HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Börjar bli gammal, behöver hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/20 :  21:49:46  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag har varit på lite sightseeing, men vad såg jag egentligen och var i hela friden fanns detta?

Obs, Roq får inte svara.

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/20 :  21:53:51  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
SR-71

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:03:37  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Helt klart måste det va en Blackbird. Kan det va #2013 som står på Imperial War Museum i Duxford?

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:14:33  Show Profile Send brewitz a Private Message
Stilpoäng till Jon MW, helt rätt.
Jag blev riktigt imponerad av svartfågeln och stannade i nästan trekvart och kikade på den. Just detta plan har höjdrekordet för "vanliga" flygplan, nästan 26000 meter.
Ett besök på Duxford (utanför Cambridge) rekommenderar jag till alla flygentusiaster, jag är ingen sådan men hade en alldeles lysande dag ändå. Det finns otroligt mycket plan att titta på och i ett par hangarer renoverar de flygplan inför öppen ridå, en dag räcker knappast till.
Den riktiga höjdpunkten kom när jag tjuvlyssnade på två gamla amerikanska män som pratade om sin tid i England under WWII. Som jag förstod det tjänstgjorde de tillsammans som skyttar i en B17, vilken historielektion.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:36:14  Show Profile Send jonasz a Private Message
Var på flygmuseet utanför Tucson och där hade de en SR-71 Blackbird stående. Mycket läckert flygplan. Visste ni att en svensk Viggen var det första plan att lyckas låsa siktena på en Blackbird?

Om ni nånsin kommer till Arizona så ta en tur på flygplanskyrkogården, den är "awesome" som amerikanerna säger.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:44:06  Show Profile Send mace a Private Message
Världens /valfritt ord/ plan!
Det spelar ingen roll vilket ord man sätter in, SR-71 är helt enkelt bäst på allt
Jag har haft blöt...nåja fuktiga drömmar om detta mästerverk sedan jag var tio
Böcker, plancher, filmer!!! You name it. Backade självklart lite och dreglade över A-12an och YF-12an oxå. Men det var på något sätt coolare med ett plan som INTE hade/behöööövde några vapen förutom prestanda

Bodde i mitten av 80-talet i Taiwan där jag delade rum med en Amerikan som tjänstgjort på Okinawa,
Ohhhhh!!!! när han berättade godnattsagor för mig om planets nattliga starter och landningar
Skandal att skrota en sådan skönhet
Vad är 3-4 miljarder kr/år i underhållskostnad för en hanfull plan va!!!

Eftersom "Firefox" (Boken!!!) bara är på låtsas och "XB-70an aldrig fullföljdes så kommer detta plan fortsätta vara "the dogs bollocks" i evighet
(Av precis samma skäl som gör att Porsche 917/30 Can-Am är the...)

Hur nära fick man komma min älskarinna och vilka tider tar hon emot mig????????????????

M

Meeeer bilder för böveln

Ohhhh! Snacka om ljudpulser
Observera "knölvalsmodellen" 71B

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/10/20 23:08:05
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:50:00  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Håller helt med mace. Det är ett mästervärk i ingenjörskonst!

Jag måste ta mig dit någon gång, får se vad som händer i sommar.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:06:58  Show Profile Send B-200 a Private Message
aaah det är den som läcker när den står på marken...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:19:03  Show Profile Send mace a Private Message
Men håller tätt när titan-"skinnet" mm kommer upp i rätt temperatur

Det blir varmt som när man flyger 1 kilometrer i sekunden eller mer

Treriksröset till smygehuk på 26 minuter

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:22:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
SR-71 är o kommer alltid vara en legend o visst är det speciellt.

Lite triva hittar ni här
http://www.sr-71.org/blackbird/miscinfo.php

Och en massa info här
http://en.wikipedia.org/wiki/SR-71_Blackbird


Men om jag minns rätt så är det inte det plan som har kommit högst upp men jag är inte 100 på det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:33:23  Show Profile Send Gus a Private Message
När jag läste den här tråden kom jag ihåg en bild som jag glömt att jag hade....



Jo,ni tror rätt,jag lekte lite i photoshop
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:46:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Googlade lite o Sr-71 har inte rekordet för flygplan , 95K fot är rekordet. Fast var med ett obemannat flygplan men ändock ett flygplan.


quote:
An unmanned, solar-powered airplane named "Helios" holds the world's record for greatest altitude achieved by a non-rocket powered aircraft, exceeding the previous record set in 1971 by an SR-71 "Blackbird"reconnaissance plane. It's interesting to note that the Blackbird is a supersonic aircraft powered by ram-jet engines while Helios is propeller-driven and cruises at 30 to 40 km/h (19 to 25 mph).

Helios is the prototype of ultrahigh altitude, autonomous aircraft that may one day be used on earth for remote sensing or telecommunication relay stations, replacing satellites at a tiny fraction of the cost. (The fixed landing gear consists of mountain bike and scooter wheels!) The atmosphere at Helios' maximum altitude of 30,000 m is also quite similar to the atmosphere near the surface of the planet Mars. Data gathered from Helios test flights will help NASA to design aircraft that will fly some day in the Martian atmosphere.




Gus



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/10/20 23:47:08
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:56:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Flygplanens flygplan

Ett annat fett flygplan är Howard Hughe's "Spruce Goose", ursäkta stavningen, byggt i trä, flög några hundra meter under en provtur, det ÄR stort. Står mumera i en byggnad i Los Angeles, finns i min dia-bildsamling.

Men det värsta jag sett irl. är när de skickade upp en rymdfärja, DET var mäktigt

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/21 :  00:06:17  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Men om jag minns rätt så är det inte det plan som har kommit högst upp men jag är inte 100 på det.


quote:
An unmanned, solar-powered airplane

Ja men jag menar riktiga plan!!!, med människor i
Sådana som kan tuffa runt däruppe ett par timmar eller så, drickandes kopiösa mängder med soppa
Ingen nedrans "splash and dash" eller vego plan

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/21 :  00:11:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag säger inte emot

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/21 :  08:18:08  Show Profile Send brewitz a Private Message
Mace: http://duxford.iwm.org.uk/
Jag tror att denna bild säger det mesta om hur nära jag kom din älskling, faktum är att jag tafsade rejält på henne......
(Japp, jag har en usel kamera och jag är definitivt ingen fotograf)



Från annan vinkel

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/21 :  09:19:58  Show Profile Send Poe a Private Message
Åhhh, härligt att världens vackraste och häftigaste flygmskin letat sig hit till dessa sidor. Underbart flygplan!

quote:
Visste ni att en svensk Viggen var det första plan att lyckas låsa siktena på en Blackbird?


Japp, det visste (vi) jag. Har själv sett fotografier tagna från ett av Viggen-planen, men enda anledningen till att man från svensk sida lyckades var att SR-71:ans ena motor hade lagt av. Annars hade 37:orna inte haft en chans...
(Det gick en SR:71 standardrutt över Östersjön där svängradien var så stor att den alltid bröt svenskt luftrum.)

Liten annan kuriosa, pga av den höga värmen som utvecklas vid de höga farterna som uppnås finns inga traditionella packningar i planets bränsleledningar. Man förlitar sig istället på "svällingseffekten" av värmen för att täta bränsleledningarna. Det gör att när planet är fulltankat och står på marken forsar det bränsle från vingarna. Gryyyymt!

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/10/21 09:24:56
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/21 :  17:57:18  Show Profile Send brewitz a Private Message
Annan kuriosa, när planet väl landade tog det ca. en halvtimme att kyla ner det (med fläktar) tillräckligt för besättningen att kunna komma ut i det fria.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:39:25  Show Profile Send Roq a Private Message
Övrig kuriosa är också att den ofta behöver lufttankas direkt efter att den kommit upp på höjd efter starten eftersom den drar så mycket soppa för att ta sig upp...

Gjorde lumpen i flygvapnet och där sa man att incidenten utspelade sig i den smala "korridor" av internationellt luftrum som finns mellan Öland och Gotland. Den brukade då och då ta en repa där men som Poe redan nämnt så är inte svängradien lysande...

Flygplanets arbetsuppgifter sköts idag av satelliter.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:47:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Övrig kuriosa är också att den ofta behöver lufttankas direkt efter att den kommit upp på höjd efter starten eftersom den drar så mycket soppa för att ta sig upp


Stämmer inte , det här planet är omhuldat av en massa myter.
Det tankades inte ens halvfullt vid start därav behovet utav att tankas.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:47:51  Show Profile Send Saro a Private Message
jag är lite missnöjd med underarbetet innan lackering.. och kan man få den i rosa?:P

Helt klart ett väldigt läckert plan
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:56:14  Show Profile Send Roq a Private Message
johan.b: Var det svårt att få upp planet i luften fulltankat eller vad var orsaken till att man inte fyllde ordentligt?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/21 :  23:42:57  Show Profile Send mace a Private Message
Dålig idé att fylla fullt när planet pissar ut soppa innan det kommit upp i rätt temperatur.
Startar med lite i tankarna och sedan en liten "quick dash and a slash" dvs upp i hög hastighet tills tempen stigit och planet tätats, sedan lufttankas det fullt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/21 :  23:46:58  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
jag är lite missnöjd med underarbetet innan lackering.. och kan man få den i rosa?:P


Hela planet är ett utsökt, nay, perfekt exempel på .... ja vad säger man nu igen? När något blir formfulländat och underbart vackert av praktisk nödvändighet.... inte estetisk design.
Vad är det man säger på engelska nu igen.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/10/21 :  23:54:45  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag ser det ur en hantverkares synvinkel.. inte perfekt :P
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/22 :  00:19:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
johan.b: Var det svårt att få upp planet i luften fulltankat eller vad var orsaken till att man inte fyllde ordentligt?


Jag läste e samband med dom 2 länkarna jag lade ut , men jag hittar inte texten igen. Det måste ha varit på nån sida jag hittade i samband med dessa 2.

Iaf så är det pga det du skriver. Planet väger förmycket fulltankat helt enkelt. Det kan flyga i över 6 timmar i mach 2 så det rymmer en heldel o designen ger inte så mycket lyftkraft som man kanske tror. Jag ska se om jag kan hitta det igen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000