HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 \hda1 root&boot ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:56:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Håller på att lägga in pc linux på min gamla bärbara, men stöter på patrull när det kommer till partitioneringen, vilka partitioner måste jag ha för att få det att funka? räcker det med boot och usr? jag har 1Gb utrymme, det är kanske i minsta laget för Big Daddy 0.93

Livet är för kort för mono

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:00:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu är mina linuxkunskaper, ehm, tämligen bristfälliga och rostiga men ska man inte ha en swap-partition också?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:02:28  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ah! där sa du nåt förlösande tror jag... skall testa..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:09:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
aha... en / en swap och en /home är vad som behövs jisses nu har jag slitit mina gråa hår i flera timmar

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:10:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
För en vanlig linuxdist är 1GB nog i minsta laget.

Du behöver inte ha separata partitioner för allt, det räcker med en / och en swap. Däremot brukar det kunna vara trevligt att t.ex. lägga /home på en egen partition, så har man den kvar även om man blåser systemet och installerar om.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/10 :  19:25:56  Show Profile Send jerico a Private Message
Vilken linux är det du kör?

Men som minst är det en /swap och en / du behöver.

Körde med gentoo ett tag. Efter strul med hårdvaran blev det windöd igen eftersom jag inte orkar bråka igång gentoo igen.

Men tycker linux är bättre 9 dagar i veckan.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/10 :  20:19:49  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag kör Big Daddy 0.93 som är en dist av "PC Linux" vilken är gjord för att vara så lätt som möjligt för windowsanvändare att installera och använda, PC linux finns i flera storlekar (diskmässigt alltså..) varav Big Daddy är farsan i familjen
Systemet funkar störtbra på de flesta burkar, jag kör disten på en annan stationär dator och allt funkade med en gång, även ljud- och nätverkskort men nu försöker jag trycka in den i en trött gammal bärbar Dell PIII på 600MHz där hårddisken är ersatt med ett snabbt CompactFlash-minneskort på 1Gb och RAM:et ligger på 512Mb så det borde rassla på rätt bra ändå

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:13:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Alright. 5 reasons why I'm convinced that my penis runs Linux.
1. I can create child processes
2. I can handle multiple users on any platform at once.
3. I'm VERY user friendly.
4. I have incredible uptime.
and 5. When my system load gets too heavy, I end up dumping my core and the system shuts down.


Edited by - Circlomanen on 2006/11/10 23:14:26
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:16:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har provat Linux några ggr,men tycke att det fanns dåligt med drivrutiner,var ett tag sen,är det bättre nu?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:16:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
asg

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/12 :  13:15:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Har provat Linux några ggr,men tycke att det fanns dåligt med drivrutiner,var ett tag sen,är det bättre nu?

Ja

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2006/11/13 :  00:33:33  Show Profile Send aolite a Private Message
Finns det något som generellt inte har stöd? Ljudkort, grafikkort, tvkort m.m. Har gjort ett uppehåll men vill tillbaka... Var lite det jag tröttnade på att man inte kunde skippa windows helt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/11/13 :  09:48:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det finns stöd för de flesta ljudkort, men inte X-Fi serien från SB. Inte heller audidgy 4. (problem med lagligheter runt DVD-A mfl ljudformat.
Bättre stöd för Nvidia än ATI när det gäller grafikkort. (min egen erfarenhet, kanske inte stämmer 100 %).

Googla på ordet Linux och ev hårdvara du är intresserad av, så får du fram mycket matnyttigt.
Tycker själv inte att det är så stora bekymmer med hårdvarukompabillitet längre. Faktum är att inget annat OS stöder så mycket hårdvara som just Linux. Det används ju från allt mellan superdatorer, spelkonsoller, PC datorer, sonarsystem, rymdstationer, mars-utforskar fordon, hårdvarubrandväggar och routers, servrar, mobiltelefoner mm mm mm.
Mångsidigt.

Tanka ned Fedora Core 6 eller Ubuntu. Båda finns som liveCD så det är bara att prova sig fram med vad som funkar.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:13:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hörde från en milt sagt datakunnig person jag känner att Mac´s senare operativsystem i själva verket är en Linuxvariant. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/13 :  12:03:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mja, inte Linux-variant, men en UNIX-variant, så det är nästan rätt iaf

OSX bygger på en BSD-variant, och BSD i sin tur är då alltså en variant av UNIX.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  12:21:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha, kanske sade han Unix. Jaja, de är ju som bröder och systrar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:59:14  Show Profile Send aolite a Private Message
Mkay, men det är med andra ord som så att man(fortfarande) måste kolla upp det man skall köpa så att allt fungerar med linux. Går nämligen och funderar på helt ny dator. Fungerar samma källkod på både linux och BSD?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:10:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Du får ju kompilera om den till den kärna du ska snurra på såklart.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/14 :  13:18:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Mkay, men det är med andra ord som så att man(fortfarande) måste kolla upp det man skall köpa så att allt fungerar med linux. Går nämligen och funderar på helt ny dator. Fungerar samma källkod på både linux och BSD?

Det tillhör undantag snarare än regel att saker inte funkar. Men du gör dig ju själv en tjänst om du kollar upp i förväg hursomhelst, på samma vis som att man gör sig själv en tjänst och kollar recensioner på prylar innan man köper så att man inte köper nåt skräp som man vill kasta dagen efter

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:43:16  Show Profile Send aolite a Private Message
Mkay.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000