HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av strömrenare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/04 :  16:00:15  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag är på gång att ge elektroniken en bättre arbetsmiljö genom att bjuda den på en strömrenare, så jag önskar ta del av forumets erfarenhet. Första frågan är: Vilken eller vilka strömrenare är bäst på att locka elektroniken till att ta fram de finaste detaljerna i det inspelade materialet, som vi vet finns på CD-skivorna men som vi inte kan höra nu, och, om anläggningen har kapacitet till det, försöka få fram "skimret" kring instrument och röster, som vi ibland kan höra på väldigt bra anläggningar. Andra frågan: Finns det matchningseffekter, dvs att vissa strömrenare är speciellt bra för vissa förstärkare och CD-spelare? Apparaterna som ska matas är Lavardin IS och Lector CDP-07T.

Hälsningar Jamo

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/04 :  18:13:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har samma cd som du men separat försteg/slutsteg. Innan när jag hade Dacen i försteget så kopplade jag det via en skiljetrafo.
Jag har inte kunnat avgöra hur det blir med Lectorn pga att Stereon är nedpackat för tillfället.

Men med försteget/Dac gav det faktiskt en del. Återgivningen blev mer lugnare o renare. Mer stabilt eller hur man nu ska säga.
Det gav i sin tur lite mer detaljer o mer känsla av rummet i inspelningarna.

Vi snackar inte stooora skillnader och om man inte satt o verkligen letade skillnader så märkte man inget.
Storlek av trafo är nått det snackas om ganska mycket o den jag har är på 5000 Va vilket kan driva ett större slutsteg utan bekymmer. Om det i sin tur påverkar det hela har jag inte en susning om.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/11/04 18:15:04
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/04 :  18:53:43  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Lavardin trivs ju väldigt bra med Nordost kablage... Så hur vore det med en Nordost Thor?

Den står i alla fall överst på min önskelista som strömrenare...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/04 :  19:42:10  Show Profile Send Jamo a Private Message
High Fidelity hade ett par tester av strömrenare förra året, och då var väl Thor:en den som passade vårt ljudideal bäst. En persons subjektiva omdömen är lite för klent för att basera ett strömrenar-val på, det finns många faktorer som spelar in i testsituationen, så praktiska erfarenheter är väldigt värdefulla.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2006/11/04 :  23:27:35  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag har Transparent Powerbank 6 som strömrenare och är otroligt nöjd. Det den gör i min anläggning är att ge bättre detaljer, bättre fokus, tightare bas och om något bättre dynamik!
Jag testade en Isotek (kommer inte ihåg produktnamnet) men den kostade 7000:-, men den gjorde nästan sakerna sämre tyckte jag.
Powerbanken kostar ca 12000:- men den var värd varenda krona! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/11/06 :  12:23:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har PS-audio Ultimate Outlet HighCurrent och tycker
att den är bra, definitivt värd sitt pris ca. 4kkr.
Golden Age Music levererade min UO-HC.
Bäst är kanske att låna hem något den lokala handlaren
erbjuder och se om man blir nöjd, vissa är fanatiska
motståndare till strömrenare, jag bara varnar....

Martin
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:16:01  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag fick tag på en begagnad Thor och har nu hela systemet, CD+försteg+DVD+tuner, utom Krellarna inkopplad via den. Det blev en klar förbättring. Tydligare bas, lugnare återgivning, lite ökad klarhet mm. Nypriset, över 30000SEK, är dock enligt min mening väl saftigt tilltaget.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/07 :  19:50:59  Show Profile Send Jamo a Private Message
Bogus: Du har PM

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000