HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försteg, aktivt filter mm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/10/30 :  17:14:50  Show Profile Send kyan a Private Message
Hej på er!

Jag håller på att sätta ihop ett helt nytt system, jag behöver lite hjälp och synpunkter då jag är nybörjare på flera områden.

Om vi börjar "baklänges" kommer systemet se ut ungefär såhär:

Bashögtalare: Radio och television RT-3 Bashorn (mono alltså) (snart färdigt!!)
Sidosystem: Här har jag inte helt bestämmt mig än men antagligen slutna lådor med Fostex 206E eller liknande.

Basslutsteg : Någon variant av gainclone.
Slutsteg: Har inte bestämmt mig här heller, kanske gainclone eller någon av dessa små klass a transistorförstärkare.

Aktivt filter: http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7 kanske, 130hz eller så?

Sedan ska det väl vara någon form av försteg, här vill jag gärna ha lite tips, antigen någon som går någorlunda lätt att plocka ihop själv eller något färdigt som inte är så dyrt. Volymkontroll och ingångsväljare + välljud är väl kraven :-)

Har gjort en liten bild av hur den kan tänkas se ut:


Så vad tror ni, kan det tänkas fungera bra?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:02:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här är inga lätta saker. Jag tycker att 130Hz är för högt, högst 75Hz av alternativen där tycker jag.

Själv fick jag ingen riktig ordning på övre registren så nu kör jag fullrange på högtalarna och fyller på underifrån med basarna. Alltså jag har inget aktivt filter
alls till topparna. I basen har jag aktivt 12dB lågpass vid 24Hz. Brantheten beror på typ av högtalare. Jag vet flera andra som hamnat med samma lösning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:14:20  Show Profile Send kyan a Private Message
Okej, misstänkte det.

Problemet blir att kan riktningsbestämma ljudet från hornet? I artikeln rekommenderar de en delningsfrevens på 150hz. Nu är ju den skriven -79 eller nått, det kanske man ändrat uppfattning om.

Det kanske är onödigt med högpassfiltren, tanken var att avlasta bredbandarna från stora membranrörelser.

Elementet i hornet är Eminence Kappa 12.

Edited by - kyan on 2006/10/30 19:39:14
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/10/30 :  21:29:58  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej Kyan,
Kul att fler upptäcker fördelarna med aktiv delning.
Jag skulle rekomendera dig att högpass dela "topparna" för att avlasta från bas, precis som du tänkt,OM det är ett högklassigt filter villsäga. På köpet får du ett renare mellanregister och du kan spela HÖGT!
Jag delar basen vid 80Hz och grymt brant, man hör ingenting av sång i basarna, funkar mycket bra. Filtret jag använder är ett Engelholm Audio Delo, en toppen produkt!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/10/30 :  21:46:12  Show Profile Send kyan a Private Message
Jaa jag antar att det bästa är att prova och se (höra).

Jag vet inte vilken kvalité filtren håller. Filtren är av 24dB/oktav Linkwitz-Riley typ (se länk ovan). Har läst en del om dem och de verkar ju bra, någon som provat?

Delo filtret verkar ju iofs häftigt men är helt utanför min budget. Antar att det går att skramla ihop ett eget för runt tusenlappen, då måste det filtret vara ganska mycket bättre för att vara värt de extra tusenlapparna (som jag iofs inte ens har...)
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/10/30 :  21:55:49  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Det där med budgeten är alltid ett problem...
24dB/oktav är ju alltid...24dB/oktav, ialla fall.
Försök att dela så långt ner du kan (så länge topparna kan möta) så blir det nog rätt ok!
Sedan får du testa med plaseringen.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/31 :  01:16:56  Show Profile Send lum a Private Message
Jag kan ju passa på att hoppa in här och fråga. Är själv ute efter 24db LR filter för triamping. Om det är nån som känner till DIY varjanter eller kits får de gärna dela med sig. Annars får det kanske bli linkwitz DSP som annvänds till orion t.ex.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:20:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
lum, jag får nog tipsa dig om sökfuntionen. Längst upp till höger, länken "Search".
Det finns massor av trådar om det du frågar efter. Här är en, mindre än en vecka gammal:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54856

Sök och du skall finna flera!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000