HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 vilka drivrör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/10/31 :  20:24:35  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag börja sakta samla ihop prylar till en SE. Nu tänker jag mig att kanske exprimentera mer på egen hand. Tänker mig ett par tridkopplade 6L6 eller liknande som försökskaniner i mitt försök.

En fråga som jag undar en del över vilka drivrör ska man använda. JAg har några ecc83 liggande men det finns ju en del annat tex 6SN7 som jag inte har någon efarenhet av. Frågorna hopar sig.

Jag saknar rätt mycket erfarenhet så ni som bygger eget, vilka drivrör rekomenderar ni och vilket är ert favorit rör?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:14:12  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ECC83 är inte så pjåkigt, använd det du har, det skall räcka för att sparka igång 6L6 utan vidare!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/10/31 :  23:33:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade utan en sekunds tvekan valt 6SN7 före ECC83 i det här sammanhanget.
Med CD som signalkälla räcker förstärkningen i en 6SN7 till för att driva en 6L6 utan problem, och den högre strömmen jämfört med ECC83 är bra att ha när man ska driva slutrörens ingångskapacitans.
I synnerhet om slutrören är trioder eller triodkopplade pentoder så lönar det sig alltid att ha ganska kraftiga drivrör, jag minns väldigt väl de ljudmässiga skillnaderna då jag provade runt med olika drivrör i en 6B4G SET-prototyp för några år sedan, de rör som arbetade med låg anodström (EF86 och 6SL7) lät helt enkelt mycket "klenare" än t.ex. 6SN7.
Drivsteget står för mycket av slutresultatet, så snåla inte där och prova gärna olika rör och kopplingar innan du bestämmer dig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000