HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rumsförstärkning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/11/18 :  12:56:58  Show Profile Send knutte a Private Message
Jag undrar hur mycket rummet i sig påverkar basen, och hur långt upp i frekvens rummet "knuffar på". Om jag inte har fel så bidrar rummet till mer dB destå längre ner i frekvens man kommer???
Så att sträva efter en låda som spelar lika starkt på 100Hz så vid 25Hz är alltså fel??? jag skulle vilja veta eftersom jag funderar på att bygga en sub.

Har någon sett en bordshare?

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/18 :  13:52:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ett normalt rum (med sluten planlösning och stängda dörrar och fönster) kan ge ett bidrag på 10dB vid 20Hz, 4dB vid 30Hz, 2dB vid 40Hz, 1dB vid 50 Hz och 0.5dB vid 60Hz. Ibland lite mindre och ibland lite mer beroende på rummet. Större rum ger lite lägre rumsförstärkning om man hållar lyssningsavståndet konstant.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:34:53  Show Profile Send AndersP a Private Message
knutte: Det finns olika meningar om hur en optimal basavrullning ska designas. Smak och behag typ. En åsikt som ofta förs fram är att basen optimalt ska rulla av med 12db/oktav med ett Q på 0,5 och med -6db punkten på 20 Hz, dvs en kritiskt dämpad sluten låda, av de orsaker som Nagref beskriver här ovanför. Resultatet av detta brukar kallas "HiFi-bas".
THX å andra sidan beskriver en mer brutal design i sina nya riktlinjer för Ultra 2-standarden. Här snackar man om en avrullning på 36db/oktav, dvs en equalizad basreflex eller slavbas, men fortfande med -6db punkten på 20 Hz.
Som så mycket annat så är det en fråga om vad man gillar helt enkelt. Själv så föredrar jag det första exemplet eftersom jag är en gammal HiFi-råtta, hehe.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:11:39  Show Profile Send knutte a Private Message
ok, tack för svaren!
en följdfråga: tar beräkningsprogrammen hänsyn till alla dB värden eller kan man lägga alla dB på frekvenskurvan tex 10dB vid 20 Hz?
så att man då kan säga ungefär hur djupt lådan kommer spela.

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:31:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Knutte: Om du läser Nagrefs post så ser du att han skriver ".....KAN ge ett bidrag" osv. Det blir olika värden för olika rum och man tjänar ingenting på att vara så petnoga med varenda decibel typ.

Man simulerar helt enkelt flera olika designer tills man hittar en som man gillar, sedan bygger man en testlåda med den design man valt och mäter den, bara för att inse att beräkningsprogramet inte räknar med tillräckligt många parametrar för att ge ett riktigt resultat. När man har gråtit färdigt och torkat tårarna så ändrar man testlådan tills dess att den mäter och/eller låter som man vill och sedan bygger man den färdiga högtalaren.

Lycka till!!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000