| Author |
Topic  |
|
|
Jam
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 20:29:58
|
Jag ska bygga om två rum till ett "hifi rum" (slå ut en vägg) Rummet kommer att bli ca. 6*4 m. med snedtak i bägge kortändarna. Hade tänkt riva de oisolerade innerväggarna och isolera & lägga dubbla gips, huset e ganska lyhört. Funderar även på heltäckningsmatta, vill också byta tak, såg ett tak av spåntad MDF, kan de va nåt. Det nuvarande taket e "mjuka" skivor av nåt slag. Vad tror ni om allt detta? Är det bra mått på rummet, snetak bra/dåligt, heltäckningsmatta... Jag har ett "biorum" på bottenvåningen men det låter ju skit me vanlig musik, måste bara ha ett rum för hifi också, (det e guld med eget hus)det ska även fungera som sovrum för mig och frun men till det behövs ju bara ett tak & fyra väggar så det behöver jag inga råd om. Tacksam för alla byggtips jag kan få. /Jam
|
...faan, jag hör ingen skillnad... |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 23:47:20
|
| hmmm, mattor e bra dämpning.. snetak e inga nackdelar.. hmm, låt taket vara "mjukt" som det är... styva till väggarna lite e nig kanske inte fel.. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 12:26:52
|
Gipsväggar kan absorbera bas rätt bra,men man kanske skall placera in kortlingar på varierande höjder så att egenresonanserna blir olika. Om det är värt besväret vet jag inte, men om man ändå håller på... |
 |
|
|
Jam
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 16:08:26
|
| Kortlingar?? reglar på tvären eller..... |
Edited by - Jam on 2002/11/19 16:13:28 |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 16:18:40
|
Ja, eller vad det heter. Det såg bra ut i skrift i alla fall. Alltså horisontellt förlagda reglar mellan dom stående reglarna. Detta för att staga upp skivorna så att det bildas en massa ytor av varierande storlekar. Varje yta får sin egen egenresonans skild från dom andra. Skivorna sätts i svängning av ljudvågorna och absorberar en del energi men sänder en del ljudenergi tillbaka till rummet i sin självsvängningsfrekvens. Om alla ytor mellan reglarna är lika stora kommer dom att sända ut i samma frekvens. Om ytorna är olika stora kommer energin att spridas ut i frekvensbandet, och det kommer att märkas av mycket mindre. Om det nu har någon praktisk betydelse. Jag vet inte. Jag kanske bara svamlar.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Jam
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 16:24:46
|
| Det låter ju riktigt klokt iaf. Haru hittat på det själv... |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 16:32:45
|
Visst. Jag skriver bara sån´t här för att imponera på folk.
Men faktum är att om du ska bygga upp nya väggar, så finns det lite idéer om hur man kan bygga upp en vägg och få en bredbandig dämpning. Det finns skrivet om det på lite olika ställen här på forumet. Du kanske kan hitta det med sökfunktionen. |
 |
|
|
Jam
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 16:52:35
|
| Grejt. |
 |
|