| Author |
Topic  |
|
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 17:45:33
|
Kom precis på den ultimata lösningen på problemet. Problemet ligger helt enkelt i att det är väldans sällsynt med Mårten Design Coltrane och dylikar på de flesta konserter. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin varit på en konsert där ljudet levererats av ett par hifihögtalare. Inte av någon kryptiskt klass A slutsteg heller för den delen.
Vad jag däremot kan dra mig till minnas är stora stackar med gitarrförstärkare, inte sällan av märket Marshall. Samt på sidorna av scenen enorma svarta lådor av ofta okänt märke med väldans stora element i samt diverse gigantiska diskanthorn. Dessa rediga högtalare matas med ljud via kablage som visserligen är balanserat men som antagligen inte heter Nordost och kostar 50 papp halvmetern. Längre in i signalkedjan finner en hel bunt med slutsteg som drivs med icke guldplätterad trefas och definitivt inte står på spikes eller sd-fötter. Till råga på allt drivs de dessutom av något så orent som dieselgeneratorer.
Lösningen för alla ni som söker livekänsla är helt enkelt att skaffa sig ett PA. Mer live än så lär det aldrig låta. Ett undantag är den musik som inte framförs med hjälp av någon sorts PA. Detta borde dock vara en försvinnande liten del. Argument om direktljud faller direkt i de fall konserten företas på t.ex. en arena eller festival eller liknande. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 17:48:34
|

www.jbl.com i sånna fall |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 17:52:48
|
Öhhhhh, alltså, bråkdel?????????????????????????
Jag är 43 år och jag har varit jag i hela mitt liv. Så det är OHYGGLIGT mycket och så länge jag kan minnas så har det varit så. Det måste ju alltså vara OHYGGLIGT länge, nästan som det subkambriska peneplanet som Halle och Hunneberg vilar på.
Så kom inte och snacka om fossil, man kan alltid göra allt lika dåligt som det sämsta alternativet som finns!
Så det så!
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 17:57:51
|
| man ska helst dra på max och lyssna med öronproppar också eller hur=) |
 |
|
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:25:12
|
Jag vet inte hur du ser på det sladd... Men jag tror bestämt att det brukar låta mest live på en konsert och där brukar dom använda sig av PA'n.
Om jag nu var en av de människor som hade möjlighet att lägga en helvetes massa pengar på att skaffa mig en anläggning som gav mig livekänsla tror jag bestämt att jag skulle skaffa mig ett PA. Kanske borde tillägga att jag är en av de människor som hellre lyssnar på musiken än på inspelningen. |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:32:02
|
Bäst live låter det helt utan förstärkeri. T.ex. på mindre klubbar med mindre lyssnarskaror. Stampen i sthlm är ett bra exempel där det inte finns allt för mycket stärkeri som stör ljudet. Maken till go känsla på konserter får man leta efter.
Önskar jag kunde gått på Norah Jones härrom veckan men fick inga biljetter. |
Say's who!? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:48:16
|
men snälla Mad tanken är väl ändå att man ska återge det som finns på skivan inte att köra det hela genom ett pasystem och för att använda LTS ord färga musiken så att allt låter som en skrikig rockkonsert?
en bra anledning till att dom kör PA på konserter är att dom ska pumpa ut grymma ljudvolymer då detta inte behövs hemma så kan vi ju lika gärna skaffa bättre grejer eller hur? sen så är det en kostnadsfråga också om alla band fick välja mellan coltrane och marshall så tror jag inte många skulle köra med marshall för att det låter mer "Live" |
 |
|
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:59:59
|
quote: Originally posted by ekman
men snälla Mad tanken är väl ändå att man ska återge det som finns på skivan inte att köra det hela genom ett pasystem och för att använda LTS ord färga musiken så att allt låter som en skrikig rockkonsert?
en bra anledning till att dom kör PA på konserter är att dom ska pumpa ut grymma ljudvolymer då detta inte behövs hemma så kan vi ju lika gärna skaffa bättre grejer eller hur? sen så är det en kostnadsfråga också om alla band fick välja mellan coltrane och marshall så tror jag inte många skulle köra med marshall för att det låter mer "Live"
Det beror ju helt på vad man vill ha ut av det man lyssnar på. Lyssnar jag på en skitig liveskiva så ska den helt klart låta skrikig rockkonsert och ljudet ska flytta möbler och grannar.
Angående bytet Marshall / Coltrane om bara pengar fanns att tillgå så tror jag att du har väldigt fel där. Många gillar helt enkelt ljudet i sin Marshallstack och använder sig således av sådana. Jämför med användandet av analogsyntar idag, de är förbannat opraktiska i sig men digitala syntar låter inte som analogsyntarna gör.
Missförstå mig rätt här, jag tycker inte det är fel med hifi. Men om man är ute efter att det ska låta "live" är det bästa sättet enligt mig att återskapa de förhållanden som rådde. Angående akustisk musik så ger det helt klart bäst livekänsla... Men det skulle bli satan så jobbigt att boka in massa band hela tiden, framförallt skulle det bli ohyggligt dyrt. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:27:53
|
| livekänskan ligger väl dessutom inte i hur htalare låter på konserten, utan det är ju inpelningen det hänger på... sen så hur man vill uppleva återgivningen e ju en annan sak... upp till var och en.. |
 |
|
| |
Topic  |
|