HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerat med "slutstegsfunktion"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2006/11/07 :  10:47:07  Show Profile Send Per80 a Private Message
Jag börjar bli lite sugen på att kombinera min 2kanalare med tv/hembio för att nyttja den lite mer. Känns tråkigt att så mycket pengar bara står oanvända några dagar ibland.

Jag använder mig idag av för/slutsteg tillsammans med Usher 6381.
Jag har inte bestämt mig om jag ska uppgradera eller behålla dessa.

För att få till en bra hembiosetup utan att förlora något nämnvärt i 2kanals prestanda så överväger jag att använda mig av en integrerad förstärkare med möjlighet att använda denna som slutsteg till frontarna.
Alt. ett försteg med möjlighet att stänga av volymkontrollen.

Kan tänka mig att lägga runt 30-40'. Ev lite mer vid för/slutstegskombo.

Använder idag Opera Cyber222 försteg tillsammans med Embla monoblock med 1000modulen i. Dessa steg är lite för analytiska för min smak.

Vill gärna ha lite vägledning. Har sökt som en tok men hittar inte något om detta förutom en tråd om Krell400.

Är det någon som vet om Classé CAP2100 går att använda som jag har tänkt?

Mvh Per

Edit: Begagnat som nytt går bra!

Edited by - Per80 on 2006/11/07 10:48:37

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:06:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om du ska ha en integrerad att använda som slutsteg till frontarna måste du väl koppla om på baksidan för att lyssna i ren tvåkanals..? (Alltså bygla pre out/main in) Låter omständigt...

Om jag var som du skulle jag i stället överväga att köpa en riktigt bra hembioprocessor/försteg och köra till dina slutsteg, alternativt en riktigt bra hembioförstärkare med pre out. Kör själv så (även om det rör sig om betydligt mer moderata prisnivåer) och är jättenöjd med ljudet även i tvåkanals.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:20:27  Show Profile Send ljud a Private Message
Vissa försteg/int.förstärkare har "main-in" elller "HT-bypass" dessa ingångar går förbi volymkontrollen. Om man har någon av dessa ingångar kan man ansluta valfri bio-receiver och just som du säger använda frontarna i en bio-setup utan att röra tvåkanalsprestandan. Alltså nya receivern agerar endast slutsteg åt Ls, Rs och C.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:24:22  Show Profile Send ljud a Private Message
Verkar tyvärr inte som Classé CAP2100 har någon sådan input..
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:29:03  Show Profile Send ljud a Private Message
Här är det nån som föreslår en y-koppling för ändamålet. Vet inte om det verkar så klokt?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=101808&st=150&searchtime=
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/11/07 :  12:43:18  Show Profile Send DukeII a Private Message
Precis som ljud skriver så ska du leta efter "main in" eller "processor-ingång" på försteget eller den integrerade så slipper du två volymkontroller.
Har för mig att Bladelius Thor har den funktionen.

Sitter med samma setup som du tänker på men utan processoringång så jag måste höja volymen till max (kl 14) på försteget när det vankas bio... sen gäller det att komma ihåg att sänka när man ska lyssna på musik ;o)
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:11:03  Show Profile Send Per80 a Private Message
Betyder "main in" att man automatiskt kan använda den i en setup som jag tänkt mig?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/07 :  15:37:09  Show Profile Send Peg a Private Message
Processoringången heter ofta "Theater Passthrough" vad jag vet finns det bla. på Amplifix, Thor, Levinson 383, några krell försteg och på några nyare arcam modeller.

Det finns säkert på mycket fler prylar och ibland kan man sätta "fixed gain" på vissa ingångar vilket borde vara samma sak.

Jag har kört med en Amplifix på det viset du är ute efter. Man kopplar helt enkelt in pre-out från hemmabio recievern in i processoringången från förstärkaren och slår om förstärkaren till "slutstegsläge" när man vill köra bio. Hyffsat smidigt mao.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/11/07 :  16:15:41  Show Profile Send shaft a Private Message
Accuphase intergrerade brukar ha en sådan "ren" ingång som helt går förbi försteget. På min E-406 så finns det en switch på baksida som alternerar mellan Integrate eller Separate. Har kört så i många år med gott resultat ;-)
/Shaft
PS Och ljudet hos Accuphase är ju inte åt det analytiska hållet som de flesta vet.
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/11/07 :  16:53:57  Show Profile Send Karla a Private Message
Musical Fidelitys förstärkare, såväl lättare som tyngre modeller, har "Home Theather Throughput" eller vad just MF kallar det.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:13:09  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Från Component forum:

quote:

Det finns ett x-antal modeller som klarar av att agera som slutsteg.

Jag hade en S.A.T. Amplifix själv vilken fungerade som både 2-kanalsförstärkare och som 2-kanalsslutsteg, men utöver denna är jag inte helt 100% säker på att informationen för resterande nedanstående produkter stämmer till punkt och pricka, men den bör vara någorlunda korrekt - korrigera mig gärna i annat fall...

De märken och modeller jag känner till, som har möjligheten att switcha mellan integrerad förstärkare och slutsteg, är:
- Arcam Diva A65 (dock osäker på denna)
- Arcam Diva A75+ (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Arcam Diva A80
- Arcam Diva A85 (via en knapp på baksidan?)
- Arcam Diva A90
- Bladelius Thor (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Denon PMA2000IV (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Krell KAV-300i
- Mark Levinson (vet ej modell, men garanterat dyr)
- NAD C370 (via byglar på baksidan)
- Plinius 8200
- Roksan Caspian
- S.A.T. Amplifix (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Tag McLaren 60iRv (via knapptryckning på fjärrkontrollen eller via ratt på framsidan)
- Thule IA100 (via en switch på baksidan)



Det är inte jag som sammanställt listan och jag har inte kontrollerat den, men den kanske kan ge lite vägledning om vilka märken som använder sig av den funktionen du söker.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:32:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Samma funktion finns på följande Accuphase modeller

E-406v
E-306v
E.307
E-407
E-530 Dessa produkter hittar du bara beg

Dom nya är:
E-213
E-308
E-408
E-550

Där har du att välja i mellan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:39:31  Show Profile Send Per80 a Private Message
Tack så mycket för alla förslag! Nu har jag lite att gotta mig i. En beg. ML 383 gör ju så klart att det vattnas i munnen lite. Men den drar väl åt det analytiska hållet tyvärr.
Accuphase har jag aldrig testat så det vore lite roligt bara för det.

Mvh Per
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:11:10  Show Profile Send -AG- a Private Message
Advantage I200 kan precis som de övriga Bladeliusförstärkarna koppla förbi försteget via fjärren.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/11/08 :  11:24:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Primare Pre30 (försteg) har den funktionen du efterlyser, dvs försteget har särskild hembioingång. ("SURR"-knappen)


Ett klassiskt alternativ är ju att sätta volymratten på ett visst läge på någon ingång och därefter ställa in hembion utifrån det. Funkar utmärkt på förstärkare där man har en volymkontroll med siffror.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/11/08 11:25:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000