HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vägghängt. Vad ska man tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:15:15  Show Profile Send lum a Private Message
Allo

Sitter och leker med tanken ifall man skulle ta och bygga lite vägghängda högtalare. Jag har inte set så myckett info om sådana på nätet. Så jag tänkte höra med er.

Förutom att ha porten fram om man kör med bandpass vad mer ska man tänka på? Direktinfo, reflektioner och länkar uppskattas.

Cheers

Close the world. Open the nExt.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:43:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
B&O`s Beovox5000 är en vägghängd,väldigt enkel men ändå välljudande,
du kanske kan hitta nånting hur dom har byggts eller bara hitta en bild på dom. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/10/26 :  10:09:46  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Eftersom du inte har fått några svar från erfarna praktiker så kommer några spekulationer från mig.
I en vägghängd högtalare så kommer basen att låta starkare än om samma högtalare stod fritt i rummet. ett ganska simpelt gratisprogram för att räkna ut hur högtalaren samverkar med rummet heter xlbox och är skapad av Thorsten Loesch. Du bör kunna hitta det med lite Googling. En nackdel med programmet är att det verkar förutsätta väldigt styva väggar och golv, om ditt lyssningsrum har betongväggar ger det nog bra resultat, om det har gipsväggar så är det nog mindre bra. Det är möjligt att det finns "köpeprogram" som är bättre på att förutsäga högtalar/rum samarbetet tex här http://www.cara.de/ men jag har inte använt det.

Sen måste man ju göra något åt de tidiga reflexerna från bakväggen i mellanregister och diskant, man kan jobba med absorbenter som Stig Carlsson eller göra en mjukt rundad låda som Snell typ A eller göra en väldigt bred baffel för att fördröja reflexerna som Naim DBL eller fälla in högtalaren i väggen så att baffeln = bakväggen.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/27 :  07:46:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har byggt vägghängande, jag hinner inte ta fram länken just nu tyvärr men jag skapade en tråd på medlemmarnas system som heter "martinssons wall of sound" testa att söka på det så kan du se hur jag valde att gå tillväga.

Bildernar är från miin gammla lägenhet och jag tycker detta är ett kanonkoncept, fattar inte att det inte finns fler aktörer därute med denna typen av lösning, den är ljudmässigt smart och har extremt hög WAF, något B&O insåg för 15 år sedan.

Ritningsunderlag finns i Acad format (.dxf) om det skulle vara intressant att kolla närmare på det.

Mvh // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:23:47  Show Profile Send lum a Private Message
Det gör jag gärna martinsson. Lite svårt att se på bilderna hur de är uppbyggda tycker jag.

Ska jag vara ärlig så gäller det i första taget surround och bak högtalare i ett flerkanals system. Frontarna ser ut till att bli OB med Silver Iris. Hög WAF är hyfsat viktig då sambon kompromissade med frontarna, och när jag ändå är ärlig får jag väl svära i kyrkan och säga att jag heller inte vill att resten av rummet ska domineras av högtalare. Tyvärr gör bo läget det omöjligt att bygga in dem i väggar.

För min del så blir det nog stängda lådor på runt 4l då jag vill använda mig av ett Jordan JXr 6HD i varje låda (8st).

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:34:30  Show Profile Send marens a Private Message
En viktig sak att tänka på är att baffelns storlek och form samt avstånd från väggen kommer tillsammans att göra en svacka typiskt i nedre mellanregistret någonstans. Försök få elementen så nära väggen som möjligt och gör baffeln ganska stor.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/27 :  14:31:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag siktade på ca 108mm i steg mellan baffel och väg, detta kan säkerligen göras bättre, men det riktigt roliga i dessa kontruktioner är verkningsgraden, jag upplevde att en dämpning med ca 2dB av diskanten (scanspeak 710000) mot Vifa PL1708jasoufiqhböwoeb...någonting) funkade bäst vid 1kHz delningsfrekvens, och jag tror den faktiska skillnaden dem emellan är ca 5-6dB.

Ljudet upplevde jag som rappt och friskt, utan att för den skull bli för ljust, samt att basen gick bra djupt med tanke på att de satt i en liten sluten låda (ca40Hz), och då det var en slutenlåda så var det inga problem att EQ'a till lite dem försiktigt så gick de ner 10Hz till.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/27 :  15:02:32  Show Profile Send lum a Private Message
Hur stor är cad ritningen? Går den maila till gmail tro?

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/27 :  23:48:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
jajjemen, skall kolla om jag hittar eländet innan jag lovar ännu mer, jag slände för övrigt ut de passiva filterna efter tag, på ren chansning, och oj vilket lyft det blev, även vid "ren" imitation, så sedan dess har jag (möjligtvis felaktigt) vänt passiva filter ryggen i min okunskap.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000