HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mäta obalans i ljudbilden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  05:09:44  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag vet att denna topic varit uppe tidigare, men kan inte hitta nån gammal tråd. Jag upplever att min ljudbild är svagt skjuten åt vänster och skulle vilja mäta på högtalarutgångarna om båda kanalerna levererar samma spänning. Vilket instrument krävs och hur gör jag?

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/10/23 05:10:16

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/10/23 :  07:44:59  Show Profile Send Vox a Private Message
Utan att svara på din fråga har jag följande motfråga.

Har detta uppkommit plötsligt eller har du gjort någon ommöblering eller bytt något i din anläggning?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  08:35:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har precis bytt förstärkare (som saknar balanskontroll). Allt annat oförändrat.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/10/23 :  08:36:45  Show Profile Send Sundström a Private Message
Min vänsterhögtalare hade svagare bas än höger. Det berodde på att vväggen till vänster hade skåpdörrar och var alltså mjukare än höger vägg.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:21:47  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Min vänsterhögtalare hade svagare bas än höger. Det berodde på att vväggen till vänster hade skåpdörrar och var alltså mjukare än höger vägg.


Det har inte med möbleringen att göra. Jag har inte haft problemet tidigare med annan utrustning. Möblemanget är oförändrat.

Nån som vet hur jag kan mäta lämpligast utan att riskera att förstöra förstärkaren?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:30:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om det är ett stort fel så borde du kunna se det med hjälp av en multimeter och en testsignal men konstant frekvens genom att mäta spänningen som går till respektive högtalare. Använder du en vanlig (icke-dyr) multimeter så bör testsignalen vara på runt 100 Hz eller så för att resultatet ska vara pålitligt, en del multimetrar fungerar inte speciellt bra vid högre frekvenser.
Multimetern kopplar du över högtalarterminalerna (parallellt med högtalarkablarna). Så länge du inte kortsluter något när du kopplar så är det helt ofarligt.

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:38:34  Show Profile Send Poe a Private Message
Ok, men hur bör man ställa in multimetern då (total novis när det gäller multimetrar)?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:50:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Spänning (V), AC (växelström, symbolen ~), mätområde gissningsvis 20V (om den inte har auto-range).
Detta borde fungera, så länge du inte kortssluter högtalarterminalerna så kan du inte förstöra vare sig multimeter eller förstärkare även om du råkar använda fel inställningar.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:52:14  Show Profile Send Poe a Private Message
Ok, tack då. Ska hem o prova.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/10/23 :  13:37:28  Show Profile Send Sundström a Private Message
Har du gjort de första enkla testerna. Växlat höger och vänster kanal på ljudkällan. Växlat på försteg. Växlat på slutsteg.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  15:24:43  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Har du gjort de första enkla testerna. Växlat höger och vänster kanal på ljudkällan. Växlat på försteg. Växlat på slutsteg.


Nej, men jag har svårt att se att det skulle ge någonting. Om jag slänger om vänster och höger kanal blir ju stereobilden ur fas.
Problemet är att röster som normalt ligger i mitten ligger skjutet något åt vänster i ljudbilden, inte enbart i en kanal. Ganska subtilt mao.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/23 :  16:22:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ljudbilden blir inte ur fas,den blir omvänd!
Det låter som du har en högtalare ur fas,gentemot den andra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  16:33:11  Show Profile Send Poe a Private Message
Omvänd var vad jag menade, hittade inte ordet bara. Vad jag syftar på, med kommentaren kring att skifta vänster och höger kanal, är att röster som ligger mer eller mindre i mono och följdaktligen borde ligga exakt mellan högtalarna, kommer att hamna utanför vänster resp. höger högtalare. Eftersom problemet är ganska subtilt har jag svårt att tänka mig att det skulle ge någonting, MEN jag ska prova.

Jag är däremot ganska övertygad om att ingen kanal är ur fas. Har kört med en identisk förstärkare förra helgen, med exakt samma kringutrustning och kablar utan att uppleva denna förskjutning. Om en kanal var ur fas borde jag också uppleva basen som sämre vilket jag inte gör. Naturligtvis ska jag dock kolla detta också.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:45:03  Show Profile Send Poe a Private Message
Börjar tro att det är mina öron det är fel på. Byte vänster o höger kanal och till min förvåning ligger röster kvar en smula åt vänster. Visst det är mindre definerat ljud, men ändå.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:54:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vaxpropp kanske har jag råkat ut för.en sak som jag oxå råkat ut för är att ett eller flera element i högtalaren är felfasade,ja när man själv bygger då,men så var inte fallet här,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:58:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mät upp avståndet till högtalarna.

Var med på en träff, där jag tyckte att det mesta låg till vänster,,, Men så bytte vi elektronik och jag upplevde inget mer vänsterställt,,, men det saknades andra saker, så vi bytte tillbaka,,
Då bytte vi dessutom kanaler, för att se om det blev högerställt,,, men icke,,,

Så det var ett rums/uppställningsproblem,,, Visade sig att det skilde 4-5cm i avstånd till högtalarna..

Så var med mätbandet och kolla.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/10/24 :  00:38:41  Show Profile Send Imperial a Private Message
Kolla att du inte har oxid på någon kotakt, även inne i högtalaren.
Eller kanske kall lödning i delningsfiltret.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/24 :  05:44:49  Show Profile Send Poe a Private Message
Högtalarna är 2 år gamla och har använts flitigt utan dessa problem och vill inte gärna öppna dem. Jag har dessutom noga mätt upp högtalarnas placering, så det borde det inte vara heller. Jag tror jag ska försöka låna hem det demo-ex jag hade hemma tidigare på förstärkaren och se om jag upplever samma sak.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/10/24 :  07:56:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Poe, jag hade samma problem när jag bytte förstärkare. Gick så långt att jag skickade tillbaka förstärkaren för genomgång ett par gånger. Jag var övertygad om att det var fel på den. När jag kopplade in min gamla NAD var ljudet centrerat, men med den nya "lutade" det åt vänster.

Av en händelse ökade jag avstånden mellan högtalarna och helt plötsligt var ljudbilden centrerad igen.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/10/24 :  09:27:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Sned ljudbild kan man lätt råka ut för om man kör med aktivdelning. Det räcker med att något av högtalarelementen har lite lägre nivå och då förskjuts ljudbilden något i sidled. En annan sak som man också kan råka ut för vid aktivdelning och som är lite klurigt. Det är om man får fasfel ett av elementen i lådorna.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:35:05  Show Profile Send pak a Private Message
det kan ju vara så att det är ett fetare ljud i nya förstärkaren-därav tydligare rumsproblem,med skev ljudbild som följd.
har samma problem men åt höger.flyttade bara den högtalaren som ljudet låg närmast lite åt sidan(höger i mitt fall),så plötsligt ställde sig sångaren i mitten igen.på brls milennium test cd finns ett spår med nåt som låter som om nån slår på en trumma eller nåt-7 steg från vänster till höger.då hör man direkt hur ljudbilden är balanserad-hur de 7 smällarna kommer från rätt ställe med rätt klang.klangen avslöjar direkt om man får kraftigare ljud från nån sida.det absolut bästa jag testat för att kunna balansera ljudbilden.felen avslöjas direkt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/25 :  12:27:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Har tidigare haft en kraftigare och, åtminstone på pappret, mer välupplöst förstärkare utan dessa problem.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:43:46  Show Profile Send pak a Private Message
men om den nya spelar bas på ett annorlunda (fetare) sätt så kan det bli konstigt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/26 :  05:43:05  Show Profile Send Poe a Private Message
Har nu lånat hem en likadan förstärkare och döm om min förvåning. Felet finns kvar!
Nu finns det väl bara två felkällor kvar då, mina öron eller akustiken. Ska göra lite ommöbleringar och se om det hjälper.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/10/26 :  07:02:33  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Poe
Jag upplever att min ljudbild är svagt skjuten åt vänster
Jag säger som Zalve
quote:
Mät upp avståndet till högtalarna...mätbandet och kolla.
Fram med måttbandet

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/26 :  10:19:31  Show Profile Send Poe a Private Message
Har redan mätt flera gånger, men får väl göra det igen..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000