HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mäta på drosslar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/11/07 :  20:03:35  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Godkväll gott folk!
Jag har några ganska feta (storleksmässigt sätt) spolar som ligger och skräpar. Nu undrar jag hur/om jag kan mäta fram lite intressant data om dessa spolar. Ex. hur många Henry de är på? Finns det något bra sätt att tag reda på om/hur mycket DC de fixar? Har suttit och bläddrat runt i mina gammla elektronik böcker men kommer egentligen inte på så mycket... De har suttit i nätdelen till en UPS en gång i tiden dock så kommer jag inte ihåg om de satt som spolar i likriktardelen eller inte. Trådarna ut från spolarna är grova, 2,5 kvadrat. Den spolen jag sitter och leker lite med nu mäter 0.5ohm DC resistans. Jag har för mig jag läst om något sätt att tag reda på induktansen i en spole på något enkelt sätt förut men jag kommer inte på var jag läste det än mindre hur man gjorde... De instrument jag har är 1 multimeter och 1 osciloscope.

//Gustaf

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/11/07 :  20:31:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
http://engr.nmsu.edu/~etti/fall96/electronics/induct/induct.html
http://www.sxlist.com/techref/inductor/measure.htm
för lite Repetition
om du använder dig av en liten lågspänningstrafo (3-10V) så har du din spänningskälla och din frekvens (50Hz)

XL=2Pi*F*L

Phytagaros sats bör hjälpa dig att kunna beräkna Xl
Använd ett motstånd i serie (prova dig fram men 10ohm-1K torde blir bra)

om du ritar upp en rätvinklig triangel så blir hypotenusan = påförd spänning och spänningen över motståndet "basen"...

b

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/07 :  20:34:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du behöver en tongenerator, finns till datorn t.ex. Sen behöver du ett motstånd som du kopplar i serie med spolen.
Sedan kör du ton genom spole plus motstånd. Då kan du mäta hur spänningarna fördelar sig över motstånd och spole.
Formeln för att räkna ut induktansen minns jag inte just nu, men så är principen.

Edit: Oj, Gammelnalle hann emellan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000