HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 oscilloskåp via dator??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:12:11  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
nån fördel??
BRA och Dåliga ??

vi snackar här om att använda till utbildning (gymnasiet)

b

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:37:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror nog lite på vad syftet med utbildningen är. Jag har varit handledare för de första växelströmslabbarna på högskolenivå (blivande gymnasielärare, blivande maskiningenjörer m.m) under några år (då jag var doktorand) och då använde vi till en början ett gäng hederliga analoga tektronix-skåp vilket fungerade jättebra. Senare byttes dessa ut mot ett gäng moderna digitala oscilloskop och jag upplevde det som att det var sämre ur lärosynpunkt, det blev för mycket "tryck på knapp a, sedan b, vad var det nu knapp c gör? Tur att det finns autosetup".
Jag tycker eleverna tappade rätt mycket av "kopplingen" mellan vad som hände i kretsen och vad de såg på skärmen.
Jag gissar att man får samma problem med ett pc-oscilloskop.

Sedan brukar det vara si och så med prestandan på de "färdiga" PC-skåpen även om de som går via USB säkert är bättre än de jag testat. Personligen skulle jag dock föredra en enkel 8-bitars DAQ med en break-out box och sedan någon enkel mjukvara (Labview är nog lite väl komplicerat för gymnasienivå).

Men som sagt, jag röstar för ett analogt skåp.




Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:45:26  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Sedan brukar det vara si och så med prestandan på de "färdiga" PC-skåpen även om de som går via USB säkert är bättre än de jag testat. Personligen skulle jag dock föredra en enkel 8-bitars DAQ med en break-out box och sedan någon enkel mjukvara (Labview är nog lite väl komplicerat för gymnasienivå).





Va????
f-låt om jag fatar nada.... men kan du skriva om det till svenska??




b
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:56:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message


Jag fattar nästan litegrann,men det är bara för att jag plötsligt fått ett enormt sug efter ett oscilloskop för ett par veckor sedan.
Så jag förstår en del av orden,men inte deras sammanhang,så du får gärna förklara lite för oss som fortfarande är amatörer...

(Ska förhoppningsvis komma hem med ett Kenwood oscilloskop imorrn.)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/22 :  10:56:46  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Labview är ju ÄNNU längre från analoga skåpen än vad ett simpelt PC baserat skåp är..

Man skall ha ett mätkort, en plint bla bla bla och inte minst skall man kunna programmera

Fast det har blivit enklare för såna som inte kan så mycket med Express VI's..

mvh Jonas
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/10/22 :  13:10:07  Show Profile Send templar a Private Message
Nu behöver man ju inte ens kunna programmera eftersom det finns ett antal oscilloskop under exemplen i LabView, så det är ju bara att köra ett av dessa. Sen så finns det som sagt datainsamlingsmoduler via USB, så det behöver inte alls bli krångligt.

En stor fördel med datorbaserade oscilloskop till utbildning måste väl vara att man på ett väldigt enkelt sätt kan dokumentera det man ser.

La chispa adecuada

Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/22 :  14:17:03  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
nu börjar det likna något!!

dokumentera.... precis vad som behövs... (många elever slarvar med sina labbar... och fattar inte att betygen sätts även på labbarna)

Finns det "prov-program?" och vad kostar hårdvaran?? antar att det måste vara något interface osv??

b
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:17:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen om det blev lite väl mycket facktermen ovan.

För att jag ska kunne ge lite bättre tips så bör du nog tala om vilken typ av labbar det rör sig samt vilken nivå eleverna är på.
Jag vidhåller dock att för utbildningssyfte så är ett gammalt hederligt analogt skåp bäst (och troligtvis också billigast). För övrigt är det vad jag själv föredrar när jag mäter på analoga kretsar men det kanske delvis beror på att jag är rätt konservativ (ett mer tekniskt skäl är att digitala skåp tenderar att vara extremt brusiga vilket ofta gör dem oanvändbara för mig).

Digitala skåp inom utbildning är kanske bra om man sysslar med digitalteknik och vill kunna hantera serier av pulser i flera kanaler eller ha hög bandbredd men det gör man knappast på gymnasiet.

Det största företaget i datainsamlings-branchen är National Instruments (www.ni.com)och de brukar ge ganska kraftiga rabatter till skolor och universitet och det kan ev. vara värt att kontakta dem direkt och fråga vad de tycker. Tyvärr har jag lite blandade erfarenheter av deras support i Sverige, hur mycket de kan beror helt på vem du pratar med (jag tror de har sitt huvudkontor i Uppsala, men de har flera lokala kontor runt landet).
Jag använder rätt mycket olika NI produkter så jag hjälper gärna till med att svara på frågor.

Vad gäller dokumentation så fungerar papper och penna alldeles utmärkt, jag har aldrig varit handleddare i en labb där det inte gått att helt enkelt rita av skärmen (det brukat ju normalt röra sig om sinusvågor och det man i princip behöver dokumentera är amplitud samt relativa fasen om man tittar på två kurvor); dessutom tvingar det eleverna att tänka till lite.
Faktum är att det är den metod jag själv fortfarande använder i 99% av fallen.



Edit: NIs svenska sida för gymnasiskolor hittas på
http://digital.ni.com/worldwide/sweden.nsf/webeducation/E0FDD360D532B04786256BD4006EE9B9?OpenDocument&node=168120_s


Edited by - f95toli on 2006/10/22 17:32:29
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:12:23  Show Profile Send Lassel a Private Message
Håller helt med!
Jag har ganska färska erfarenheter av att gå gymnasium och säger så här:
Om man skall lära sig mäta ordentligt med ett oscilloskåp så skall man lära sig ett analogt. Man får bara se till att eleverna gör labbarna ordentligt ändå.
Våran skola gjorde som så att vi fick lära oss analogt först och sedan så fick vi börja använda digitala, många elever glömde förståss bort hur ett analogt fungerade efter en stund, de bara tryckte på AUTO och så vipps där var kurvan.
Jag själv mäter helst med ett analogt om jag labbar och så, men skall jag använda ett oscilloskåp på annan plats än vid ett bord bekvämt så tar jag till ett digitalt som är handhållet.
Så finns det budget till både och är det helt klart bästa lösningen enligt mig, eller om man bara har ett pc oscilloskåp/digitalt för att visa hur det fungerar.

Lasse
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:56:02  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
intressant!!

jag TRODDE att ett pc-skåp skulle bli betydligt billigare!!!!

OCH era synpunkter på hur eleverna bör/skall arbeta har även noterats...

(och jag själv är van med analoga skåp)
men efter 4 trasiga skåp (de vrider sönder calibreringsknappen) och resten misshandlade...
Med gymnasieelever som INTE klarar av att jobba utan fullständig "lista" på hur man ställer in.. (svär jag i kyrkan nu?? ..men vissa av eleverna ligger på nivån att de inte ens har papper och penna med!!!!!)

Hur många gånger jag har fått påpeka för elever på ELPROGRAMMET att man faktiskt KORTSLUTER när man mä'ter med en multimeter på Strömområdet osv osv..........
och visst klarar de flesta att rita av en kurva.....men INNAN vi är där då??

Givetvis gäller inte detta ens merparten av eleverna... de flesta ÄR JÄTTEBRA...men VISSA ..... tar 2/3 av tiden!!!

(sorry, för allt klagande.... )

b
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:09:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man kan ju få ett nytt analogt oscilloskåp för under 4000 kr. Det finns säkert billigare PC-skåp men frågan är hur bra de är? Grejer som ska användas i utbildningssyfte måste ju trots allt vara så pass bra att de känns meningsfulla att använda och påminner om "riktiga" instrument.

Jag letade runt lite snabbt och det enda USB-baserade skåp jag hittade som verkade vettigt var detta
http://www.picotech.com/picoscope-2202.html
Men då kostar det £200 (dvs runt 3000 kr) och prestandan är ändå inte ens i närheten av ett gammalt Tektronix-skåp (8 bitar, 2MHz bandbredd och 10 MS/s i två kanaler är faktiskt rätt uselt)

edit: En annan fördel med analoga skåp är att de brukar vara rätt robusta. Ett PC-skåp specat till max +-20V kommer för eller senare utsättas för att någon får för sig att titta på hur nätspänningen ser ut, då är nog risken stor att även datorn ryker.

Vad gäller elever så brukar jag och och andra f.d handleddare ibland utbytta skräckexempel, vanligtvis involverar historierna studenter som var blivande gymnasielärare


Edited by - f95toli on 2006/10/23 22:17:23
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:19:46  Show Profile Send Lassel a Private Message
Hehe, ja jag tycker det som vad de duktiga eleverna vill komma åt och inte hur man skall kringå de där lata as** som bara går i skolan för att göra inget, verkar det som.

Fick själv vara vicka min gamla elektroniklärare i slutet av mina studier när han gick på föräldraledigt. Och ja endel elver skulle man gärna ha sluppit... Ändå hade jag bara en grupp på 9personer som hade elektronik som tillval och gick en klass under mig.

Tror det är ganska ovanligt att man får vikariera på den nivån när man inte ens har gått ut skolan ännu, men det gick bra för jag kan en hel del innom elektronik och kan jag inte så tar jag reda på.

Jag röstar fortfarande på analogt, du ska inte tro att du kommer undan de där tidskrävande människorna;)

Lasse
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:16:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Fear not,jag har hittat den perfekta lösningen!
Iallafall tillfälligt

http://www.virtual-oscilloscope.com/simulation.html#

Skitroligt,tänker inte avslöja nåt utan ni får prova själva.
Thats an order!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:21:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
f95toli:Vid en snabb koll,så ser det inte alltför tokigt ut...?
Jag vet inte om den passar syftet,men jag kan tänka mig att prova på det här:

http://www.pc-oscilloscopes.com/articles/pc_oscilloscope_rf.html

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/26 :  22:39:34  Show Profile Send esl a Private Message
Röstar för ett analogt skåp.

Detta för att man lär sig mycket av signalens beskaffenhet medans man använder själva skåpet.
Alltså man lär sig BÅDE hur ett instrument fungerar, samt signalens viktigaste parametarar frekvens och amplitud.

Vid dokumetnation tycker jag att eleverna kan teckna av resultatet på ett papper.
Varför skall det vara mer komplicerat än så?
För förståelsen av vad man tittar på, är den direkta kopplingen till signalen via ett analogt skåp överlägsen.

Har jobbat med både digitala och analoga skåp på jobbet och tycker alltid att de analoga ger bäst information. Om man inte mäter på transienter eller måste logga såklart.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:13:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
McSquare: Titta på priset; det kostar MER än ett billigt analogt skåp.
Jag inget emot digitala osciloskop i sig, de är säkert väldigt praktiska i vissa fall (jag använder ibland DAQar som oscilloskop) men för utbildning så tycker jag som sagt att analoga skåp är bättre.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:37:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
ajfan...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000