HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lite hjälp med uppgradering av lunor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/10 :  00:05:21  Show Profile Send dwain a Private Message
Kopplade in mina nya luna idag forfarande inte au versionen då jag inte gjort de nödvändiga uppgraderingarna fick ett sjyst pris på vanliga versionen av luna sen så fick jag asbra pris på uppgraderingsdelarna då pappa jobbar i en hifi affär. Jag kan bara säga en sak att mina gammla stativare måsste varit felbyggda eller något (nu var det ju jag som byggt dem å tills nu trodde jag även att det var bra) för skillnaden är som natt och dag. Lunan är så mkt bättre på allt å där är en botten som gör att min audiopro subba faktiskt inte lägger till något som behövs. Har bara spelat på låg nivåer då mina systrar sover men ojoj sikket ljud det presterar. Vågar inte ens tänka på vad uppgraderingen gör med dem.
Mvh christoffer brandt

Edited by - dwain on 2006/12/05 14:27:03

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/11/10 :  08:08:52  Show Profile Send bruce a Private Message
Gratis, lyssnade faktiskt till ett par "gamle" luna häromdagen fick den där WOW känsla också. Riktigt bra !
Lätt nästan lika bra som de Martin Logan Clarity som stod brevid !
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/10 :  08:29:35  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Grattis!!! Det kommer dessutom bara att bli bättre för Luna Audiofil är en avsevärt mycket bättre högtalare så du har något att se framemot.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/10 :  22:34:10  Show Profile Send dwain a Private Message
Lyssnade lite mer idag å ja fyfasen vad bra dom är. Nu blev det kanske ett ganska så stort uppvaknande från de gammla stativarna som inte var något vidare men å andra sidan så har jag ett par jbl l-110 som är helt värdelösa i jämnaförelse med qrsn å sämre än mina gammla stativare på många punkter. Det finns en grej som jag kan ha något emot men frågan är om det är relevant å det är att det låter så bra att man gärna vrider på å med infecterade svamparna så blir det lätt att det fladrar väldigt mkt . men å andra sidan så kanske lite inspelning gör susen å¨sen startade jag om min amplifix nyligen å då spelade den med ännu mer kraft. ska bli kul å uppgradera högtalarna. Allt ligger där nere ska bara ha tid i mellan spelnings-sessionerna
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/11/11 :  07:34:39  Show Profile Send bruce a Private Message
Lycka till!!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/13 :  00:25:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu har man lyssnat en hel del å de låter riktigt mkt bättre ju mer de spelas in. det enda problemet är en bra ljudbild. någon som har placeringstipps för dessa lådor? har ett rum som är avlångt å de spelar på långsidan det är ca 4,5 meter långt å ca 3 meter brett har ca som det är nu ja en meter från sidorna på högtalarna te väggen å ca 35cm te bakvägg ca 1,5 meter mellan dem sedan kanske ja 1,5 meter te lyssningsplats. Hur ska man vinkla dem flytta på dem brett isär eller lite mindre mellanrum mellan dem? mkt brett isär å vinkla dem innåt? har ganska okej möjligheter å flytta dem på kan inte flytta den ena högtalaren höger för att vara exakt mer än 40cm mer isär så totalt 80cm isär extra emellan dem.

mvh christoffer
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/13 :  00:27:14  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja just det glömde å tacka alla som gett lyckoönskningar. man tackar så mkt
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/16 :  12:47:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu lyckats få till en skaplig ljudbild. Måsste säga att fyfasen vad det går å spela nu med mer inspelning så går även svamparna på höga volymer som smort. Satt idag å spelade ruskigt dåliga inspelningar sånt som jag innan inte kunde lyssna på men med lunan inga problem lät riktigt bra. Måsste säga att sladd och mats har verkligen lyckats med denna låda. Nu ska man bara uppgradera lådorna men va fasen det kan vänta måsste ju mangla musik
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/11/16 :  12:58:43  Show Profile Send Jonas a Private Message
Trevligt att det låter bra! Jag har själv ett par Merkurius och de har antagligen ungefär samma karaktär, även jag är mycket nöjd med mina. Fast de kunde ju få vara lite mindre och vackrare...
quote:
å¨sen startade jag om min amplifix nyligen å då spelade den med ännu mer kraft.

Vad menar du med detta? Jag förstår inte riktigt.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/16 :  13:26:03  Show Profile Send dwain a Private Message
ja altså den står alltid igång å min är en av de första exen så det händer att den blir konstig å förlorar en del kraft men så startar man om den så funkar den fint igen.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/16 :  13:27:49  Show Profile Send dwain a Private Message
merkuriusen är den jag lyssnat mest på när jag valde högtalarmärke just för att merkuriusen har en väldigt varm karraktär å den e grymt rolig å lyssna på. Sen gillar jag den riktigt feta bottnen som merkuriusen har
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/05 :  14:33:09  Show Profile Send dwain a Private Message
Ska nu ge mig på å påbörja uppgraderingen till luna au har haft delarna ett tag tänkte det kunde vara dags. har fått en beskrivning från sladd om var stagning ska sättas och så kablar ska bytas också. Sen ska man även pilla i lite ludd i diskanten. Det jag inte har riktigt grepp om är var någonstans ska asfaltsmattorna placeras?jag har 4 st. Sedan spelar det någon roll var någonstans man limmar basen? den ska ju limmas med smältlim på 3 ställen innanför magnetkåpan men var?

Mvh christoffer brandt
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/05 :  14:39:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är det inte enklast att fråga sladd/HiFiConsult direkt?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/05 :  14:53:21  Show Profile Send dwain a Private Message
Tänkte jag skulle undvika å störa honom. Å sen är ju aktiv ibland på forumet så då tänkte jag att han kanske svarar eller någon annan på forumet som har kunskap om hur man ska göra
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000