HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LP 35Hz???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/28 :  20:09:01  Show Profile Send jerico a Private Message
Funderar på att dela till subb som ska ta vid under mina högisar som drar en JAS vid 35Hz.

Problemet är att hitta spole som ligger på 18-20Mh och att jag inte har en aning om hur man bygger aktiv delning vilket låter roligare eftersom jag då slipper att stärka upp en massa som inte ska höras iaf. Någon som vet vart man hittar ritningar???

Nästa alternativ är om någon vet hur man räknar fram hur i hela friden man lindar en spole till önskat Mh värde. Borde ju gå att använda en svarv och linda koppar tråd mot lämpligt material tycker jag.

Ideer någon

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/28 :  20:40:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Man kan ju i och för sig seriekoppla 2 st 10 mH spolar ( Till exempel Elfa art.nr: 58-302-86 ). Men jag är lite skeptisk till att använda sig av ett passivt filter med en gränsfrekvens som kan tänkas ligga nära elementets resoansfrekvens..så en aktiv lösning är nog bättre då.

Här är ett schema på ett aktivt filter: http://sound.westhost.com/project81.htm

Edit: Kom på att det troligtvis krävs ett brantare filter än 2:a ordningen...4:e ordnings filter är nog mer passsande för att passa ihop med huvudhögtalarna.

http://www.blackdown.org/hwb/circuit/filter/ActiveFilterButterworth4L.html


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/10/28 23:46:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:54:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
4:e ordnings filter är nog mer passsande för att passa ihop med huvudhögtalarna.
Hur faller huvudhögtalarna då? Har själv just gått från 24dB/oktav vid 36Hz till 12dB/oktav vid 24Hz...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:01:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det är ju en basreflexhögtalare...men jag känner inte till enligt vilken "avstämningsprincip" som används (SBB4 ..å allt vad dom nu heter)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:14:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ok, ja då så. Mina är ju öppen baffel så det är ju en annan femma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:38:32  Show Profile Send jerico a Private Message
Det är ingen delning neråt på dom men när man kör en test skiva hör du inte 30 men 40 Hz... De är specade 35-20K så det blir en skaplig jas (krashlandning) under 35 på dom.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:49:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
jerico: Njaaee inget delningsfilter men basreflexhögtalare har till karaktären en undre gränsfrekvens med en branthet på mellan 18-30 dB/oktav beroende på avstämning.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/10/29 :  17:02:13  Show Profile Send Larsen a Private Message
I vilket fall så bör du nog glömma hela idén med passiv delning i de registren av nämnda orsaker.
Aktivt är vägen att gå.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/29 :  17:26:21  Show Profile Send jerico a Private Message
Oki ska titta över det där med aktivt.

Tackar för svaren!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000