det som stör !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:39:58  Show Profile Send Lech a Private Message
I mängder av trådar diskuteras " den Blåa dioden" vad har den med vårt HIFI att göra ??
Det finns hur många sätt som helst att "slippa" den, om den som några tror inverkar på ljudet. Tillfredställesen en liten gimmik ?
Eller är det som de tror??

Ser ingen anledning i Världen att refusera en produkt för en blå diod
snarare tvärtom.
Det finns hur många sätt som helst att med lite kreativt tänkande elimenera dessa phsykosomatiska problem .
Enklaste är Tejp,tippex.mm

Kan någon ge svar på det på varför detta överhuvudtaget diskuteras.
Och vilken hjärncell som kanske störs.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/11/10 23:41:53

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:42:42  Show Profile Send mayro a Private Message

Det är nog styrkan den lyser med som folk retar sig på... Inte att den skulle inverka på ljudet...

För dom är verkligen ofta rent som strålkastare....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:46:07  Show Profile Send Lech a Private Message
Tippex solution
Så var det klart!
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:46:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hammare fungerar med
Död åt blå dioder !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:48:24  Show Profile Send mayro a Private Message

bra tips....

Men bedrövligt att det skall behövas på saker som ändå många ggr kostar ofantliga pengar... Sådant bör tillverkarna ju ha lite koll på..

men tipex får duga som botemedel

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:50:15  Show Profile Send mayro a Private Message

undrar VARFÖR dom använder dom då det är rätt klart att dom flesta INTE gillar dom????? Väldigt dålig direkt kontakt kanske med sina kunder kan ju vara ett skäl..konstigt är det i alla fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:50:40  Show Profile Send Lech a Private Message
Men vad har det med Hifi att göra ??

Enklast är säkert att "klippa matningen" till diod" som final solution'MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/11 :  00:48:54  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Är det inte att störa sig på petitesser?
Dämpa strömmen med resistor till önskad styrka. Hur svårt kan det vara egentligen?

Eller gör som jag, blunda när ni vill njuta som bäst. Då stör jag mig inte ens på takbelysningen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/11 :  01:08:33  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag tror att blå dioder är en "spill over" från den tid då de kostade massor = bara röda dioder fanns. Då va det lite status m blå dioder iom att de var dyra...
Dessutom verkar det ju ha blivit xtra hippt bland den lite yngre skaran low/midfi-köpare på senare tid, så det kanske har blivit en spill over från detta håll med...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/11 :  01:30:47  Show Profile Send lum a Private Message
Slipa lite på dioden så att den blir matt och/eller sätt dit ett motstånd så blir den inte så stark.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/11/11 :  01:36:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Har mina grejer bakom frostade glasskivor, så jag slipper det värsta skenet. Håller med om att de är grymt irriterande. Ögat söker sig till färgen av nån dum anledning. Precis som xenonljus på bilar, man kan inte låta bli att glo rakt in i dem vid möte, men de är kalas när man kör själv...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/11 :  01:48:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag gillar blå dioder I alla fall så länge som de inte lyser allt för starkt.
Fast det kanske beror på att jag får nog av röda dioder på jobbet...
Gröna dioder är annars rätt ok.

Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/11/11 :  01:54:53  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Gillar man inte blått så kan man ju skaffa Alchemist delar då dom använde en fin gul/orange variant.

Problemet med blåa dioder är väl egentligen att en del tillverkare får dom att lysa så attans starkt. Tex på min Dali SWA 12 sub sitter en blå diod som faktiskt även funkar som nattlampa, den lyser upp golvet så fint att man ser vart man går Musical Fidelity X-Can V3 har därimot en liten och diskret lysande blå diod som i alla fall inte stör mig.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/11 :  03:06:02  Show Profile Send C_blue a Private Message
jag stör mig inte ett endaste dugg på skenet från mina blue diamond och sub nova. fast alla de är rätt bra riktade och i ankel höjd så.. :)

mvh C
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/11/11 :  08:26:45  Show Profile Send Lech a Private Message
Dioden blå ,grön eller röd har inget med Hifi att göra. den signalerar som oftast ON % OFF. Det borde vi höra annars är det nog dags att stänga av för gott.

Jag har en JJ-322 med Vintage VU metrar i blått som jag uppskattar.
Dessa går att stänga av men det skulle jag aldrig komma på tanken att göra.
Analogt med det vem släcker ned McIntoch hispiga VU metrar !!
Tror ingen gör det för det är ju " McIntoch " vackra eller ej men gud så sköna.
Föreslår att utelämna sådana kommenterer vid ev tester/bedömningar om HiFi. En belysningstråd kan kanske hantera sådant
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/11 :  09:18:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Blått ljus är helt enkelt inne. För några år sedan skulle det vara rött. Sedan att vissa tillverkare använder blå dioder omdömeslöst med för små motstånd i proportion till ljus-styrkan är en värre fråga. Dioder oavsett färg är irriterande om de lyser för starkt.

/M
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/11/11 :  17:29:32  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag stör mig på lysdioder i största allmänhet - oavsett färg. men för mig är det lite speciellt. Jag har en defekt på hornhinnan som kallas för "keratoconus", som gör att jag ser väldigt konstiga glorior kring små ljuspunkter mot mörk bakgrund. Jag har också svårt att läsa ljus text på mörk bakgrund på internetsidor och liknande saker. Så för mig är problemet faktiskt sjukdomsrelaterat! Fy för lysdioder!

Men jag håller med om att problemet för det mesta är löjligt enkelt att åtgärda, om man inte är hysterisk estet... Lite svart tejp, så är saken fixad!

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/11 :  17:31:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Här löser vi dom stora problemen...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/11 :  17:55:13  Show Profile Send Breddan a Private Message
Min far drog lite solfilm över våran HK hemmabio stärkare och även digitalboxen för att minska styrkan utav ljuset. Kanske är en bra lösning?

Själv föredrar jag att blunda. Eller så kan använda solbrillor så man är lika cool som de i filmen(rätt ofta)! <.>

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/11 :  20:42:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
För mig har inte en blå diod någon betydelse eftersom man ändå skall blunda för att koppla bort alla andra sinnen när man lyssnar och skall koppla av till musiken och bara njuta
men jag tycker ändå att blåa dioder som lyser för mycket är lite irreternade

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/11/11 :  20:47:41  Show Profile Send Guru a Private Message
Spelar ingen roll om dom är blåa, gröna, gula eller röda, lyser dom för mycket så är det kört oavsett färg
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:50:17  Show Profile Send boombox a Private Message
Blått är väl den färg som passar bäst till silver/aluminiumfärgade produkter?

Att de lyser så starkt är kanske för att de vill att produkten skall synas ordentligt bland alla andra produkter i hyllan i hifibutiken i dagsljus.

quote:
Kan någon ge svar på det på varför detta överhuvudtaget diskuteras.

Det är väl någon som funderat över det och vill diskutera det och startat en tråd
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/11 :  22:03:25  Show Profile Send dwain a Private Message
Måsste säga att blåa lysdioder är otroligt snygga om de används rätt för starka som på mina creative t-20 så kan det vara jobbigt men va fasen det går ju å göra något åt. Men å andra sidan så kanske man inte vill göra så mkt åverkan på grejor som kostar multum då de förlorar värde för en själv å när det ska säljas...

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/11/11 :  22:13:46  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag håller mig ganska neutral och säger att BLÅ dioder är snygga om de inte lyser för starkt, men fy vad jobbigt det är med starkt blått sken.

Tacka vet jag mina fina röda dioder (2 st.) på min Esotec-stärkare, en som visar att den är påslagen och en som visar ifall den arbetar i Klass A.
För min egen del skulle jag aldrig komma på iden att släcka ner dioderna, jag tycker det är estetiskt, likaså är dioden på ovan nämnda Axiom riktigt snygg.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/11/11 :  23:21:07  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Kan det vara så att den "blå tjusningen" startade med Marantz komponenter på sjuttiotalet? alla med lite nostalgi (och till åren kommen) minns väl Marantz gamla receivers, fast kanske McIntosh var före Marantz med sina blå stora mätare... sen kom ju Pioneers Fluoroscan serie sent sjuttiotal
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:29:48  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Största problemet med de här blå prylarna är inte att de lyser starkt, har jag upptäckt att jag tycker. Problemet är när de börjar gå mot ultraviolet... Fyyyyy säger jag bara, när de har dessa displayer för att visa volym, eller annat som på ex. vis krell FBI (har jag för mig). Man ser ju inget, blir bara dimmigt och jobbigt att titta på förstärkaren över huvudtaget. Och bara tanken på att lägga ner 20, 50 tusen eller mer bara för att sätta en pappkartong framför, eller löda in ett motstånd (som jag inte tror hjälper i dessa fall) det är bara så fel. Så dessa apparater kommer aldrig in i mitt hem, om det inte är en så bra affär att det inte gör något att man klipper sönder den förståss (ex. vis demo ex av nämda krell för 5000, men det är ju inte så troligt :D ). Vanliga mer humana blå dioder gör mig inget, bara de håller lite högre frekvens så man slipper de ultravioletta tendenserna.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000