HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Egna kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/10/26 :  10:30:03  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hej!
Jag har funderingar på att pilla ihop en egen interconnect-kabel (till CD, tuner) och tittat i bl a ELFA-katalogen vad det kan finnas för intressanta 'sladdar' att använda.

Hittade då en kabel som heter "Speedflex 375/50ohm halogenfri". Kabeln har en våghastighet på 0,82 och är uppbyggd av en silverpläterad innerledare på 1x1,4mm och en silverplaterad skärmstrumpa. Innerisolering (dielektrikum) består av polyetylenskum.

Kan detta vara något attt använda??

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/26 :  11:20:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag tycker inte du skall använda denna kabel, man skall undvika silverpeterade ledare för att inte få obalans i ljudet PGA silver leder lättare än koppar.
Om silveret sitter ytterst på en kopparledare så gynnas höga tonert mera än låga och du kan ju tänka dig vad galet det blir då
Angående skärmade signalkablar så tycker jag av egena erfareheter att man skall undvika detta också, det förstör signalen mera än den gör nytta om man har skämade nätkablar och apparater.
Det är alltså bättre att ha välskärmade apparater och nätsladdar och sattsa på att påverka signal kablarna så lite som möjligt med en massa omkring ligande massa, det skall helst vara luft som isolering men det enda som kommer i närheten som är lämpligt är ex: bommulls material som är ett naturmaterial, teflon är en plast och negativ inverkan på signalen och är överskattad som isolering.
Jag har jämfört teflon med glasfiberväv som nog kommer efter bomull i topp ett listan, och det hördes att TOM glasfiberisolering var bättre än teflonet.
Hoppas du fick kött på benen och kan dra lite slutsatser av detta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/10/26 :  12:10:47  Show Profile Send Material a Private Message
Alltså... bara för att det är ett naturmaterial så behöver det ju inte vara bra... Vad är det som gör det bra då? Min gissning är att det innehåller mycket luft, inte för att det har växt på en buske.

Vill man däremot ha en kabel som tål att trampas på så är nog någon plast ett bättre val, och där har jag för mig att Teflon har bland de bättre dielektriska egenskaperna. Ett skum av polyeten (det heter polyetYLenE på engelska) innehåller ju också en hel del gas och kan vara en vettig kompromiss mellan massiv plast och vakuum.

(Som en parentes så görs en hel del DIY-kablar med tunna ledare i ett betydligt större rör av teflon, samma princip, mycket luft närmast ledaren)

Försilvring... det finns ju den där litz-effekten... Alltså, kabeln låter häftig och blir nog billig, gör den och lyssna själv, gissar att det blir svårt att skilja ut den i blindtest hur som helst.

Vad gäller skärmingen så är det väl meningen att man skall använda skärmen som återledare, inte som passiv skärm?

liten brasklapp för att jag egentligen inte vet vad jag talar om...

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/10/26 :  12:37:14  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hmm, okej. Om man då skippar silverpläterade varianter och koncentrerar sig på koppar, vad skall man titta på då??
Jag har för för mig att ju högre våghastighet en (koax)kabel har desto bättre? Sedan antar jag att man skall bestämma religiös inriktning i debbaten om få/grova och många/tunna (relativt alltså) ledare?
Jag har ju sett kommentarer biltemas bromsrör men det är nog inte realistiskt om man inte skall svarva egna kontaktdon oxå!

Har tittat på Svalanders sida och hans silver- & bomullsmaterial. En variant skulle då vara att ta den grova silvertråden, trä dubbla bomullstrumpor på den och utanpå detta en 'skärm' för återledare och mera bomull utanpå allt detta. Verkar pilligt men kanske inte lika pilligt som att fläta ...

Jo, skärmen på Speedflexen är återledare. Kabeln har alltså bara en central ledare och en yttre 'skärm'.

Mvh
Zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/10/26 :  12:50:08  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tjena Zikan!

Kolla Svalander på http://www.svalander.se/shoppen/kabel.htm. Både DIY och färdiga, i lackerad koppar eller silver med bomullsstrumpa. Använder själv (liknande men färdigköpta) Anti-ICs och Anti-Cables (http://www.anticables.com/products.html) och är mycket nöjd. Upptäckte tyvärr Svalander efter jag köpt kablar från USA. Ställ inga följdfrågor till mig om strömtålighet, motstånd, skärmning o.s.v., det kan jag tyvärr ingenting om :o)

Jolojl
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/26 :  13:39:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag säger, -Kör med koax!
Billigt, flexibelt, lätt att hitta......m.m. m.m.
Välj dock gärna en 75 Ohms variant, då de flesta RCA-kontakter har dimensioner som gör att de hamnar ganska nära detta värde.
Helst även med flera kardeler i mittledaren (skinneffekten) och med en bra tät skärm, gärna dubbelskärmad.
Skall tilläggas att jag är en kabelskeptiker som antar placebo om intryck ej kan förklaras med teori! (så du vet vilket läger jag tillhör ! )

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000