HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppla flera trafos?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/30 :  04:44:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

Håller på med ett projekt där flera trafos ingång i en apparat. Är det något särskilt man bör tänka på när man skall koppla dessa? Tänker mest på hur man bör fördela upp det vid ström-intaget. Kan samtliga helt enkelt bara stråla samman vid nätbrunnen, eller kommer något sådant skita sig? Är lite försiktig bara.

Det är trafos av olika V och VA. Tips/tankar mottages gärna.

/M

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/30 :  14:25:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är alltså inget man behöver tänka på speciellt när man kopplar flera olika trafos i ett bygge? Man kan koppla dem samman vid nätbrunnen som inget? I stunden är en på 15VA och en annan på 300VA...

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/30 :  14:30:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
När jag håller på med mina nätdelar,så kopplar jag deras traffos prcis vid säkringen/huvudtraffons ben i cdn...
Funkar,men om det hjälper dig vet jag inte...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/30 :  14:32:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Min tanke var om de kunde påverka varandra på något negativt sätt... Men de kanske de inte gör... Jag är bara lite försiktig med bygget. Vill inte skjuta sönder något i detta läget liksom.

/M
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/10/30 :  15:09:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Inte på primärsidan,tror jag inte dom påverkar varandra,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/30 :  15:33:55  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Två mindre trafos brukar gå fint...

Men tänk på att trafosar KAN ge brum (även en) så man bör vara lite försiktig med placeringen. Toroider är ju mindre störande men vill ha lite mer startström.

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/30 :  16:08:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Den större är en EI och den mindre en ringkärne.

Ang. brum så är lite känsliga för hur fasen kopplas. Och brummar/hummar gärna lite med fel fas(?).

Ok. Jag skall testa om nån timme och se ifall nån säkring går eller annat blir fuffens...

/M
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:09:33  Show Profile Send jerico a Private Message
Samma sak som att ansluta en massa till en nät list eller?

Borde inte spela så stor roll tycker jag. Men jag är inte elektrikare...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/10/31 :  12:52:19  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag undrar också om det spelar potatis hur man kopplar primärsidorna om man har flera trafar i en apparat. Om båda trafarnas sekundärer är förbundna med jord och man helt sonika kastar om primärtåtarna på en av trafarna så fas blir noll och vice verca. Man borde ju få 180graders fasförskjutning iaf, men spelar det roll???

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/31 :  15:35:22  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jo spelar potatis KAN det göra...men det beror på HUR de är ihopkopplade..

Tex: Har du en trafo 250V och en annan på 6,3V spelar det nog inte så stor betydelse OM de inte är förbundna (eller med mittuttaget) men om du (som du antyder) kopplar ihop de så blir det antingen summan av båda lindningar eller skillnaden (i volt)

OM man paralellkopplar sekundären(inte vanligt men det förekommer) är det av största vikt att man kopplar rätt: Spänningen och "polaritet" (fas) måste vara lika.

b
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:19:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Tex: Har du en trafo 250V och en annan på 6,3V spelar det nog inte så stor betydelse OM de inte är förbundna (eller med mittuttaget) men om du (som du antyder) kopplar ihop de så blir det antingen summan av båda lindningar eller skillnaden (i volt)
Det där får du gärna ta en gång till.

De är inte i mitt fall förbundna i sekundären annat är att de har samma jordplan. Från nätintaget gäller alltså en enkel fördelning/förgrening av Y-modell? Jag tyckte bara att det verkade för lätt liksom.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:45:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Håller på och testar lite. Jag har riggat hela kittet i ett gammalt cd-chassie. Ingen trafo är i kontakt med chassiet. Men om jag mäter med en multitmeter så kan jag mäta 2-3V växelström mellan EI-trafons bladhölje och chassiet. Chassiet är inte jordat för stunden.

Kan det bli så utan kontakt med chassiet? Och vad kan man göra för att motverka?

/M
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:21:22  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
prova med att jorda ner trafon till gods... med ett motstånd...

om spänningen försvinner då är det nog induktionsspänning du mäter ...

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000