HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 varför låter det olika - ofta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:12:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Lite kryptisk titel kanske, men jag har nya högtalare JMLAB 937Be och har ett par kvällar lyssnat igenom några favorit skivor. Helt magiskt Fantastisk med "berömdium" diskanterna....mjukt och detaljerat samtidigt. Har suttit och verkligen njutit, även på låg lyssningsnivå. Ruskig närvaro och högtalarna bara försvinner ur ljudbilden. Klart imponerande. MEN, nu sitter jag här med laptop'n i knät i sweetspot för att lyssna på musik samtidigt som jag ska skicka iväg lite mail....och det är inte i närheten av renhet i ljudet, basen är märkbart bumlig som den inte var innan. Jag har inte ändrat på nånting sedan igårkväll - hur är detta möjligt? Jag antar att det har med strömmen att göra, jag har ingen strömrenare eller så, men frågan är - kan verkligen strömmen påverka såååå mycket? Det är precis som man hängt en filt över alltihopa! Jag är klart förundrad

Artphotography

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:21:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
strömmen skiljer otroligt under dygnet! Speciellt om du har tung insdustri i närmaste omgivning!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:28:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag upplever ofta samma sak, MED skiljetrafo ständigt inkopplad.

En anledning kan vara om grejorna uppnått "arbetstemperatur", eller så spelar sinnesstämningen in, det finns många faktorer, både objektiva och subjektiva.



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:29:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ifall det är strömmen som är boven så måste jag säga att det är stooor skillnad. Har ju sett några varianter på strömrenare, men de är ju inte precis billiga. Finns enklare mojänger som är mer överkommliga, men som är bra för anläggningen? Jag vet inte riktigt själv vad jag menar med överkommligt, men kanske 2-3-4 tusen sisådär?
Jag har bara två komponenter, integrerad förstärkare + CD. Vad rekommenderas?

Artphotography
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:40:19  Show Profile Send Poe a Private Message
Vad din hörsel upplevt strax innan lyssningstillfället kan också påverka. Har du upplevt stress, trafikbuller och andra höga ljudnivåer kan det ha en försämrande effekt på hur du upplever ljudet från stereon.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:42:41  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Dan; i den prisklassen får du nog bygga själv!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:42:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Mina apparater är faktiskt ganska kännsliga för arbetstemperatur precis som du säger P-G, och sinnesstämning är givetvis en stor faktor. Jag blev bara så paff nu då samma skiva ligger i som igår och det låter markant tråkigare...

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:43:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Creative Audio: OK, var måste man lägga sig för att det ska vara meningsfullt?

Artphotography
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/27 :  14:44:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vet inte men troliga förklaringar:

* Sinnesstämning. Den är olika beroende på när man ätit, sovit varit med om under dagen.
* Den naturliga variansen i upplevelsen av musik vid upprepning. Man lyssnar på olika saker i låten från gång till gång och det kan ibland upplevas som en helt annan låt.
* När du har laptoppen i knät så sitter du längre fram med huvudet (?) och basbalansen och ljudbilden ändras därför.
* Gör man något annat samtidigt så uppfattas ljudet annorlunda pga att man inte koncentrerar sig på samma sätt. Tex när man blundar så kan det låta väldigt konstigt och man blir varse om själva ljudet på ett helt annat sätt. Ett skarpt ljud kan bli väldigt luddigt när man blundar.
* Romantisering av hur det lät förra gången (då man var glad och upplivad över hur bra det lät). Besvikelsen över att det inte stämde överens med förra intrycket gör att skillnaden upplevs som större.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/10/27 :  14:59:15  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Förutom alla ovan nämda orsaker, är högtalarna nya, eller någon annan komponent som inte är inspelad?
Flyttat någon möbel, lampa eller dylikt?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/27 :  15:05:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Nej, allt var/är samma som innan (förutom laptop med jobbigt surr iofs), men det är utan tvekan betydligt bättre nu efter två timmars kontinuerlig spelning. Apparaterna var inte på från början så det har nog varit apparattemperatur också som spelat in väsentligt i detta fallet. Fan att allting ska va så känsligt när man kommer upp på denna nivån!! Gudomligt när det stämmer och sämre än svenssonstereo när det inte stämmer....

Artphotography
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/10/27 :  15:27:38  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Få rätt arbetstemperatur är ofta en viktig parameter.

He, he, du får skatta dig lycklig att din hifi är som en F1 bil. När det är bra är det känsligt, alla fel märks obönhörligt när man är nära gränsen.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/10/27 :  15:57:19  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Dan: Du kanske helt enkelt spelade skivor med goda välljudande inspelningar igårkväll medan du idag satt på nån skiva som är motsatsen. Taskiga produktioner brukar låta värre ju bättre grejor man har....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/27 :  17:43:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag mätte tomgångseffekten på min anläggning som jag aldrig stänger av. Består av för- och slutsteg, cd-spelare, DA-omvandlare, jittermumsare och grammofonförstärkare.
105 W hamnade det på.
Slutsteget står för över hälften.
Det innebär en årskostnad på nära 1000-lappen med Vattenfalls dyr-el.
Men eftersom jag själv har elvärme, så är rumstemperaturen istället avgörande för min elräkning.
Därför kan jag förutom några varma sommarmånader ha på anläggningen med gott samvete och få en jämn ljudkvalitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000