HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare och högtalare till datorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/10/23 :  11:12:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hallå ärade medlemmar!

Sitter nu och känner suget efter attha NÅGONTING hemma som ger mig ljud! Har nu gått 2 månader sen jag sålde av min anläggning, och har nu kom fram till att det är dags att iaf skaffa nåt litet system till datorn!

Budgeten är dock inte stor, bara runt 2500kr ge och ta lite, men vad kan vi hitta på för nåt kul för dessa pengar? Vad jag behöver är ett par små stativare att ha på datorbordet, samt en liten smidig förstärkare. Transport har jag i form av datorn, eller min Denon DVD2900 DVD-spelare. Har tittat in Sonic Impact T-amp som verkar vettig, samt kanske ett par Celestion F-10 (Länk:http://www.celestion.com/products/fseries/f10.html för 1500kr.

Fördelen som jag ser med T-ampen är först och främst storleken. Tror nog den är ganska given som första byggsten, då jag nog inte har plats för en vanlig 2-kanalare på datorbordet, då vi har 2 datorer...Men när det gäller högtalare är jag mera öppen. Får dock givetvis inte vara för stora och ska vara stativare. VAd tror ni? Ringer det några klockor?

Systemet ska mest få och små puttra lite mp3 osv, Då jag insåg att jag inte skulle stå ut med det plastskräp som säljs som datahögtalare i butiker.

Trött på folk utan vett

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/23 :  11:25:01  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag hadde samma idér som du men jag har plats så jag satsade på fullbredds prylar. Det är rätt ont om "små" högtalare som låter bra och har basreflexporten på framsidan vilket jag behövde. Mitt val blev JMlab Chorus 705 S vilka till och med har ett "nyckelhål" för väggmontage på baksidan.


---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/23 :  11:27:47  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Skall väl tilläggas att dom nya går utanför din budget men jag köpte mina på begagnatmarknaden för en liten peng.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/10/23 :  11:39:48  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för svaret Rolfen. Hur tungdrivna upplvere du dom vara? T-ampen är ju inte direkt jättekrallig med sina 2x15w, kan ju dock missta mig.

Hur upplever du ljudet när du satte upp dom väggen? Funderar själv att ha dom på sidorna om min LCD-skärm. Dock uppställda på isoleringsfötter.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:04:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Om inte högtalarna är skärmade skall dom lite bort från skärmen.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:15:36  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag har aldrig provat T-ampen utan var mest inne på Super T-Amp och den fixar rätt stora högtalare. Men jag ville ha mer än en ingång då jag även vill ha en CD-spelare inkopplad så jag kan ligga i sängen och lyssna på lurar utan att ha i gång datorn. Mitt problem blev att jag hade för mycket effekt (2x65 amerikanska Watt) så jag kunde knappt röra volymkontrollen innan det blev för högt. När man hamnar så nära högtalarna behövs inte mycket effekt, jag har bytt stärkare till en med hälften så mycket styrka och är riktigt nöjd med ljudet. För mig funkar väggmontage bra, rejäla betongväggar och låg volym gör att dom inte spelar med.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:15:48  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Kolla in nya stativaren DM-5 i Dynavoice Definition serie.
Trevlig högtalare med sanslös byggkvalite för 1995kr.

Känsligheten på 91dB borde göra T-amp glad.


Edited by - widescreen4 on 2006/10/23 12:19:19
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:17:04  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
rip59 en LCD skärm har inte dom problemen med magnetism som en vanlig skärm har.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:37:18  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hehe oki, då kanske den moderata uteffekten inte gör så mycket!

Funderade lite på skillnaderna mellan Super t-amp och den vanliga. Hur mycket skiljer dom åt?, förutom att den dyrare har bättre kontakter osv..

Widescreen4: Tackar förditt förslag, men dom ser ganska stora ut hehe. Ska dock ta en närmare titt!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/10/23 :  17:52:53  Show Profile Send KennethS a Private Message
Vart rekommenderad att kombinera nya Qln Artech 5s för 1495:- (Länk:http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2517) ihop med en Sonic t-amp. Dom verkar ju lättdrivna och så. Vad tror ni andra? Jmlab ihop med Sonic T-amp tyckte han blev för ljust, då T-ampen själv drar åt det hållet.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:05:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har ett par XTZ för 695kr som låter helt ok. De driver jag med t-amp. XTZ har också ett par riktigt små burkar som finns i olika färger för samma peng men de har nog väldigt lite botten.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:28:10  Show Profile Send jiha a Private Message
Hej, har du funderat på ett par aktiva monitorer?
Har själv ett par gamla Swan M200 som faktiskt spelar riktigt bra.

Ett exempel som fått bra betyg /pris/prestanda:
http://www.halmenmusik.se/?pid=99889

// jiha
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2006/10/24 :  09:54:06  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Ja men då är dom här aningen trevligare för 3.395:-

Tekniska specifikationer
Uteffekt: 45W RMA / 70W peak per kanal (AES)
Ingångar: 2st 3.5mm stereokontakter
Utgångar: USB typ A (endast ström)
Spänning: 110-230V 50/60Hz
Förstärkare: Dual Class AB monolithic
SNR: >95dB (A)
THD: <0,05%
Crosstalk: <50dB
Frekvens: 60Hz-22kHz +/-1,5dB
Skydd: Utgångsströmskydd, termiskt skydd, transientskydd.
Storlek: 25 x 18 x 20 (HxBxD cm)
Vikt: Högra 6,4kg, vänstra 4kg
Nettovikt: 12,6kg
Ingångsimpedans: 10 kOhm obalanserad

Material och konstruktion
- 2,5cm tjock MDF chassi
- 12,7cm kevlar woofers med avancerade spolar
- 20mm silk dome diskanter med neodymium magneter
- Torroidal ström adapter

http://www.inet.se/artikel/6304041
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000