HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver tips om balanserade signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/11/05 :  21:48:54  Show Profile Send hogga a Private Message
Hej,
jag har nyligen köpt ett Electrokompaniet EC 4.7 försteg och ett EC AW250 DMB-R. Behöver lite tips om balanserad kabel att koppla ihop dem med. Har ni några förslag?
Jag har tänkt låna hem några varianter på prov, men lite tips före vore bra.

Övrig utrustning:
CD Marantz CD 6000 OSE KI
Signalkabel Transparent the Link 200
Högtalare NHT 2.5i
Högtalarkabel Eichmann Express

Budget 1000 - 3000 kr

Mvh
Anders

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:14:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, allt jag kan säga är nog att du inte vill ha lite "varmt" ljudande kablar, eftersom källan är varm, och för och slutsteg är aningens varma. Högtalarna känner jag inte till. Källan din är lite låg nivå på så kanske det är läge att tänka på den innan du köper kablar? Tror du får mer valuta för pengarna där.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:31:58  Show Profile Send hogga a Private Message
Claes, tack för svaret. Du har helt rätt men både CD och högtalare står på tur att bytas ut. När vet jag inte, men det kommer.
Först måste jag ju ha en kabel för att kunna använda sakerna jag köpt.
Kablarna bör nog vara åt det "neutrala" hållet, eller något ljusa.

Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/11/06 :  07:51:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Nordost eller Kimber skulle nog fungera låter det som.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  09:31:01  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Aha det var du som knep "mitt" EC-steg.

Audience Conductor eller Au24!
Dessa kan du köpa hos Robert på Audio Concept.
Han har dessutom en grymt bra Electrocompaniet cd-spelare som han skall sälja till "demo-pris".


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/06 09:32:18
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/06 :  09:33:13  Show Profile Send CC a Private Message
FadelArt! De dyrare modellerna är mest intressanta (och tyvärr långt över din priside´) men å andra sidan kan din anläggning "växa" med dem! :-) Du slipper hålla på med "byteskarusellen" om du hoppar på tåget långt fram redan från början.

Men de billigare modellerna är bra "instegsmodeller"! FadelArts kablar är definivt neutrala enligt mitt tycke oavsett prisklass, samt så har de lätt för att passa in i de mest skiftande typer utav utrustning som jag fått testa/höra dem på. Jag kör själv med ballat och min dac från EC klagar inte precis... FadelArt har precis den fart och engagemang som passar till bl.a. EC!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/06 :  09:35:04  Show Profile Send CC a Private Message
komponera tillsammans med den cd-spelaren som manga X skrev om så har du kommit långt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/11/06 :  14:39:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag köpte XLR-mikrofonkabel på Musikbörsen för 170 spänn styck och kopplade ihop mina Silverline-prylar med. Funkar klockrent. Väldigt neutralt och fint ljud. Skillnaden mot gamla RCA-Supran är enorm. Om det är tack vare balanserade konstruktionen eller kabeln låter jag vara osagt, men med skitbillig kabel kan det låta bra ändå! Behöver inte lägga en förmögenhet på sladdarna. Visst, Nordost Heimdal var betydligt bättre, men den kostar sju blås också... Inte värt det enligt mig.

Vill du bara testa med XLR, köp dig ett par mikrofonsladdar, det funkar kalas för mig iaf! 350 spänn för den i särklass mest hörbara kabeluppgradering jag gjort är oslagbart rent prismässigt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/11/06 :  21:02:01  Show Profile Send hogga a Private Message
Tack för tipsen, jag får ge mig ut på upptäcksfärd i helgen. Långa arbetsdagar gör att man normalt inte hinner in i HiFi-affärerna på vardagarna. Men jag hann in på HiFi Klubben på Sveavägen precis före stängningsdags kl 19 och köpte ett par QED QUNEX 4S på prov. Tyvärr är de ca 1 dm för korta så som jag har tänkt ha grejerna stå tills jag skaffat en mer lämplig bänk/stativ.

MangaX: Men EC är ju svart. Skulle inte du satsa på silver
Det blir nog en vända till AudioConcept. Tyvärr får/borde jag nog vänta med att byta CD ett tag men titta kostar ju inget.

CC: Låter intressant. Vem i Stockholm säljer FadelArt?

OcA: Tack för påminnelsen. Jag behöver ett par nya mikrofonsladdar hur som helst och då kan man ju lika gärna prova dem som signalkablar. Men de man får för 170 kr håller nog inte om man skulle få några spelningar med amatörduon.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/11/06 :  21:09:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Tja, det funkar utmärkt hemma hos mig iaf. Bra gjutna kontakter och förträffligt bra ljud faktiskt. Skulle jag blindtestat hade jag gissat att de kostade betydligt mer... Kör gärna ett blindtest om du har möjlighet så kan du utvärdera alla kablar opartiskt, vore väldigt kul att se resultatet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/07 :  00:15:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte om det bara är jag , men på helbalansrerade prylar har jag svårt att höra skillnader på balanserade sladdar. Provar man däremot med olika rca så brukar det inte vara nån svårighet att plocka ut nått.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/11/07 :  08:22:42  Show Profile Send hogga a Private Message
Hittills har jag bara (begränsad) erfarenhet av olika rca-kablar och där kan det skilja ganska mycket. Varför skulle det vara annorlunda med balanserade? Skall bli intressant att prova.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/07 :  09:35:44  Show Profile Send CC a Private Message
hogga, jag vet faktiskt inte om någon i Stockholm säljer FadelArt. Creative-Audio som är argentur för FadelArt finns i Göteborg, men det finns en webbsida, http://diamen.no-ip.org/ehandel/
Du kan också kolla med Wolfgang här på forumet.

Angående skillnader mellan RCA kontra XLR är mina erfarenheter följande: Det är lika stora skillnader mellan XLR-kablar som mellan RCA-kablar.
Mina erfarenheter på det området är att när jag körde med RCA-kablar, då hade jag en "enklare" anläggning, men vilken var fullt tillräcklig för att avslöja skillnader mellan olika oballade RCA-kablar. Efter att jag gick över till utrustning som "kräver" ballat för att prestera max (Dynamic Precision, Electrocompaniet) så har jag inte fipplat med oballade RCA-kablar utan hållt mig endast till ballade XLR historier. Och på anläggningar såsom min och uppåt i klasserna anser jag det vara viktigare än någonsin med "rätt" kablage för att få ut så mycket som möjligt utav den (i mitt tycke) dyra elektroniken...

Men samtidigt så måste jag erkänna att jag också fått den uppfattningen att på (förhållandevis) dyr elektronik så är det större skillnader mellan oballat än med ballat kablage... Och därav ytterligare en orsak till att skippa de oballade kablarna/systemen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:52:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hittills har jag bara (begränsad) erfarenhet av olika rca-kablar och där kan det skilja ganska mycket. Varför skulle det vara annorlunda med balanserade? Skall bli intressant att prova.


Har elektroniken varit balanserad i sig självt (vilket inte är så vanligt) det är då jag har haft det svårare. Bara för att det är Xlr in betyder det att produkten jobbar balanserat.

Audionet är väl ett av dom få märkena som inte tycker att man ska köra med xlr överhuvudtaget.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/11/07 :  12:01:36  Show Profile Send hogga a Private Message
CC: Jag såg på Creative Audios hemsida att de har flera återförsäljare i Stockholm, men det är ju inte säkert att de har några kablar hemma. Det visar sig i helgen.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/11/07 :  19:26:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle rekommendera dig att du köper kablar ur samma märke och serie som du har. Dvs Transparent.Kanske en
MusicLink Balanced Interconnect från Transparent.

Detta för att få samma klang i systemet som du har från början.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/11/07 19:27:25
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/11/07 :  19:36:31  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag skulle rekommendera Naqref Dark Surge:

http://www.naqref.com/cables.html


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000