HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HiFiForums Fototävling!! (löst prat)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:40:14  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Jag skulle vilja lägga till en paragraf om att bilden skall vara nytagen så att vi får ny kreativitet och inte gamla "best of" bidrag.




En variant kunne våra att foto inte före har varit vist på internet eller deltagit i någon fototävling.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/10/27 19:41:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/27 :  23:30:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Stefan, Hur verifierar du det utan EXIF ?

Då Temat inte nämns innan, så är forhoppningarna att detta ska leda till att medlemmarna kommer ut (eller är kvar inne) och fotograferar mer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/28 :  00:07:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dags att uppdatera sig och läsa på nu...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54995

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/28 :  00:16:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
En variant kunne våra att foto inte före har varit vist på internet eller deltagit i någon fototävling.
Rip


Låter bra tycker jag, då vi försöker främa att medlemmarna ska ta mer bilder.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2006/10/28 :  00:28:01  Show Profile Send nl a Private Message
Zalve : §4 Byte av bild är INTE tillåtet. Jag tycker att byte av bild ska vara tillåtet, tar man en bra bild i början av tävlingstiden och skickar in men trycker av en superbild i slutet av perioden så skulle man kunna få ha den bilden i tävlingen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/28 :  02:21:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En tävling är ju en tävling. Att hela tiden kunna bättra på sitt bidrag är inte rätt. Meningen med det hela är att locka medlemarna att plåta. När man väl vet temat så är det ju bara fantasin som stoppar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/10/28 :  09:41:59  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jisses va kul! Här skall plåtas...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:06:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nl: Du får väl skicka in den i slutet av perioden då...
Ska lägga till lite info i "regel tråden" ang hur lång perioden är.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:11:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sak som vi kan tänka på, då vi "enbart" är glada amatörer, är att ingen eller FÅ av oss har kalibrerade skärmar.
Så det kan vara lite svårt att få rätt ljushet, färgton i bilden. Är man osäker så kan man försöka kolla på en annan skärm.

En ny regel är tillagd. :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:37:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vad blir premiär-temat?

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:26:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det kommer på Måndag Dan :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/29 :  01:27:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tycker att det borde vara en viktning mellan kreativitet och bildbehandling. Till kreativitetens fördel.

Att bedöma hur till exempel färgbalans och skärpeverktygen använts i bildbehandlingsprogrammen tycker inte jag passar in i en fototävling som vill inspirera så många som möjligt till fotografering och deltagande.

Som jag nämnt tidigare är till exempel jag skitkass på digital bildbehandling och kommer inte att kunna fixa till bilderna efteråt. Det blir en råbild som tillräckligt bra, nedskalad till 600x800 rakt av, som jag kommer att publicera för tävlingen. Visar det sig att digital efterbehandling i realiteten är ett måste för att skrapa ihop poäng i tävlingen kommer mitt intresse förmodligen att falna efter ett par månader.

Sen har jag en fundering till:
Färgstick, rörelseoskärpa och skärpedjup med flera paramterar kan ju användas kreativt i fotograferandet. Som reglerna nu är skrivna kan det tolkas som att bilderna alltid ska vara knivskarpa och utan färgstick (som för övrigt är nästan lika subjektivt som HiFi) för att bedömas positivt.

En tredje sak dök upp i huvudet också:
Måste bilderna vara i färg? Eller kan bidrag vara i svart-vitt?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/29 :  02:14:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag tycker att det borde vara en viktning mellan kreativitet och bildbehandling. Till kreativitetens fördel.


Som jag nämnt tidigare är till exempel jag skitkass på digital bildbehandling och kommer inte att kunna fixa till bilderna efteråt. Det blir en råbild som tillräckligt bra, nedskalad till 600x800 rakt av, som jag kommer att publicera för tävlingen. Visar det sig att digital efterbehandling i realiteten är ett måste för att skrapa ihop poäng i tävlingen kommer mitt intresse förmodligen att falna efter ett par månader.

Sen har jag en fundering till:
Färgstick, rörelseoskärpa och skärpedjup med flera paramterar kan ju användas kreativt i fotograferandet. Som reglerna nu är skrivna kan det tolkas som att bilderna alltid ska vara knivskarpa och utan färgstick (som för övrigt är nästan lika subjektivt som HiFi) för att bedömas positivt.





Det är helheten som Dan kommer att titta på (tror jag iaf)
Dom saker som saker som är tillåtna kan man fixa vid foto tillfället.
Att inte tillåta dom sakerna vore helt fel för du kan göra precis samma saker vid analog fotografering o framkallning. Ljusförhållandet/ljussättning tex kan vara en sån sak som skapar en vinnare.




quote:
Att bedöma hur till exempel färgbalans och skärpeverktygen använts i bildbehandlingsprogrammen tycker inte jag passar in i en fototävling som vill inspirera så många som möjligt till fotografering och deltagande.


Där kommer helheten in , ett produkt foto kommer knappast att vinna då det inte lockar med nått artistiskt. Vi har satt väldigt snäva regler om jag själv får säga det så jag ser inget bekymmer med det.
Det lilla som är tillåtet att göra kan en 5 åring klara av. Men i slutändan så är det inte kvalitén som räknas.


quote:
En tredje sak dök upp i huvudet också:
Måste bilderna vara i färg? Eller kan bidrag vara i svart-vitt?


varför inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/10/29 02:24:02
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/29 :  13:31:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Måste det vara hifi bild??? Går bil bild bra?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/29 :  13:36:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det kommer ju ett nytt tema var månad , sen är det upp till var o en tyda det på sitt eget sätt.

Ett tema kan ju vara: Höst , nått riktigt gammalt , Natt etc etc
Så du kan nog klämma in en bil eller två i nått tema

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/29 :  13:45:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför vi på ett hififorum anordnara fototävling? Alltså, jag gillar iden som sådan, men på ett hififorum? Får jag anordna en månatlig cykeltävling då? Inte ute efter att dissa, jag kommer nog att posta ett bidrag eller två med, men såna här tävlingar brukar ligga på fotoforum, och det är vi ju inte här? Eller?
Hur skulle det se ut med "hifi tävling" om man kunde ha det alltså, på ett fotoforum, var är relevansen för det forumet? Har jag missat något?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/29 :  15:41:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Claes - om månadstemat är anpssade efter intresseområden relaterde till HiFiForum i övrigt tycker jag det är helt i sin ordning med en fototävling.

Om teman däremot inte har ett dugg med musik eller musikåtergivning att göra håller jag med dig.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/29 :  15:47:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför vi på ett hififorum anordnara fototävling? Alltså, jag gillar iden som sådan, men på ett hififorum? Får jag anordna en månatlig cykeltävling då? Inte ute efter att dissa, jag kommer nog att posta ett bidrag eller två med, men såna här tävlingar brukar ligga på fotoforum, och det är vi ju inte här? Eller?
Hur skulle det se ut med "hifi tävling" om man kunde ha det alltså, på ett fotoforum, var är relevansen för det forumet? Har jag missat något?


Varför inte ??
Det plåtas ju som bara den bland medlemarna o vi har även fullfjädrade proffs ibland oss. Det hela är ju frivilligt o allt kostar gratis. Plus att man får sitt vinnande bidrag tryckt av ett proffs (nämliga jag ) Så varför INTE utveckla det hela ?

Det är en kul sak som vi kom på o det ligger under OT forat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/29 :  16:01:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag kan säga varför inte, vi vattnar ju ur hifi delen tyvärr. Kolla på hur mycket som postas på ot delen redan jämfört med hifidelen? Bara en reflektion. Jag ser inte relevansen, om det inte är hifirelaterade foton på ett eller annat sätt, precis som Jörgen skrev.

Varför inte tycker jag är en klen ursäkt, det finns många som fiskar här, inte blir det ett fiskeforum för den saken skull, right?

Som sagt, jag kan nog komma att posta ett foto eller två, om jag har har tid och får till några bilder, men jag ser inte relevansen i att ett hififorum har fototävlingar. Återigen jag försöker verkligen inte dissa intiativet, vi behöver massor med intiativ men om kopplingen till hifi inte finns, vad gör den på det här forumet?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:36:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag ser inte varför detta skulle vattna ut Hifi-delen ? Inget som postas här passar under Hifi...
Visst skulle vi kunna ha en fototävling med ren inriktning på Hifi,, men jag tror inte att det skulle bli så kul.

Så varför en Fototävlning? I grund och botten så har vi ett gäng duktiga fotografer och troligen ett gäng som vill bli bättre.
Övar man inte så blir man inte bättre,,, Bättre Fotografer ger oss i längden bättre Hifibilder oxå,, från reportage och mässor.


Om vi skulle ha en tävling i HIFI, hur skulle det se ut ?

Som jag tolkar Jörgens och Claes inlägg, så borde vi inte ha Off-Topics alls (Då detta inte alls är relaterat till HIFI?

Ps. Jag tror vi har fler fotointresserade hifinördar, är det är hifiintresserade fotonördar på tex fotosidan.se


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/10/29 :  23:14:45  Show Profile Send Roq a Private Message
Kul!

Zalve:Kommer det bli så att varje medlem själv lägger upp bilderna på forumet?
Vill man köra seriöst så ska väl bilderna först gå till någon (dig?) som avidentifierar dem och sedan vidare till domaren som alltså då enbart bedömer bildens kvalitet utan att veta vem det är som fotat.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/29 :  23:41:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag ser fortfarande inte relevansen, enligt mig är det redigt bakvänt med fototävlingar på ett hififorum, kanske bara jag som inte ser kopplingen. Men, kör i vind, hoppas det går bra, jag kanske dumpar in en bild själv.

Motivationen att vi får bättre hifibilder tycker jag är lite vag. Vi borde anordna motionsklasser istället, så hifinisse orkar lyssna längre utan att bli trött eller få ont, det är ju i sådana fall lika relevant, right?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/10/30 :  00:02:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Claes: Jag hänger på ditt förslag om MTB-tävling
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/30 :  00:36:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gott, då har vi två deltagare då, hmm, då kanske någon kan fota oss.

Sorry för den grooooova OTn. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/30 :  01:19:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Kommer det bli så att varje medlem själv lägger upp bilderna på forumet?
Vill man köra seriöst så ska väl bilderna först gå till någon (dig?) som avidentifierar dem och sedan vidare till domaren som alltså då enbart bedömer bildens kvalitet utan att veta vem det är som fotat.


Det är väl tänkt som en öppen tävling , Zalve o jag kommer att dela på val av tema sen öppnar vi en tråd för var månad som tävlingen rullar. När sen den 25 eller liknande av varje månad kommer stängs tråden o Domare Dan korar en segrare.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000