HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försteg, aktivt filter mm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/10/30 :  17:14:50  Show Profile Send kyan a Private Message
Hej på er!

Jag håller på att sätta ihop ett helt nytt system, jag behöver lite hjälp och synpunkter då jag är nybörjare på flera områden.

Om vi börjar "baklänges" kommer systemet se ut ungefär såhär:

Bashögtalare: Radio och television RT-3 Bashorn (mono alltså) (snart färdigt!!)
Sidosystem: Här har jag inte helt bestämmt mig än men antagligen slutna lådor med Fostex 206E eller liknande.

Basslutsteg : Någon variant av gainclone.
Slutsteg: Har inte bestämmt mig här heller, kanske gainclone eller någon av dessa små klass a transistorförstärkare.

Aktivt filter: http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7 kanske, 130hz eller så?

Sedan ska det väl vara någon form av försteg, här vill jag gärna ha lite tips, antigen någon som går någorlunda lätt att plocka ihop själv eller något färdigt som inte är så dyrt. Volymkontroll och ingångsväljare + välljud är väl kraven :-)

Har gjort en liten bild av hur den kan tänkas se ut:


Så vad tror ni, kan det tänkas fungera bra?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:02:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här är inga lätta saker. Jag tycker att 130Hz är för högt, högst 75Hz av alternativen där tycker jag.

Själv fick jag ingen riktig ordning på övre registren så nu kör jag fullrange på högtalarna och fyller på underifrån med basarna. Alltså jag har inget aktivt filter