HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 När behövs "elevated heater voltage"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/29 :  14:37:13  Show Profile Send Resonans a Private Message
I datablad för diverse rör finns ofta angivet maximala spänningen mellan katod och glöd [Vhk]. I ett datablad över Philips ECC88 är detta gränsvärde 150V eller 50V beroende på, tror jag, katodens potential i förhållande till glöden. Jag vet inte riktigt hur man skall tolka detta.

I ett riaa-steg som jag håller på att bygga har jag följande katodspänningar:
V1: +102V, +2V
V2: +104V, +104V

Det är ju här som jag börjar få kalla fötter.. Spänningarna mellan glöd och katod ligger i området 4V till 98V. Det ena gränsvärdet är ju uppfyllt medan det andra inte är det. Måste jag ha eleverad glödspänning eller inte, och vad skulle hända om gränsvärdet överskrides?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/29 :  15:39:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man riskerar överslag mellan glödtråd och katod. Lägg glöden mitt mellan katodpotentialerna med hjälp av en spänningsdelare så blir det nog bra.
(Eller kör med separata glödförsörjningar, men det känns överarbetat tycker jag.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/10/29 :  16:07:04  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

De 2 trioderna i en ECC88 tål olika mycket mellan katod och glöd. En triod är specad till max 50V och den andra där katod, galler och anod är märkt med "prim" dvs k', g' och a' tål 150V med k' positiv. ECC88 och PCC88 användes ju för Kaskoder i ingångssteg i TV och därför var det naturligt att en katod skulle ha hög spänning i förhållande till jord. Man bör alltså tänka på att använda rätt triod del tex i en SRPP så bör k' vara den katod som ligger på högst spänning.

Resonans! hur har du kopplat? blev det rätt av en slump? det är ju 50% chans att göra rätt.

På andra vanliga rör som tex ECC81 så brukas Vkf anges som ett postivt värde och ett negativt värde tex +-90V så man kan lägga en katod på 180V och den andra på 0V utan att överskrida tillåten Vkf om glöden ligger på 90V.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/29 :  23:20:05  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hm, då var det som jag befarade - lite lurigt.

Här är riaa:t som jag bygger:



Jag använder två ECC88 per kanal. Trioderna till vänster i schemat ligger i samma rör och trioderna till höger i nästa rör. Om jag jämför databladet med hur jag kopplat så är trioden längst till vänster kopplad som "prim". Om jag förstått det hela rätt så överskrids gränsvärdet i andra trioden då...

Men skulle jag inte kunna låta glöden flyta på tex vänstra triodens anod (+100V)?
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/10/30 :  07:01:01  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:

Men skulle jag inte kunna låta glöden flyta på tex vänstra triodens anod (+100V)?
Ja det bör gå bra, då max Vkf blir 100V, (för den första trioden) och den klarar 150V. Att Vkf är specad på det sätt den är för ECC88 är för att brukar använda den tillsammans med en massa andra rör och man lägger glöden på jord potential, man klarar sig då även om röret används i en kaskod.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/30 :  13:56:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ja då har jag lärt mig något nytt igen

Till det praktiska då: jag har en glödregleringskrets som sakta stiger upp till 6.3VDC, samt en HTreg som ger 300VDC direkt. Kan jag då koppla minuskabeln från glödregleringskretsen till anoden på första trioden, eller behöver jag en fördröjning mellan de båda? Jag måste väl ha anodspänning innan jag låter glöden komma igång

Förresten, när jag ändå har dig på tråden tubetvr, ECC88 har ju en skärm på pin 9, har Du någon idé om hur och när denna används?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/30 :  16:17:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
De ryska 6922 (ekvivalent till ECC 88) tåler 150 volt mellan glödtråd
och katod på båda halvorna desstutom 250 volt anodspänninstålighet.
Använd de istället de brusar mindre också, och det är väl ingen
nackdel, speciellt inte i en RIAA del.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/30 :  17:37:05  Show Profile Send Resonans a Private Message
quote:
De ryska 6922 (ekvivalent till ECC 88) tåler 150 volt mellan glödtråd
och katod på båda halvorna desstutom 250 volt anodspänninstålighet.

GÖTT!! Det e precis vad jag har det

quote:
Använd de istället de brusar mindre också, och det är väl ingen
nackdel, speciellt inte i en RIAA del.

Amen på det!

Då fortsätter jag ikväll då
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/30 :  18:14:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående pin 9 så brukar man jorda den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:11:34  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Förresten, när jag ändå har dig på tråden tubetvr, ECC88 har ju en skärm på pin 9, har Du någon idé om hur och när denna används?


Den används som skärm mellan trioderna för att undvika återkoppling i högfrekvenssteg. Det går bra att jorda den när man kör LF men det spelar ingen större roll hur man gör.

quote:
De ryska 6922 (ekvivalent till ECC 88) tåler 150 volt mellan glödtråd och katod på båda halvorna
låter bra, man bör tänka på att Vkf är fabrikat beroende och inte alltid samma på samma typ av rör.

Om möjligt bör man nog alltid försöka hålla potential skillnaden mellan katod och glöd så liten som möjligt för att undvika risken för överslag så det är en bra ide att höja glöden i ett SRPP steg eller kaskod till halva den potential som den övre katoden har dvs Vkf blir lika på båda rörhalvorna.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000