HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Frank Zappa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:04:48  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Zappas Transe-Fusion landade idag hemma hos mig. Beställde från Megastore i lördags och fick besked att skivan skulle skickas till mig den 7 november. Den landade dock i brevlådan den 7 november och det är ju inte ofta saker och ting går en i händerna på det viset .

Det var med blandade känslor jag satte på skivan eftersom jag har haft den som bootleg en tid. Tydligen hade mastern kommit i orätta händer vid något tillfälle och prånglats ut på marknaden, dock i ganska vissen kvalitet.

Tänkte inte orda så mycket om vad jag tycker om skivan men ska ändå beskriva den lite för er som inte fått den ännu.

Ni som väntat på skivan vet ju att den är ytterligare en i raden av gitarrsoloplattor typ "Shut up ´n´play yer guitar" och "Guitar". Jag tycker den förstnämnda är den bättre av dem. Gitarrsolona är ju tagna från livekonserter och har ursprungligen ingått i någon låt. T ex De (tre) titelspåren från "Shut up ´n´play yer guitar" (Shut up ´n´play yer guitar, Shut up ´n´play yer guitar some more och The return of the son of shut up ´n´play yer guitar) är ju hämtade från låten "Inca Roads".

Konceptet på Trans-Fusion är det samma och jag tycker att låten solot är taget ur, året för inspelningen och bandmedlemmarna påverkar otroligt mycket hur bra solot blir. Därför bifogar jag en lista på från vilken låt solot är plockat och från vilket år. Själv håller jag 1979 för att vara ett av de bästa åren med avseende på Zappas gitarrspel och bandsättning. Kan däremot ha lite svårt för 1984 av samma anledning (jag klarar inte av Alan Zavod på keyboard).

TRANCE-FUSION

1. Chungas Revenge - 1988
2. Bowling on Charen - från "Wild Love" - 1977
3. Good Lobna - från "Let´s move to Cleveland" - 1984
4. A cold dark matter - från "Inca Roads" - 1988
5. Butter or cannons - från "Let´s move to Cleveland" - 1984
6. Ask Dr Stupid - från "Easy meat" - 1979
7. Scratch & sniff - från "City of tiny lights" - 1988
8. Trance-Fusion - från "Marque-Son´s Chicken" - 1988
9. Gorgo - från "The torture never stops" - 1988 (Stockholm)
10. Diplodocus - från "King Kong" - 1984
11. Soul polka - från "Oh no" - 1988
12. For Giuseppe Franco - från "Green hotel" - 1984
13. After dinner smoker - från "The torture never stops" - 1988
14. Light is all that matters - från "Let´s move to Cleveland" - 1984
15. Finding Higg´s Boson - från "Green hotel" - 1988
16. Bavarian sunset - från "I am the walrus" - jam 1988

Dweezil är med på första och sista spåret.
Uppgifter om från vilken låt solot är plockat ur kommer från min bootleg.

Som sagt - ingen recension av mig föutom två gröna smileys.
You "Freaks" out there vet ju att man måste ha allt som släpps av Frank Zappa så det är väl bara för er att köpa antar jag...

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/11/08 :  08:30:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
På väg från Barfko-swill......

Hur är ljudet? Bättre än bootlegen förstås, men är det Guitar-bra eller FZ:OZ-bra?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2006/11/08 :  12:26:39  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Har inte kunnat kolla än då jag inte haft möjlighet att höja volymen. Ska kolla ikväll.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2006/11/08 :  17:49:52  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Den är guitar-bra kvalitetsmässigt!

Jag kom på att jag aldrig hört FZ:OZ annat än i hörlurar. Det är först nu jag köpt högtalare .

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000