HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför så få reflekterande högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:24:08  Show Profile Send boombox a Private Message
Jag kanske är ute och cyklar lite här för att jag inte har någon koll på högtalardesign. En tanke som slagit mig är denna. Varför är det inte vanligare i hemmiljö med högtalare som reflekterar mer? De är väl byggda för vanliga rum och för att inte kräva en massa akustiska åtgärder för att låta bra?

Det finns ju några exempel här nedan men de är ju definitivt i minoritet på marknaden.

http://www.carlssonplanet.com/history.php
http://www.shahinianacoustics.com
http://www.directacoustics.com/home.htm
http://www.heedaudio.hu/en/prod_ac.html
http://www.allisonacoustics.com/one.html
http://www.cd-konzert.de/loudspeaker.htm

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:38:11  Show Profile Send lum a Private Message
Själv undrar jag vilka material som lämpar sig bäst som just reflektorer. Har ett par intressanta idéer på gång. ;P

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:58:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Mirage?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/29 :  02:28:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom exempel som Panglådan () ger spelar med rummet på ett annat sätt än tex Mirage.

Dipoler/omnipoler ska stå fritt för att blomma ut medans dom flesta av exemplen ska stå nära väggen för att kunna sprida ljudet rätt.

quote:
En tanke som slagit mig är denna. Varför är det inte vanligare i hemmiljö med högtalare som reflekterar mer? De är väl byggda för vanliga rum och för att inte kräva en massa akustiska åtgärder för att låta bra?



Kanske för att inget rum är det andra likt så man råkar ut för samma problem som med "vanliga" högtalare ??
Jag har tex aldrig hört Carlsson låta så underbart som många säger att dom kan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/10/29 :  08:46:10  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Det viktigaste för carlsson (oa50, oa51, oa52 etc och senare, i synnerhet) är att de har ett normalt odämpat tak i det rum som de står i samt rel bred vägg de står mot. Det är många rum som är sålunda skaffade, iaf när det gäller tak.

Jag tror att skillnaden ligger i att många av de konventionella högtalarna är låsta lite på sitt eget grepp. Dels vill man konkurrera med andra konventionella märken genom att utveckla den inslagna vägen så långt det bara går, när man hos Carlsson istället frågar sig vad problemet egentligen är och löser det utan tanke kanske på att köparen förväntar sig konventionellt utseende och prestanda. Dels så förväntas det att en högtalare skall se ut och verka på ett givet sätt.

Det finns faktiskt ett antal högtalarmärken som inte glömt att högtalarna skall stå i ett rum.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/10/29 :  08:47:25  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Johan Björklund:

Du vet vart vi finns om du vill få nya erfarenheter.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/29 :  11:32:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag visste att den skulle komma V8

En fråga:
En annan sak med högtlarna som Boombox visar är att ingen av dom gräver speciellt djupt vilket är ett krav för många. Det har väl att göra med designen av högtalaren o skulle man få den att spela djupt så hade det förstört resten av funktionen ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/10/29 :  12:28:34  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Johan björklund:

Som vanligt så kan jag eg bara tala för Carlsson. Faktumet att de står mot vägg underlättar en hel del i basområdet, då det speglas i väggen och får en viss förstärkning därifrån. Många carlsson är i princip fullrange, förutom oa51 som sluttar av lite väl tidigt, och får inte riktigt basstöd från golvet lika mkt som de andra. Tillsammans med basmoduler så är ju saken biff, om man så vill.

På slutet en liten brasklapp...
Jag vill inte på ngt vis säga att Carlsson allena skulle vara den enda rättkonstruerade högtalaren, och alla andra är skräp byggda av virrpannor. De flesta märkesfantaster som plaskar i vår hifi-damm vet vad som krävs för att man skall bli nöjd, och mängder av högtalare ÄR ruggigt bra, efter allt extra pyssel och pillande. Men ibland blir man illa sugen att vara mallig.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/10/29 :  13:08:10  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Kanske för att inget rum är det andra likt så man råkar ut för samma problem som med "vanliga" högtalare ??


Ja, det är ju sant. Men som jag ser det så har de ändå fördelar. Min erfarenhet är att de är mer lättplacerade och att det blir en mer homogen frekvenskurva i hela rummet, inte så begränsat till sweetspot.

Basen tror jag däremot inte är något specifikt problem för designen. De Shahinian Arc jag spelar på är specade till 28Hz/-3dB och det tror jag är realistiskt. Finns också större modeller som går ner till 23Hz. De Carlsson oa58 som jag tidigare haft grävde ju däremot inte så djupt.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/29 :  18:19:43  Show Profile Send Stickan a Private Message
Är kanske så att inte många kan bygga en reflekterande högtalare som t.ex Carlsson.
De är byggda för att stå mot bakvägg, c:a 2,50 i takhöjd, stå på långväggen och spela MED rummet, inte MOT rummet som i mitt tycke de flesta konventionella högtalare gör.

Var ett tag inne på Carlsson, eller Sonab konstruerade av Stig, hade ett par OA12 ett tag men ville egentligen ha ett par OA14 och renovera.
Tyvärr kom jag in på den "konventionella" linjen igen men blev någorlunda nöjd då jag byggde ihop ett par burkar själv.

Denna tråden har öppnat mina Carlsson-ögon igen, och fan vet om mitt nästa par högtalare inte blir ett par sådana.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000