Nu har man tydligen bestämt sig för att satsa på DMB istället för DAB. DMB står för Digital Multimedia Broadcast och det ska ge bättre ljud och fler kanaler jämfört med DAB. Dessutom ska det vara möjligt att sända ut rörliga bilder, alltså en liten TV? En konstig sak är också att dom nya DMB-mottagarna är bakåtkompatibla, vad man nu ska ha det till när DAB är skrotat.
Verkar ok. Fast: 1. Det kommer att krävas nya mottagare som klarar MPEG-4/AAC-HE. 2. De kan fortfarande välja att köra "tillräcklig" kvalitet istället för god kvalitet. 3. Norska radion skrev något om att MPEG-4 hade för dålig redundans och därmed var känslig för störningar. Det kanske är löst nu?
En sökning på Hydrogenaudio verkar även tyda på att HE AAC vid 64 kpbs inte duger för hifilyssning. Vanlig LC-AAC vid 128-160 kbps skulle kännas bättre.
quote:England går DAB som tåget och DAB-mottagare säljs som smör i Småland...
Precis vad jag också har hört, men i radion påstods det att DAB inte har slagit någonstans alltså satsar man på det här nya DMB. Vad ska dom göra som redan köpt en DAB-mottagare undrade Per Gulbrandsen men fick inget svar.
Nej, DAB säljer bra här; vanliga radioapparater går nästan inte att köpa längre. Konkurrensen kommer snarare från digital-TV som ju också inkluderar så gott som alla radiokanaler. Däremot så har de börjat tumma på kvalitén på DAB utsändingarna ganska rejält. Den enda "hifi"-kanalen, BBC Radio 3, gick för en tid sedan ned från 192 kbit-s till 160 kbit/s för att ge utrymme för en ny sportkanal. Resultatet har tydligen blibit betydligt sämre kvalité även om BBC inte håller med, de menar att kvalitén är densamma pga de använder en bättre CODEC (som för övrigt tillverkas av ett svenskt företag).
Nejdå, jag lyssnade till ett reportage från Seoul tror jag det var och där växer DMB så att det knakar och var och varannan verkar titta på TV via DMB i tunnelbanan.