HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Trött på amerikanska uttryck!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:16:49  Show Profile Send arcam a Private Message
Är ni också trött på alla
amerikanska uttryck som har dykt upp
dom sista 15 åren. Tycker att det är fler
amerikanska uttryck nu än förr.
I och för sig kanske inte mycket att
bry sig om men å andra sidan skall man
inte bara åka med på den amerikanska vågen.

Man använder dessa uttryck istället för svenska,
exempelvis Ha´ en bra dag som är direktöversättning
på Have a nice day.
När man diskuterar pris säger man: vi pratar 10000,
istället för att säga den kostar 10000/vi pratar om 10000.
Man hoppar över ordet "om" i många sammanhang.

Vad tycker ni?

Jag har fler exempel



Edited by - arcam on 2006/10/23 22:17:32

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:58:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Själv är jag trött på alla dessa franska uttryck.
Så fort det börjar regna så plockar folk fram ett "parapluie".
Och konstnärer jobbar tydligen i "atelier" numera.


Edited by - f95toli on 2006/10/23 23:00:15
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:03:06  Show Profile Send arcam a Private Message
...och dricker cafe au lait,
supernajs

Edited by - arcam on 2006/10/23 23:03:26
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:46:40  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Och i Stockholm har dom en speciell mjölk som heter "latte"...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:55:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nästan underligt att vi inte pratar mer och använder mer eng/am än vad vi gör. Med tanke på hur ofta och i hur många sammanhang man springer på det.

M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  00:18:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Man använder dessa uttryck istället för svenska,
exempelvis HaŽ en bra dag som är direktöversättning
på Have a nice day.
När man diskuterar pris säger man: vi pratar 10000,
istället för att säga den kostar 10000/vi pratar om 10000.
Man hoppar över ordet "om" i många sammanhang.


Det här fenomenet är inte så vanligt i Skåne , jag har inte märkt av det iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:36:31  Show Profile Send mace a Private Message
Värre blir det när man tittar på de vääääärdelösa F1-sändningarna på skitkanalen vilken det nu är.

"-han måste pitta tidigt i räjjset för däcken gräjjnar så mycket att han måste tatcha köörbsen för att hålla speeden uppe i äjpexxen så tiimet tar nog in honom tidigt under stinnten. Ja nu är han på inlappet och snart i pittläjnen"
Extra svårt blir det när det handlar om föraren Scott Speeds hastighett f'låt..speed

Dåliga språkkunskaper handlar det mest om

Språk MÅSTE föändras annars dör de, men hallå Jag såg (hörde) oerhört sällan utländska låneord i England. De kanske inte har så dåligt självförtroende

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/24 :  02:01:13  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Om man får komma med en kommentar.... som inte svensk

Så er Svenskerne bettre på att hålla på det svenska, bettre än andra. Och det även att Sverige på många andra sätt verker mera ameriakniserat än tx. grandländerna. I norden har vi, eller har haft en regel om att en manual skall finnas på et nordisk språk (Norsk, Svensk eller Dansk). jag kan lova er att i 99% så är det sproket Svenskt. Kolla på teknik prylar, hur ofta ser ni Norsk eller Dansk som språkmöjlighet, jag har just köpt nyt kamera.... Jo jo men, Svensk finns som möjlighet, men ingen andra nordiska språk.... Inte heller om man köper samma kamera i Danmark eller Norge.

Jag fatter så inte tx. att man använer ett engelsk ord som "nice"..... men nej nej, så kan vi inte stava till det, så det blev "najs", det är väll helgalet.... om nu man använder det engelske ordet. Et eksempel på det mycket Svenska, har jag från min första arbetsplats här i Sverige. Jag jobbar med IT och kommer till ett företag med 10 mand som jobbar i IT avdelingen, 300 pers i hele huset som är en del av et större företag med mera än 10.000 anstälta i hela Sverige. Stor IT avdeling i Stockholm. Året är 1993, till första mötet med mina nya kollegor har jag en analys med som vi skal prata om. I skal nu tänka er att det är en IT avdeling, med utbildade personer, inte 10 vanliga användare. Dom tittade på mig som att jag kom från Mars när jag använda beteckningar som RAM och computer i stellet för internminne och dator. 10 pers viste inte vad det betydde. Jobbar man med tekniska saker, hur kan man HELT ondvika att läsa engelsksprokiga böcker eller tidningar?

När jag läste var mera än 50% av böckerna på engelsk, i stort alla tekniske termer som användas, även i dom danska böckerna, var dom ursprungliga engelsk/amerikanska.

Well well, () jag ville bara prata om för er att det inte är så illa endå i lilla Sverige



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/10/24 02:15:30
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  02:14:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Dom tittade på mig som att jag kom från Mars när jag använda beteckningar som RAM och computer i stellet för internminne och dator


Att inte använda ordet Computer eller liknande har jag för mig att vi är ganska ensamma om.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/10/24 :  07:13:11  Show Profile Send Klenkar a Private Message
För att inte prata om ord som kiosk och dolme, låneord från turkiskan....

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/24 :  07:34:45  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
För att inte prata om ord som kiosk och dolme, låneord från turkiskan....


Precis! ett ord är bara nytt tills det blir gammalt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:27:47  Show Profile Send arcam a Private Message
Sen hör man ibland
superkul/supertrevlig/superhäftig
Give me five

Har också hört att det är mer liknande
uttryck i Norge och Danmark.


Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/24 :  11:23:17  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Helt klart, som ett motträck/joke vet jag att man även använder "Gi mig fem" i Danmark.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:12:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Tjej" och "Jycke" är romani.
"Kupong" och "Chiffonje" är franska.

Hade Hitler vunnit kriget så hade vi sagt "schön" i stället för "nice"... Nu säger tyskarna "cool".

Sånt här får man nog vänja sig vid.

Tyvärr - får man väl säga i vissa fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:29:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message


Tycker ändå att sverige och svenskarna har ett ansvarsfullt sätt att vidareutveckla sitt språk.
Orden dyker oftast upp som modeord först, och genomgår en mognadsprocess, för att sedan antingen passas in i det svenska språket eller glömmas bort på den verbala soptippen. Under mognadsprocessen används dock dessa ord ofta med oklar betydelse och/eller tveksam grammatik.
Det är oftast under denna övergångsperiod som vi irriterar oss som mest på de nya orden.
När de nya orden sedan är infogade i det svenska språket är det däremot sällan man stör sig på dem.

Personligen tror jag inte att ett statiskt språk skulle vara särskilt användbart om några tiotals år.


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:16:13  Show Profile Send Egill a Private Message
Det viktigaste är nog att de nya orden går att använda i svenskan, att de går att böja. En del nya ord känns däremot rätt onödiga, eftersom det redan finns flera ord som beskriver samma sak. För några år sen hörde jag en (svenskfödd) professor tala om att han "strugglade med ett problem", nu böjde ha ju det fint och så, men han hade minskat risken att bli missförstådd om han hade använt sig av brotta istället.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000