HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 FireFox 2.0
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:27:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
..är ute nu.

Några helt klart smidiga funktioner där vilket gör livet smidigare.

Dels så dundrade jag in IE tabs-tillägget som jag inte tidigare har sett, det finns förstås till gamla FF-versioner också så det har inget med just 2.0 att göra men det är otroligt smidigt för att ta bort all ursäkt att behöva starta IE någonsin igen.

Funker helt enkelt så att man kan högerklicka på en flik som inte visas korrekt i FF och sedan säga "Byt sökmotor" så kör den via IE på en flik i FF.

Vissa sidor fungerar inte alls i FF så för dessa sidor, vilket för mig är få (2 st jag använder regelbundet) så finns det en permanent-lista man kan lägga in adresserna i så byter FF till IE motorn automagiskt så snart man surfar in på dessa sidor.

PERFEKT!

Det finns förstås lite förbättringar här och var, en smidig grej tycker jag är att FF kan komma ihåg flikarna/webbsidor man hade senast öppna när man startar FF igen.

Det händer - för mig - att jag råkar stänga FF när jag har massa flikar öppna som jag ännu inte läst och de är ju puts väck när man startar FF igen.

En annan smidig sak är rättstavningskontroll i textfält! Helt perfekt för oss som nyttjar forum och bloggar mm.

Funkar som i Word/Outlook att ord som inte känns igen i ordlistan blir lätt prickat understruket och man högerklickar helt enkelt för att få upp en lista med förslagna ord.

Alternativet "Lätt till i ordlista" finns förstås också så uttryck man ofta använder sig av ställer inte till med massa irriterande rättstavningsanmärkningar.

Själv skriver jag rätt slarvigt på forum och jag märker ofta stavfelen först efter jag submittat ett inlägg och läser igenom det i tråden vilket medför att jag editerar inlägget. Onödigt och mycket sådant slipper jag nu

Tanka hem och njut

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/24 :  09:58:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Firefox rules!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/10/24 :  16:48:30  Show Profile Send Metal a Private Message
Ska dra hem och testa nu direkt, flera år sedan jag körde IE senast.

Tycker Firefox är helt suverän, enklare att ha att göra med än Opera som jag körde förut.

/F
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:30:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det händer - för mig - att jag råkar stänga FF när jag har massa flikar öppna som jag ännu inte läst och de är ju puts väck när man startar FF igen.

Kör oxå firefox,det finns ett litet program från FF:s hemsida som heter
Session saver och Session manager,mucket bra tillägg,som jag upptäckte när jag gjorde som du hade 30 sidor uppe och kraschade.Men dessa program kommer ihåg sidorna,mycket bra!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:34:50  Show Profile
Har inte använt explorer sen jag upptäckte firefox, det är sjukt bra

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/10/24 :  18:03:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Väldigt vad mycket snabbare denna version är en föregående. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/24 :  19:39:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Själv använder jag nästan bara Mozilla Firefox. Det kommer ju ganska naturligt när man kör Linux. Gamla hederliga Mozilla är ju väldans bra oxå.
http://www.mozilla.se/
Tyvär har de slutat utveckla det . De står och stampar i 2005 års utgåva. Jag föredrog alltid det framför Firefox.
Nu är det nästan bara Firefox som gäller.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/24 :  19:44:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Äsch, kör Opera istället.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:29:17  Show Profile Send templar a Private Message
Att varje flik numera har en induviduell kryssknapp tycker jag är helt värdelöst, vet inte hur många gånger jag råkade stänga ett fönster av misstag igår kväll när jag provade tvånollan.

Förhoppningsvis går det att ändra någonstans..

La chispa adecuada


Edited by - templar on 2006/10/25 09:34:15
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:34:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har nu uppdaterat till 2.0. Verkar vara jättebra.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:08:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Att varje flik numera har en induviduell kryssknapp tycker jag är helt värdelöst, vet inte hur många gånger jag råkade stänga ett fönster av misstag igår kväll när jag provade tvånollan.


Samma här, men å andra sidan hur många gånger har man inte - i varje fall jag - högerklickat på en specifik flik för att sedan välja stäng i den tidigare versionen

En vanesak bara.

Förresten, här finns den svenska ordboken:
https://addons.mozilla.org/firefox/3064

Och IE Tabs:
https://addons.mozilla.org/firefox/1419/


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:10:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag hade de där kryssknapparna i version 1.5 också, kanonbra tycker jag! Dessutom gillar jag att den nya versionen verkar en hel del snabbare än den gamla.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:38:49  Show Profile Send templar a Private Message
För de som irriterar sig på de individuella kryssknapparna så går det inte helt oväntat att ändra på det i about:config. Under browser.tabs.closeButtons ändrar man värdet till det man vill ha.

0 - Close button on open tab only
1 - Close buttons on all tabs (default)
2 - No close buttons at all
3 - Close button on the far right

Så nu har jag återgått till trean och är enbart nöjd.

La chispa adecuada

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/10/25 :  22:36:09  Show Profile Send EmilH a Private Message
Brukar stänga flikarna genom att trycka på scrollhjulet på musen när muspekaren står på aktuell flik, ett mittenklick alltså... smidigt... För att öppna en länk i en ny flik, placera muspekaren på aktuell länk och tryck på scrollhjulet och vipps.. en ny flik... mycket snabbt och enkelt.

EDIT: Stavning

Edited by - EmilH on 2006/10/25 22:39:50
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/10/26 :  13:58:44  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Finns ingen RPM än till Linux, eller instruktioner på hur man installerar befintlig version av Firefox det heller.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/26 :  14:41:21  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
0 - Close button on open tab only

Känns pedagogiskt, utan att ta upp onödig skärmyta. (I Opera har jag också stängt av de där otrevliga kryssen.) Vill jag stänga ett fönster väljer jag det och gör en snabb musgest - inget sökande efter var stängningsknappen sitter.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/10/28 :  19:07:36  Show Profile Send templar a Private Message
Vet någon om det är möjligt att lägga till egna ikoner till länkarna man kan ha i "bokmärkesfältsmappen"? Vissa sidor har ingen egen ikon och då måste jag använda mig av text och det är inte lika roligt..

La chispa adecuada

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/10/28 :  20:53:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Finns ingen RPM än till Linux, eller instruktioner på hur man installerar befintlig version av Firefox det heller.


Eh...

Plocka hem den komprimerade filen, packa upp, kör firefox?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000