Author |
Topic |
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:31:26
|
Har tack vare TacT köpet fått upp ögonen för lite mera avancerade baslådor igen. Tänkte att jag skulle få delningen att hamna uppåt 150hz. Skulle vilja ha ett bra förslag på två baslådor som gärna får vara slutna och anpassade för att stå i hörn. En pushpull konstruktion för att få ned lådvolymen är ingen omöjlighet, då jag helst inte vill ha en låda större än 50l. Har hitills mest funderat på TC-basarna från GoldenAge, men är självklart intresserad av andra rekommendationer. Price is no object. Hjälp mig! |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:41:02
|
1. Två AuraSound 18" i 800 liters låda.. 2. Eton 8" el 10" OJ om du väljer 13"!! 3. Två Accuton per sida kanske? 4. ett gäng peerless 10" 5. AuraSound bilbasar 15.4 el 18.4, du bor juh i hus, stora lådor JA 6. skaaning 10" två per sida, OJ 7. lite dipolbasar, kanske seas 10" 8. Seas 10", kanske bäst?? två per sida, eller TRE? NN bara spånar..
Dock 50 liter blir väl mkt mkt mkt svårt igentligen, såvida du inte har ett till slutsteg som är fläskigt och kan pumpa ut mer bas än normalt i eq läge typ.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:46:09
|
Här är en 50 liters sub: http://www.linkwitzlab.com./thor-intro.htm Du har ju redan världens bästa filter och eq så det fattas väl bara ett saftigt slutsteg? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:49:39
|
Om det blir som jag tänkt mig kommer varje kanal att ha minst 1000w till förfogande. 4 TC 10" pushpull kopplade per kanal skall väl blir 50l? åtminstonde om man går på basdelen NOONs spec. Högt skall det gå att spela oxå Kanske bättre med en till HGS-12, den är ju liten och bra.... men du vet högre delning än 100hz med den är nog inte att föredra. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:56:17
|
Aha, push pull med TC sounds.. Kanske kan funka bra det! halva volymen.. men sedan ska du tvinga ned dem extra i basen också.. en 12" kanske blir lite andfådd utav det.
dist ökar |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:03:57
|
Nja, ska nog inte behöva tvinga ner dom så mycket. Kolla på Noon med 1 st 10", 50 l portad som går ganska hyggligt ner
Men en sak som jag undrat över... hur SJUTTON kan min 25l lilla putt sub prestera 17hz?? Och med en rejäl nivå dessutom! Jag har Hgs-12an stående mitt emellan högtalarna nu, hur skulle det bli med TVÅ i hörnplacering måntro? Redan nu ruskar den om ordentligt
Nåt dylikt hembyggt med externa slutsteg vore liksom drömmen! Liten som ändå är STOR |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:14:41
|
Jo men HGS har stora magneter för känsligheten, de sitter i för liten låda, vilket är konpenserat med EQ, som i sin tur driver ett slutsteg som är på tok för stort för den basen,
tillsammans gör de mirakel och underverk.
mycket effekt krävs för att TVINGA bas ur NÅRA liter från ett stackars litet element.
själv är jaglite skeptisk till sådant. känns lite plågat så att säga.. låter de verkligen bra? ingen dist som du kan urskönja? |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:20:17
|
absolut ingen dist! Däremot är rumsanpassningen lite kritisk ibland. Elementen skall ha ganska roliga värden oxå har jag hört, mycket lågt FS bland annat |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:23:41
|
men linkwitz bas arbetar väl på samma sätt, med massor av effekt som kompensation. kolla den, också intressant.
tc sounds, de är bra, men jag tror inte de slår ett gäng peerless xls basar..
jag tycker du ska bygga bastorn från golv till tak, och sedan sätta nån snygg duk som hänger ned från taket till golvet och döljer allt..
kan bli hur SNYGGT somo helst istället för fult. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:33:15
|
skitsnyggt Däremot så skulle jag kunna bygga in en hel drös med basar i väggen i gillestugan. Det skulle inte ens synas! Very ballt! Men i vardagsrummet?, icke. Här skall det smälta in fint, små lådor skall det vara
Hmm, förresten om man gjorde någonting som liknade vackra pidestaler... DÅ skulle lådorna kunna få bli rejält stora. Någon som sett något sådant? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:37:17
|
ska du ha en;
TC sounds kanske |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:42:33
|
Vadan är detta?? Ett bilstereo element? Undrar just hur ett extremt sådant skulle funka? Dom är ju oftast anpassad för små/slutna lådor. MDS monster eller vad dom heter ser ju onekligen kralliga ut, har snott designen från velodyne med dubbellindade talspolar. Men tyvärr är det väl bara skit! |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:44:19
|
De har så RÅKASSA FS värden, att de är oanvändbara till hemstereo.
dock aurasound har fina FS värden, OM de nu stämmer dvs... det vettekatten.
detta TC sounds, är nog rätt likt det som sitter i carvers sub, och velodyne..
KANSKE
godnatt |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:51:37
|
Det ÄR Tc-sounds som tillverkar elementen i Carvers sub |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 22:59:53
|
Wow! Ser onekligen krallig ut! Frågan är väl hur pass högt man törs dela något dylikt?! En 15" bas med dylik slaglängd lär väl inte vara det snabbaste på planeten |
|
|
|
Topic |
|