HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W's gamla 800 Matrix serie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/10/22 :  16:04:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Satt och spanade på nätet på kul och hittade ett par Matrix 804 serie 2 (tror jag). Någon som har haft eller lyssnat på dem och kan berätta hur de låter? priset var rätt ok tror jag. Har haft både 603 och gamla 801F och gillat dem bägge. Kanske inte världens bästa när det kommer till detaljer och dynamik, men mycket trevligt ljud men som sagt kanske lite "såsiga" om man inte har rejäl bestyckning på stärkarsidan.

Hur pass står sig dessa äldre high end burkar mot dagens högtalare? Vad jag kan se så har de gamla Matrixarna ungefär samma sorts bestyckning som de modernare 600-serien som B&W gjorde? Vad kan man förvänta sig av dem? Har på inga sätt tankar på att byta ut mina PMC, men det vore kul att veta om någon kanske äger dessa eller har lyssnat mer ingående på dem? Vore fint att lägga vantarna på ett par Matrix 801 Serie 3 dock... Fanns ett par till salu på tyska Ebay, men gissar att frakt blir rätt svårt (och dyrt...)

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/22 :  18:46:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Detta hjälper dig kanske inte så mycket, men jag var lycklig ägare till ett par B&W Matrix 802 Serie III under en tid. Jag hade inte hört så värst mycket olika anläggningar då, men jag var otroligt nöjd med dem och var ledsen när jag var tvungen att sälja för att skrapa ihop till månadshyran! Det tog ganska många år innan jag upplevde samma ljudnjutning igen. Hade jag hört dem idag så kanske jag hade tyckt annorlunda (med ett lite mer tränat öra) men jag har många fantastiska minnen till dem!!

Artphotography
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/10/23 :  01:01:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Satt och spanade på nätet på kul...Vore fint att lägga vantarna på ett par Matrix 801 Serie 3 dock...

Då har du väl sett annonsen på B&W Matrix 800

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8060

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:47:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Jupp! Riktigt stor dregelfaktor där... Frågan är bara hur pass de låter? Måste vara basmonster av rang med tanke på hur mina 801 skottade på...!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:00:05  Show Profile Send Mupp a Private Message
Ja jag har ju ett par som jag har haft sen 1995, Jag har aldrig haft någon anledning att byta. Jag har bytt allt annat i anläggningen men inte mina 804-or. De får nog vara kvar några år till.

Det har en väldigt homogen klang, helt fri från lådresonanser, till skillnad från 600-serien som är mycket sämre. Basen är snabb och kort man ganska svag, vilken gör den lämplig för mindre rum. Mycket klart ljud och neutralt ljud helt enkelt. Relativt ljust och öppet.

Jag har tidigar kört dem med bi-wiring, men har nu bytt till enkelkabel. Då får man magin i mellanregistret att stämma bättre.
Vissa som har hört på dem tycker att de kan sakna någon snärt, men det blir väl alltid så om det låter för bra :-)

Alltså, det är bara att slå till.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/10/24 :  12:56:59  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan ju säga att B&W Matrix 800 står sig ruggigt bra fortfarande. Fick förmånen att lyssna på ett par hos Lefflers för ett par år sen. Väldigt bra ljud och en ljudbild som jag upplevde som helt enorm, dock utan att överdriva storleken på röster osv,utan allt hade den storlek och placering som dom ska ha. Jag upplevde även högtalarna som neutrala och att dom hade ett väldigt fint och detaljerat mellanregister, diskanten påminde en hel del om dagens modeller med sin skira och fina uplösning. Basförmågan var också sjukt bra, alla basgångar hamrades ut med väldigt fin precision. Vi spelade i det stora lyssningsrummet på 62kvm och det var väldigt, VÄLDIGT kul! Kan säga att för dom pengar annonsören ska ha för dom, så blir nog dom nog ganska svårslagna.

Dock så kräver dom som alla andra super högtalare från B&W, väldigt fin drivkälla och massiv kraft!

EDIT:Kass stavning

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/10/24 13:01:43
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/10/27 :  09:03:24  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tror 801 och 800 Matrix står sig bättre än de enklare modellerna i ren absolut prestanda då de ändå är byggda som studiomonitorer. Jag har 800 modellen och tycker den slår 800 signature på allt. Den nya diamantdiskanten är dock strået vassare i senaste serien av nautilus. Kanske den nya basen är något rappare i nyaste serien också, men knappast mer artikulerad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000