HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjarfrågor om Pass Zen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/11/04 :  16:51:37  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Är nyfiken på hur Zen-förstärkarna låter. Har sett några till salu på Hifimagasinet (Son of Zen och Bride of Zen). Har några nybörjarfrågor ngn gärna får svara på. Är helt okunnig vad gäller elektronik och det är därför jag ställer frågorna här :o)

1) Som jag förstår det är Zen 9 ung. samma förstärkare som First Watt 3, hur är det med First Watt 1 resp. 2, finns det motsvarande Zenmodeller?
2) Går det att använda högtalare med vanliga delningsfilter till Zenmodellerna eller är det bara bredbandselement man kan använda (borde i.o.f. också gå att köra efter aktiva delningsfilter eller?)
3) Går det att använda förförstärkaren Bride of Zen annat än med effektstegen Zen, d.v.s. som "vanligt" försteg?

Johan

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/04 :  17:14:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kan rekomendera att du läser artiklarna om du inte gjort det.
http://www.passdiy.com/amps.htm

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2006/11/04 :  17:39:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
1:NJä, F1 och F2 är "Transkonduktansförstärkare", alltså spänningsstyrda konstantströmsgeneratorer. Vad jag vet så är alla Zenvarianterna vanliga spänningsförstärkare.

2: Japp, men det ska nog helst vara relativt lättdrivna burkar.

3: Det tror jag inte ska vara några problem

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/11/04 :  18:45:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Halloj!

Hoktuna: jag kan inte säga att jag läst igenom artiklarna men tittat igenom dem har jag. Problemet är att jag förstår nog artiklarna när det handlar om allmänna principer men sedan är jag för okunnig när det kommer till schemata o.s.v. Men jag har i.a.f. tittat :o)

Fuling: jag förstår ... Tror det var någonstans på 6Moons jag såg kopplingen mellan FW3 och Zen 9. Och mina följdfrågor om Zenförstärkarna byggde på att jag trodde att också Zenförstärkarna var "Transkonduktansförstärkare". Då verkar det vara helt OK att använda Zenarna med "vanliga" högtalare (med delningsfilter) och kombinera förstegen med andra effektsteg. Det gör det hela lättare, kul!

En annan fråga till er och andra: har det skett stora förändringar ljudmässigt mellan de olika Zenmodellerna? Och vad tycker ni rent allmänt ljudmässigt om Zenförstärkarna? (Mina frågor kommer av att jag har tänkt pröva runt lite med olika förstärkare: spelar idag på DIY Paradise Charlize, tänker pröva en triod, en gainclone och någon Pass-stärkare).

Om edit tycker det här passar bättre under allmänna Hififorumet så är det såklart bara att flytta :o)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000