HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 nytt bad eller kök ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/11/05 :  11:31:41  Show Profile Send garmen a Private Message
har en bostadsrätt, en två. funderar på vad jag skall fixa. antigen badet eller köket. har pengar till att göra ett av sakerna. köket blir billigare. eftersom jag gör det mesta själv och att matrialet blir billigare också.

badet blir dock lite kostsammare eftersom jag inte gör det själv och kakel är inte direkt superbilliget det heller. men vad får man mest igen på ? spenderar ju inte supermycket tid varken i badet eller i köket.

eller skall man hoppa det eftersom det funkar och köpa nya stereo prylar istället ? :P

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/05 :  11:54:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vilket trivs du minst med??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/11/05 :  11:58:33  Show Profile Send garmen a Private Message
ja du ? både bad och kök vill jag fixa, så igentligen är det bara att man skall bestämma sig vad man skall göra först. får helt enkelt ta en funderare.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"

skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/05 :  12:13:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
hade nog tagit badet först, om det finns renoveringsbehov alltså men om det är fullt funktionella båda två så är det upp till dig.

ställ frågorna: varför vill jag renovera, vad hoppas jag få ut av det?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/11/05 :  12:16:12  Show Profile Send garmen a Private Message
trevligare atmosfär, fräscha upp lägenheten, investering. en röd tråd, helhet.

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:57:18  Show Profile Send ryst a Private Message
Jag köpte ett par högtalare istället för att fixa köket

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/11/05 :  15:00:37  Show Profile Send garmen a Private Message
hehe, lutar lite åt det också. fast ett par S 250 :P men vi får se vad det blir

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/11/05 :  16:01:19  Show Profile Send Passerati a Private Message
Ett kanonsjyst badrum är bra mycket trevligare än ett dito kök enl mig

Tror dock du får större utdelning för ett nyrenoverat kök med induktionshäll, inbyggnadsspis, diskmaskin osv
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:42:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ställ stågan vilket du använder oftast...

Badrummet är man och skiter i några gånger och borstar tänderna + en och annan dusch.

Gör köket! Badrum är bonus,,, på festen samlas ju alltid folket i köket, sällan för en gemensam toalett-tur.

/Zalve - som just är klar med ett trevligt kök,, och skulle välja det samma igen om jag fick välja igen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8640 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:52:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
+ en och annan dusch

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/05 :  20:04:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker att den avgörande faktorn är i vilket skick/utförande badrummet är... Fuktskador är inte kul så det är vad man bör ta hänsyn till i första hand.

Annars lär det vara köket som ger mest utdelning när man väl tagit hänsyn till ovanstående.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/05 :  20:11:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det kan lika gärna finnas fuktskador i ett kök,, så det går nästan på ett ut.

Känns som att det är 10ggr mer tid som man spenderar i köket än badrummet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/05 :  20:43:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
Precis som Zalve säger/skriver så gör du köket först.
Köket är helt klart bland det viktigaste rummet i huset IMHO.

Det skall runt 30 kvm minst och med en sisådär 10 sittplatser runt bordet.
Gärna med en högre köksö för lite "barhäng" också.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/06 :  14:18:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har just kastat ut köksön,, för att få mer plats.
Visst är den bra ibland,, men bänkytan blev den samma iaf när vi blev klara.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/11/26 :  10:05:17  Show Profile Send Passerati a Private Message
"För att öka värdet på investeringen du gjort i hemmet är det mest värt att renovera badrummet. Köket kommer på andra plats.

Renovering av badrummet höjer bostadens värde med mer än vad den kostar. Kök brukar höja bostadens pris med i snitt cirka 90 procent av renoveringskostnaden."

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c11%5c23%5c3872

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/26 :  19:24:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag kan tänka mig att en spekulant reagerar så här:
Omodernt kök - "Det kan vi renovera"
Sunkig toalett - "Sunkigt!"

Slutsats: Taskigt badrum har gravare påverkan.

Ur gäst- och festsynpunkt så brukar folk ha fullt upp att ha trevligt när de är i köket, medan de har har tid och uppmärksamhet att snoka lite när de nyttjar dass.

När det gäller kök skulle jag också göra en avvägning mellan fräsch design och mer pengar till smaskiga råvaror (under förutsättning att köket är hyggligt funktionellt och inte ger äckelkänslor).

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/11/26 19:25:39
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/26 :  19:37:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nån månad senare och jag ångrar inte att jag valde att göra om köket.
Badrummet kanske ger mer ekonomiskt, men användarmässigt så är det MILSvid skillnad.

Varför skulle man inte kunna renovera en sunkig toalett + på samma sätt som ett sunkigt kök?

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/26 :  22:50:27  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag tänkte på de omedelbara, känslomässiga associationerna när man travar runt på en visning. Ren gissning från min sida. Jag vet att jag ogillar slitna eller ofräscha toaletter.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/26 :  23:15:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är nog olika.
Skulle nog kunna leva längre med en "sunkig" toalett, än ett sunkigt kök.

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:44:21  Show Profile Send Passerati a Private Message
Zalve
quote:
men användarmässigt så är det MILSvid skillnad
Men med att renovera badrummet nu för tiden menar man ofta, spa.
Fråga din fru om hur sjyst det är med ett riktigt badrum / spa hemma, om du inte vet vad jag talar om.
quote:
Det är nog olika.
Skulle nog kunna leva längre med en "sunkig" toalett, än ett sunkigt kök
Sorry, men det är lite lustigt att du säger just så

Edited by - Passerati on 2006/11/27 20:45:35
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  22:59:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hade jag tyckte tvärt om, så hde nog varit badrummet som omgjort.

Visst ett spa hemma.. Hur ofta används det ? Inte så att det är värt att ha ett iaf,,, Vi har redan kollat igenom det.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000