Fick mail från Comsol idag. Tycker det är lite kul när väletablerade företag inom simulering säger att dom kan simulera högtalare.
quote:Akustiksimulering med COMSOL Multiphysics erbjuder unika möjligheter att skapa, mäta eller dämpa akustiska vågor. Acoustics module är särskilt anpassad för modellering av vågfenomen i strukturer, vätskor och gaser.
Genom animerad handledning och exempel visar introduktions-CDn modeller på: - högtalardesign - akustiken i interiören av en bil - aeroakustiska egenskaperna för en flygplansmotor
An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Jag har lekt lite med akustik-modulen i Comsol Multiphysics (tidigare FEMLab) och det är rätt enkelt att använda det för att ex. simulera rumsmoder (vi har det på jobbet, jag använder det då och då för elektromagnetiska beräkningar).
Det är fullt möjligt att simulera i princip vad som helst med det programet, i och med att man kan koppla flera olika ekvationer så är det nog ex. fullt möjligt att beräkna effekten av egenresonanser hos lådan på en högtalares frekvensgång (genom att koppl akustikdelen med hållfasthetsmodulen, eller om man är hard-core skriva ned PDEn direkt på svag form).
Allt hänger på kunskap, hur mycket tid man lägger på modellerandet och hur bra ens dator är; i full 3D tar beräkningarna rätt mycket datorkraft.
Tyvärr kostar programmet rätt rejält med pengar (25 000 eller nått i den stilen) så det är knappast något för hemmapularen.
Jag vet att Comsol inte är så bilig men det finns ju kanska många studenter på detta forum som kan ha kull och bevisa att dom kan tilllämpa deras kunskaper till deras hobby. Kan bli kull och se vad folk kan åstakomma
An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea