HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kyckling filén dör ut :-(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/23 :  14:12:08  Show Profile Send mace a Private Message
Nu blir jag så trött/ledsen

Vi gillar kyckling i den här familjen. Det lagas en hel del curry & kycklingpaj efter åren i England

Det är därför väldigt smidigt att kunna ha ett kilo eller två med frysta kyckling filéer i frysen.

I lilla ängelholm har det bara varit EN (1) affär som sålt frysta kyckling filéer. Nu har den slutat

"Nej, det måste vara fel" tänker Ni, alla affärer värda namnet säljer ju K/F (tjatigt)

NEJ!!! De säljer vatten/socker/salt-injicerade stackars filéer. som inte sällan innehåller över 20% sörja!
Det är ena slemmiga jädrans saker som krymper i stekpannan. Värre än att steka lunga med ödém Fibrerna försvinner och det känns som att tugga på lungmos (lungan där igen)

"Marinerad för mörhet" brukar de försöka tuta i oss Jag har då aldrig smakat en kycklinfile som varit vare sig torr eller smaklös.
Jävlas inte med kycklingen, skjut kocken istället

Varför går folk på det????????
Jag tror inte folk skulle acceptera,
Ardbeg whisky... Nu 20% svagare....mer vatten.
Bensin 95 oktan....nu med 20% vatten.
Nya favorit CDn.... nu med 20% mer tystnad

Jag får väl börja med kycklingar....i lägenhet efter jag rytit till i affären en gång till

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/10/23 :  14:31:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Nya favorit CDn.... nu med 20% mer tystnad

Om det är bakgrunden som avses så...

För övrigt håller jag med dig... fy fanken för de otäcka svampiga jättefiléerna

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/23 :  15:02:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Men mace - säljs det inte vacuumpackad färsk kycklingfilé i Ängelholms bättre sorterade matvarubutiker? Det gör det i alla fall här i den beramade hufvudstaden. Våga testa de dem.

Räknar man bort det man betalar för vatten och övrig sörja blir inte kilopriset nämnvärt högre än för de frysta "filéerna", åtminstone inte om man vill ha litet kvalitet

mvh/ jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:38:55  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Spelar det verkligen någon roll om de medicinerade sönderavlade totalt smaklösa moderna massproducerade race-uppfödda stackars kycklingarna läggs i marinad eller säljs in natura?

En gång i tiden (ni vet, det var alltid bättre förr) så SMAKADE kyckling någonting. Nu smakar det inget alls. En vit trådig stendöd frigolit. Precis som de föds upp och lever.

Man äter inte kyckling, enkelt val.

För undvikande av kommentarer så äter jag gärna djur och har själv slaktat ett par grisar en gång som vi fött upp ett halvår innan dess. Frågan är hur de har det under tiden vi gör mat av dem samt på vilket sätt vi tar ihjäl dem. Hur tror ni kycklingarna har det på den fronten?

Men visst kan det vara gott. Frigående, små flockar, varierad mat och en art som i teorin kan överleva längre än 4 månader (och såklart är totalt oekonomisk att föda upp). Då smakar det kyckling! Mums!!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:29:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Håller i principo med dig HiFi Consult. Men eftersom mace saknade hyfsade frysta kycklingfiléer gav jag ett förslag till ersättning till denna produkt.

I den stad jag bor i finns möjligheten att även inköpa bättre kycklingfiléer som smakar som kyckling ska göra. Går man till rätt ställe kan man dessutom få dem till ett hyfsat pris.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:30:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
HifiConsult, det är bara det att rent vitt kycklingkött smakar..........
.....ingenting, har ingen betydelse om det är en industriuppfödd eller en frilevande kykling.

De smakämne som finns, finns i fettet.

Kan hålla med om att konsistensen skiljer på en fyramånaders variant och en som fått leva lite längre.


quote:
Spelar det verkligen någon roll om de medicinerade sönderavlade totalt smaklösa moderna massproducerade race-uppfödda stackars kycklingarna läggs i marinad eller säljs in natura?


En vanlig fördom, kycklingar får nu förtiden hela vetekärnor som huvudkost, samma som de hade käkat i naturen, klart, i vildmarken kanske en och annan larv och skalbagge fått offra livet för kycklingens kosthållning.

Problemet är den importerade kycklingen, injiceras file'n med saltvatten, så är den att betrakta som processad och undgår den nog så viktiga salmonellakontrollen.

Vad det gäller medicineringen, så får du gärna utveckla resonemanget....


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:19:35  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Inom EU är det inte tillåtet med antibiotika i djurfoder längre, utom i syfte att bota sjuka djur (tex grisar eller kor). Dessutom skall de vara i karantän en viss tid efter medicineringen upphört.

Inte heller är det tillåtet med hormontillsatser för att få djuren att växa snabbare.

Men hygienen kring fågeluppfödning lämnar mycket att önska i övrigt.
Samma sak med kvaliteten på köttet. Det ÄR synd att man får betala för vatten, det ger liksom fel intryck.

Kycklingar avlivas med gasning. Man släpper in koldioxid i kycklingfarmen så att de först somnar, sedan blir medvetslösa och till sist avlivas när de är i djup medvetslöshet.

glömmer inte hur man slaktade kyckling på en marknad i indonesien (halal, så de skall tömmas på blod). Ett litet snitt över halsen, ner med kyllingen i en låda där den flaxade omkring, men det gick rätt fort att den tappade orken. sedan var den död.

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:20:10  Show Profile Send arcam a Private Message
Kycklingen smakade bättre förr.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:41:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
arcam - jag håller definitivt inte med dig generellt.

Jag vet inte hur gammal du är och om du kan komma ihåg de kycklingar som salufördes på 60- och 70-talen. Det fanns nästan enbart frysta kycklingar att få tag - broiler. Tillagning av dessa gav verkligt torra, trådiga och smaklösa anrättningar.

Det är betydligt enklare att ffå hyfsad kyckling idag än då. Det finns färsk hel kyckling av olika kvaliteter att köpa. Det finns dessutom kycklinfiléer numera. Något som var mycket ovanligt förr.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:48:51  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag var tonåring på sjuttiotalet och då tyckte
jag att kycklingarna var goda.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:56:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Var också tonåring på 70-talet, och vad jag minns så smakad det lika dant då som nu.

Men som allt annat, se till att få tag på riktiga råvaror......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:48:18  Show Profile Send mace a Private Message
Att det är just fryst kycklinfilé som vi gillar att ha hemma är ju för att man aldrig vet när curryfebern slår till

Ren fryst, och självklart färsk filé är nästan alltid mums tycker jag. Väldigt sällan råkat ut för trådig och torr.

Filéerna i England kunde vara skrämmande goda. Mmmm majsuppfödd kyckling med massa gult fett De kunde också vara bara skrämmande Men då handlade man inte där igen. Vi köpte kycklingen, och köttet från vår lokala slaktare de sista 4-5 åren.

Ingen holländsk DNA-sönderslagen proteinlösningsörja tumlade filéer där inte

God mat är...GOD

Köpte kött på Heberleins för ett par månader sedan Välhängt nötkött. Fyra skivor vad det nu heter(t-ben+ filé i ett) två kilo totalt. Många kronor men j*vligt billigt
DET gör vi igen!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:53:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Finns ju vaccad majskyckling i Sverige: http://www.bjarefagel.com/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  02:06:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
I trelleborg har vi en massa frigående fåglar bla annat en massa höns , tuppar o kycklingar , vi hade kycklingar kanske jag skulle säga

Kommer ni inte ihåg första gången ni smakade kyckling som INTE hade blivit uppfödd på fiskrens ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/24 :  07:55:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Oavsett hur kyckling smakade förr så kan kyckling fortfarande smaka riktigt jäkla bra men det gäller förstås att hålla sig borta från vissa märken. Snålar man så är det lätt att man hittar de där jättestora filébitarna som helt uppenbart har legat i vatten ett bra tag i förväg för att svälla upp innan frysningen vilket förstås göra att konsistensen sedan blir mer av en geléklump än kyckling.

Kyckling ÄR gott men det krävs förstås liksom med allt annat rätt råvaror och även en vettig tillagning

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:33:21  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Köper direkt i Torsåsen i Halland .... man åker ju ändå förbi när man kör "söderöver"! Där kan man snacka om filer ( å dom e färska )!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000