HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/10/26 :  12:42:27  Show Profile Send zikkan a Private Message
Nu när jag ändå har ångan uppe kan jag ju at upp en fråga till .....

Jag har ett par nätfilter liggande sedan tidigare, ett med apparatintag och ett för 'invändig' montering. Jag tror att de är uppbyggda på samma sätt.
Men, alltså, vad väljer man för filter om man skall installera ett i sin apparat (CD, skivspelare etc)?? Det värsta från ELFA (med drossel) man har råd med eller 'räcker' det med enklaste sorten??

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/26 :  12:50:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
med risk för att svära i kyrkan:

Vofför de?? vofför filter.

Givetvis om du har taskig el-miljö. Men om du inte har haft några problem (???)

Jag brukar själv montera in "apparatintagsfilter" i mina gitarrförstärkare, men det är mest för jag inte känner till vilken miljö de kommer att användas i....


och enligt mig så PÅVERKAR filtren (och allt annat med för den delen ljudet) sen inte sagt att det måste vara till det sämre....

b
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/10/26 :  12:57:50  Show Profile Send zikkan a Private Message
Varför??
Jooo, ser du, jag bor i ett gammalt hus (1924) och all el är från 1963 och är dragen med kulokabel. Dessutom finns det kvar lite ännu äldre kabel i stålrör lite här och var .... Jordade uttag har jag inte hunnit med i vardags- och TV-rum, och nu är inte direkt årstid att koppla ur elen ett par veckor för att åtgärda det med påföljande snickeri och tapetseringsarbete .... Jag lär få på skallen av sambon då! Desutom måste det ju väljas nya färger och tapeter inför ett sådant arbete .. .. suck ..

Så jag tänkte göra det bästa av situationen och försöka med nätfilter. Ett alternativ är ju annars attt använda sig av en kopplingslist med inbyggt filter. Antingen en mer 'industriell' eller en audiofil-variant. Gissa vilket som blir billigast?

Man kanske skall använda bägge sorter? Fast med tanke på mina grejor kanske det blir lite överkurs!!

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2006/10/26 12:59:27
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/10/27 :  10:39:39  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Helst skall apparaten ha riktig jord för att nätfiltret skall få full effekt.
Generellt så har nätfilter som klarar högre strömmar lägre induktanser, vilket gör att de filtrerar sämre. Därför skall helst nätfiltren vara dimensionerade för den apparat som är ansluten. Detta gör att nätfilter i tex delningsdosor inte är så effektiva.
Bästa lösningen tycker jag är inbyggda nätfilter i respektive apparat. Då väljer man vanligen ett nätfilter som bara klarar den ström som skall passera (fast med god marginal tillagd).
De flesta klarar minst 0.5A och det räcker förståss med god marginal för allt utom kraftiga slutsteg.

Idén med nätfilter är att fungera som ett lågpassfilter och därmed ta bort högre frekvenser, dvs långt högre än 50Hz. Jag kan bara se att detta skulle ha positiva effekter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000