HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  18:36:16  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nyligen byggt ihop en dator med nytt moderkort å ny processor å även nytt grafikkort å nätagregat. minnet kollade jag så att det gammla skulle funka med det nya moderkortet. Men nu till frågan jag får ganska ofta bluescreen och så skriver den att dumpning påbörjas av minnet vad är det för fel mån tro? jag har ingen aning om vad felet är å vore så glad över lite hjälp. Jag är inte helt urkass på datorer men detta fel trodde jag inte skulle uppstå å kan inte hitta felet heller. jag har xp som opperativsystem å jag har 768mb minne 128mb grafik 800gb hårdisk 3000mhz processor.

Mvh christoffer

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/29 :  18:45:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
Låter som om något minne krånglar.
Plocka ur dem igen. Byt ordning på dem. Använd bara ett minne åt gången ett tag framöver för att se om burken slutar minnesdumpa.

Koppla även ur alla andra pryttlar förutom CD/DVD och startdisken. Kolla så att du inte har samma "adress" på dem om de delar kontrollerkort.

Men KOM IHÅG att alltid använda skyddsutrustning när du meckar dator eller andra elektronikpryttlar!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/10/29 18:47:49
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  18:46:59  Show Profile Send dwain a Private Message
ska pröva det hitils så har jag testat å köra 512mbs kapseln själv å det funka inte heller men man kanske skulle testa å köra 256mbs kapseln själv å se. Men som sagt ska byta plats å se om det blir bättre.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  18:59:48  Show Profile Send dwain a Private Message
Prövade å byta plats å det verkar funka bättre för när jag prövade å köra pirates of karribian i hdtvformat så blev det inte bluescreen. Men så kopplade jag in min usbdisk å när jag drar ut den så samma grej å då skrev den att den som vanligt dumpar minnet men att jag även skulle kolla hårdisken efter fel med chekdisk eller vad det var. Konstigt.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  19:03:53  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu hände det igen den skriver BAD_POOL_CALLER å någonting om att jag ska inaktivera eller tabort nyinstalerad maskinvara. eller inaktivera alternativ för bios minnet som exempelvis caching eller shadowing
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  19:38:45  Show Profile Send dwain a Private Message
kan tillägga att minnet inte krånglade med min gammla dator en compaq med 2.0ghz processor å standard grafikkort
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/29 :  19:53:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vet inget om felet i sig, men det kan ju vara fel på inställningarna i bios för minnet? CL och så vidare.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/29 :  20:10:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låter som om det skulle vara bios , när får du bluesreen ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/10/29 :  20:19:50  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Det finns ett minnestestprogram på Microsofts hemsida: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp detta program testar minnet innan windows startar, följ instruktionerna noga, har du möjlighet så skriv ut instruktionerna eller ha websidan öppen på en annan dator.
En annan sak som tydligen kan ställa till det med "BAD_POOL_CALLER" problemet kan vara drivrutiner till grafik och ljudkort: Installera om dessa drivrutiner!
Att inaktivera caching eller shadowing i BIOS är en bra ide´.
Har du bara satt i nya delar i din gamla dator och inte installerat om Windows? I så fall: Installera om windows!

Hoppas något av detta kan hjälpa!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  20:27:57  Show Profile Send dwain a Private Message
Nja windows har jag instalerat om. Jag får bluescreen oftast när jag anstränger datorn i windows spel å så funkar. Det är nästan som om det skulle glappa det bara kommer närsomhelst i windows och som sagt rycker jag usbdisken bara rakt ut i kontakten så blir det bluescreen också ska pröva å kolla i bios
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:11:31  Show Profile Send dwain a Private Message
nu får jag en ny grej den skriver å det går inte å starta windows alls utan bluescreen DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. helt mysko jobbigt också för va fasen så mkt strul ska det väll ändå inte vara
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:14:06  Show Profile Send dwain a Private Message
den skrev också något om
*** STOP: 0X000000D1
*** ALIEHCI.SYS ADRESS F7D8C405 BASE AT F7D7B000, DATESTAMP 429ef48f
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:26:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du testat att uppdatera drivrutinerna för moderkortet? Det låter nästan som det skulle kunna vara problemet.
Minnet har redan nämnts, det kan inte vara så att du oavsiktligt överklockat det?
En annan källa till mystiska fel kan vara underdimensionerade nätaggregat. Observera att det inte räcker med att titta på antalet watt, det gäller att det ska kunna leverera tillräckligt med ström i rätt "rail" också; ex. tillräckligt med ström till processorn (och grafikkort).
Det bör stå på tillverkarens hemsida om nätaggregat är specat för den processor du använder.

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:42:39  Show Profile Send Manga X a Private Message
Vissa moderkort bör uppgraderas med nyare BIOS innan de kopplas in.
Ett allt för vanligt fel. Senast var det väl något ASUS kort som inte fungerar som det ska utan nödvändig BIOS-fix.

Är det ett ASUS?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/10/29 :  22:03:05  Show Profile Send Nykmark a Private Message
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL: Det felet fick jag en gång när jag hade uppdaterat mina grafikkortsdrivrutiner, jag bytte till en lite äldre variant och problemet försvann.
Det kunde nog vara bra om du skrev ner dom kompletta namnen ( t.ex Moderkort: ASUS A7N8X-E Deluxe ) på komponenterna du har i datorn så blir det lättare att lista ut vad det kan vara för fel.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/10/29 :  22:07:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Verkar vara lite allmän instabilitet! Kan t.ex bero på:
- Dålig kylning till CPUn. Har du dubbelkollat att CPU och kylfläns har bra kontakt, att kiselfett eller ngn sådan där mjuk platta (vad det nu är) är applicerat mellan CPU och fläns? Att CPU fläkten går som den ska? Kolla CPU temperatur, dels i BIOS när datorn varit igång ett tag samt bättre med ngt program inne i windows under hård last. Är CPU temp över 60 grader VID HÅRD BELASTNING så är det ngt fel. Med hård belastning menar jag kontinuerligt 100% CPU last. T.ex detta verkar vara ett program som kan fixa det: http://www.tucows.com/preview/38952
- Minnen. Kan vara felaktiga minnen, eller du kan använda för tajt timing. Kör ett program som kollar det. Jag rekommenderar memtest86 (http://www.memtest86.com/)
- Drivrutiner. De till moderkortet har redan nämnts, men alla är potentiella problem. Jag hade t.ex. liknande problem som du pga drivrutiner till d-link wlan adapter... Ta ur alla extra hårdvaror och se om det hjälper. Uppdatera drivrutinerna till det som är kvar.
- Dålig spänningsmatning (för klen nätdel) kan ibland leda till instabilitet. Kolla spänningar i BIOS och ev i windows med ett program som motherboadmonitor eller liknande. Kanske moderkortstillverkaren har ett sådant program, som dessutom kan kolla CPU temp etc?
- Att uppdatera BIOS kan ibland fixa vissa fel, men har man en instabil burk är det riskfyllt. Om datorn kraschar under flashningen så kan du behöva skicka tillbaka moderkortet till tillverkaren. Inte roligt.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/29 :  23:55:23  Show Profile Send dwain a Private Message
Okej mkt å se över. Som det är nu så har jag inga extra grejor i har bara dvdbrännare hårdisk å grafik i. Det är en amd sempron 3000+ å ett asus K8U-X moderkort sedan har jag mitt grafikort som är ett nvidia geforce 6600gt minne är som sagt 768mb eller som jag kör det nu 512mb spelar ingen större roll vilken mängd minne jag har i för det krånglar ändå. Nätaggregatet lämnar 420w + 3,3v 18ampere +5v 30 ampere +12v 19 ampere -5v 0,5ampere -12v 0,8ampere +5vSB 2ampere. Ska kolla drivrutiner då jag har instalerat allt som följde med moderkortet kanske i onödan. När jag kollar processorns temperatur i bios är den på ca 30 grader. Minnena vet jag ej det är de enda som inte är bytt för de skulle passa till det moderkortet enligt dom jag köpte via på nätet. Å andra sidan funkade minnena perfekt i den gammla datorn. I manualen så står det att det ska vara ddr sdram jag har ingen aning om vad jag har men jag vet att det är antingen pc2100 eller pc2700. kollade överklockning men det har jag inte gjort allt verkar normalt där i alla fall. ska kolla på deras hemsida om det står något som man måsste uppdatera. tack för hjälpen grabbar det är bara bra med all hjälp jag kan få så jag får ordning på datorn.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/30 :  00:03:45  Show Profile Send dwain a Private Message
kollade bios nu men jag hade den senaste versionen ska pröva å se om det blir bättre om jag avinstalerar en massa drivrutiner å instalerar om nya
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/30 :  00:12:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har du nollställt allt i bios,eller kollat timingsen på minnena så dom inte är för lågt ställda?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/30 :  00:47:05  Show Profile Send dwain a Private Message
timingsen på minnena vad är det? enkelt å kolla? vips så kunde man väldigt lite om datorer
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/30 :  01:16:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Brukar finnas under minnes hantering i bios,t.e.x CAS,RAS mm.
Cas brukar finnas från 2-2,5-3.Brukar oxå stå på minnena vad dom klarar i CAS har du minnen som klarar CAS 2,5 och du har 2 i bios så kan det bli som du beskriver.kolla det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/10/30 :  11:03:19  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
CPU temperatur: 30 grader är ok, men då har du inte belastat CPUn hårt. Kolla för säkerhets skull det också (om du kan och datorn inte kraschar innan dess...)
Minnen: normalt sett kan man sätta timingen till auto (eller ngt sådant) i BIOS, och det brukar funka bra. Det brukar inte bli helt optimala prestanda, men ska vara stabilt. Även om minnena funkat med tidigare moderkort så kanske det är problem nu med timing eller annat. Jag kan starkt rekommendera att du kör memtest86 som jag skrev ovan för att bekräfta/utesluta minnesproblem. Låt det köra i ett par timmar, och är det inga fel efter det så är minnena och inställningarna för dessa troligen ok.
Nätagg: borde väl funka. Kolla i BIOS att du verkligen får (minst) de spänningar som det ska vara.
Drivrutiner: När du väl gjort allt ovan så ladda hem de senaste drivrutinerna från ASUS hemsida (http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us) och installera dem.

Ta det i den ordning som det står ovan. Hittar du ngt på vägen så meddela oss här. Lycka till!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/10/30 11:04:00
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/30 :  12:28:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hämta hem dom senaste drivarna från Nvidia o kolla det först o främst.
Kolla bios så inte procesorn eller minnet snurrar för snabbt. Ökad minneshastighet brukar låsa musen först innan Blådöden kommer men kolla endå. Jag tror inte du kan öka volten på AMD procesorn men kolla för säkerhetsskull.

Hjälper inte det så kan kanske http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_20837201.html hjälpa dig.

Ibland kan en sådan simpel sak som nya drivar fixa alla problem man har. Programvara kan åxå skapa liknande saker tyvärr.


Lycka till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/10/30 12:31:46
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:54:05  Show Profile Send dwain a Private Message
Har kollat en del lite smått alting i bios står på auto även minnet spännigen till dom olika grejorna verkar korrekt. får fortsätta kolla
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/07 :  12:49:32  Show Profile Send dwain a Private Message
har nu testat allt men inget fungerar så nu har jag ringt en kille i halmstad som har jimmys datorserivce å han ska gå igenom den. Jag orkar inte lägga mer tid på den å varje gång den verkar funka bättre så är det samma fel fast med något annat program. Så nu ger jag upp det är mkt roligare att spela musik å så fort pappa får tummarna ur baken å plockar hem mina QRS Luna Au så har jag inte tid med någon tramsig dator
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/07 :  17:49:55  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Hoppas det fixar sig till slut! Men nu har du ju som sagt mer tid att spendera vid stereon så det finns ju en ljus sida på det hela också

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000