HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denon 3930 i två kanal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/03 :  21:28:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag undrar om någon lyssnat på Denons nya 3930 (eller föregångaren) i 2-kanaler?
En av de uppgraderingar jag funderar på är att byta ut min Xindak SACD-2 samt DVD-spelaren mot en bra multispelare (DVD,CD DVD-A samt helst SACD) men jag har upptäckt att utbudet är ganska dåligt i min prissklas (under 30 000:-). Denon och Meridian är de enda märken jag hittat som verkar lämpliga.
Jag prioriterar 2-kanalsljudet före bild.
Teac Esoteric DVD30 verkar också intressant men den verkar inte finnas i Europa (DVD50 är för dyr)(?)


guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/03 :  21:46:51  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Arcam DV137?
NAD M55?

Båda dessa tillverkare verkar ljudorienterade.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/03 :  22:01:08  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag byter min 3910:a mot en 3930 imorgon!
Jag gillar återgivningen på 3910 skarpt men satsar ändå på en extern dac.
Bildmässigt är 3910:an GRYM. 3930 är tydligen MYCKET bättre.

3930 kommer att testas innan jag tar hem den men jag känner ingen oro att den skulle prestera sämre än 3910. Tvärtom!

Jag hör ingen tonalskillnad mellan 3910:an och Benchmark DAC1.
På några skivor har jag däremot upptäckt komprimering med 3910.
Men detta först efter jag gjort många direkta jämförelser med/mot DAC1.
Dessa gjordes BLINT!

Skillanden på många skivor var omöjlig att detektera blint. Oftast singer/songwriter material.
På "bättre" skivor fanns det med så mycket musikmaterial att dacen i DVD inte klarade av att hantera allt input och komprimering uppstod.

Denon gör mycket naturligt återgivande spelare idag, observera att jag inte skrev neutralt ljudande.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/03 22:06:20
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/03 :  22:06:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Arcam har jag funderat på men jag hade fått intrycket av att DVI37 var en "bildmaskin" men det kanske är fel, tydligen ska de dock släppa en ny FMJ-spelare i rätt prisklass snart så det kan nog vara värt att titta närmare på.
NAD hade jag inte ens tänkt på men det är också värt en titt.
Tack för tipsen
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/03 :  22:54:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Varför inte Marantz DV9600? Finns kanske tom. nån variant som Ken Ishiwata vart petat i?

Annars tror jag att ljudmässigt är 3910 lika gott val som 3930, allt uppgraderingskrut verkar vara lagt på bildsidan.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/03 :  23:11:59  Show Profile Send Manga X a Private Message
Magils skrev:
quote:
Annars tror jag att ljudmässigt är 3910 lika gott val som 3930, allt uppgraderingskrut verkar vara lagt på bildsidan.


På några punkter skiljer det ganska mycket imellan 3910 och 3930 avseende ljudet.
quote:
Stereoljudet behandlas av Denons state-of-the-art-processor Advanced AL24 Processing och strömförsörjningen är tack vare en separat transformator till ljuddelen också ordentligt uppgraderad. Allt detta bidrar till ett suveränt ljud, oavsett om du tittar på film eller lyssnar på musik.
Citat hämtat ifrån Hifiklubbens hemsida

Alltså Advanced AL24 istället för "bara" AL24.
SAMT en helt separerad nätdel/transformator endast avsedd för ljuddelen!
Det låter i mina öron som en rejäl uppgradering även på ljuddelen!


Vad hittar vi sen då.
quote:
Jämfört med föregångaren DVD-3910 har vikten ökat med över två kilo, bland annat tack vare en ny bottenplatta i fyra lager, en dubbel topplatta och en förbättrad avskärmning mellan kretsarna – som nu är placerade i tre separata kammare, precis som i toppmodellen DVD-A1XVA.
Citat hämtat ifrån Hifiklubbens hemsida

Den är dessutom bättre avskärmad och dämpad.
Inte illa inte illa!

Detta kommer med största sannolikhet innebära BÄTTRE ljudåtergivning.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/03 23:13:13
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/04 :  00:03:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Manga_X: Ja, det skiljer säkert en del saker, skam vore väl annars, men är det "bara" AL24 processingen eller har de t.ex. bytt till nya DAC:ar? Det var egentligen det jag menade med var krutet är lagt. ( Och jag får väl revidera "allt" ;-)

Sedan har jag för mig att 3910 också har separata nätdelar samt 3 olika kammare.

Citat från Hifiklubbens sida i all ära, men jag tycker ( OBS!! mitt tyckande) att hifiklubben är ganska bra att slira lite på fakta för att få saker att "låta" mer attraktiva.

Tänker inte gräva i detta, men ser fram mot intryck nu när du verkar ha en på ingång!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/04 :  06:39:08  Show Profile Send Manga X a Private Message
Precis som du säger, Magils, är det en 3930 på väg in idag,
och jag kommer att ta "pulsen" på Hifiklubbens lovande byggbeskrivning!

Men precis som du säger så är det mesta "krutet" lagt på bilddelen med bl.a. den nya Teranexprocessorn!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/11/04 :  11:10:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Vi måste få en recension när du får din dvd! :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/04 :  13:50:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ja nu står den här hur som helst!

Den är fin, stor och tung!
- I like it!

Den skall spelas in o.s.v. jada jada...
ja ni vet hur svängen brukar gå!
Hur som helst har jag påbörjat en liten recension på denna spelare under "Hårdvara, recensioner".
Där kommer mina intryck att redovisas.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/04 18:18:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000