HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Att sluta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/20 :  14:21:57  Show Profile Send mayro a Private Message

Ja att sluta röka ÄR ett helvete.. Men nu är jag snart inne på det tre dygn utan cigg.. Några tuggumin går det varje dag. men försöker även hålla missbruket nere med dom.....

Så till kvällen blir det tre dygn rökfri......

Nån som vill bli med i mitt nu ALVARLIGA försök att sluta... Ja finns någon där som vill vara med så häng på bara...Så sporrar vi varandra här...

Driver Mayros hifidagis

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/20 :  15:43:01  Show Profile Send mace a Private Message
Kör HÅRT !!!!!!!!!!!!!!!

Det ÄR värt det !!!!!!!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/20 :  15:59:09  Show Profile
Det bästa med att sluta är att det är mycket goare att feströka/snusa sen

Det är ju en av livets hörnstenar, sex, tobak, alkohol & hifi! Kaffe säger en del... men det har jag inte lärt mig dricka riktigt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:01:21  Show Profile Send mabron a Private Message
Är c:a en midfianläggning om året i pengar
är på mitt fjortonde år
Det bästa jag gjort förutom mina barn förståss

Men allvarligt . du slutar aldrig du gör bara ett uppehåll.
Du får röka om du vill...... men du vill inte..........
den mentala inställningen hjälpte mig i alla fall

Lycka till !!!!!!

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:11:40  Show Profile Send Manga X a Private Message
6 år och 17 dagar har jag hållt upp nu!
Tricket är att SLUTA!
Inte hålla uppp eller fjolla med "feströkande" då har man inte slutat.

Jag provade aldrig tuggummi eller annat substitut utan bara bröt rakt av!


DU kan lyckas Mayro!
Kom bara ihåg att kampen är konstant du kan aldrig slappna av då går det åt h*lvete!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:34:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Utan att ha någon personlig erfarenhet så har jag ändå hört att det svåraste trots allt inte är att sluta - det svåra är att inte börja igen!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:56:06  Show Profile Send B-200 a Private Message
20030303 slutade jag...är fortfarande rök och snussugen ibland...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2006/10/20 :  18:20:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Slutade snusa omkring -95,känner oxå att det skulle vara gott med en prilla ibland..men nehejdu.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/20 :  18:30:21  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag höll ju upp i tio år förut.. Och efter nio år så försvann suget... Tog sedan en cigg en kväll i min Mercury Colony Park HGV jag hade då... Så nu får man "hålla upp" igen så att säga...

Men helt ärligt så känns det klart värre nu än förra gången.. Då rökte folk i min närhet så man kunde tjuvröka passivt vilket faktiskt var kanonbra...

Men men. Denna gången klarar jag detta.. Jag har nämligen "bytt uppoffring" med älsta dottern.. Kan hon plugga vidare till sjuksköterska ifrån sin undersköterskeutbildning så kan jag sluta röka.. Så hon har nu sökt den utbildningen till sjuksköterska.. Vilket gör mitt löfte MÅSTE infrias som utlovat...


hur som helst så är det ju trevligt med dessa inlägg här. Man kan ju se att flera har genomlidit detta skit...

Man blir faktiskt förbannad att dom FÅR blanda i gifter som endast har till uppgift att göra en superberoende... Det hade ju räckt så bra så med att man måste övervinna själva rökandet och inte också annat som blandas in helt utan BEHÖVAS för själva rökandets skull..

Men men. Nu är det slut på frivillig skatteinbetalning härifrån

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/20 :  20:52:05  Show Profile Send StefanL a Private Message
Har slutat med både snus och cigg ett par gånger, höll upp ett år som mest. Sura är att men börjar festsnusa/röka, då är det kört.
Nu gör jag både och fast väldigt måttligt, en dosa snus varar i en vecka, en ask cigg i 3 dagar.

Inväntar nästa sporrning som kommer då och då, sen är det slut med båda två.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:06:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag inväntade "sporrning".. men den kom ju aldrig.. Så till slut fick man ju "hitta på" en egen sådan ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:30:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja, min "sporrning" kom ju när tandköttet började försvinna.
Då var det dags..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:43:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Samma problem finns även här.. Tänderna har fått extra med stryk pga muntorrheten av rökningen...

Bra att det framkommer alla hemskheter som medföljer förutom död.. Den vet man ju om redan oftast...Men detta med tänder osv är ju även det stora bekymmer ofta för oss rökare...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/10/21 :  00:16:46  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag börjde ju låtade bli, i början av maj i år... Jag har småfuskat en del under tiden, och under juni-juli snusade jag en hel del, vilket jag aldrig gjort tidigare. Men nu har jag varit i princip helt ren sen början av augusti. Totalt kanske fem-sex cigg under den tiden, alla på fyllan och ingen av dem särskilt njutbar.

För mig har det varit helt avgörande att jag bestämde mig för att inte sluta, utan att bara låta bli. Fick sån grym ångest av tanken på att aldrig mer röka, trots att jag egentligen inte ville.

Jag tror inte jag kommer börja igen, trots att jag blir väldigt sugen av den ljuva doften från andras cigg. Varje gång jag rökt själv sen jag slutade helt med nikotinet, har jag blivit grymt äcklad. Det har inte varit gott och jag blir ihållande illamående i flera timmar. Men lukten, mmm, den ljuva doften. Det kittlar så härligt i näsan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:06:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Du klarar det Mayro jag slutade röka runt 86 och skaffade mig en cykel som jag tog en runda på varje gång jag blev sugen. Kondis fick man på köpet samtidigt blev det ett nytt gift att ge sig ut och cykla men ett så bättre gift.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:58:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Du klarar det Mayro jag slutade röka runt 86 och skaffade mig en cykel som jag tog en runda på varje gång jag blev sugen. Kondis fick man på köpet samtidigt blev det ett nytt gift att ge sig ut och cykla men ett så bättre gift.

Anders


Då var du ju inte mer än femton bast Bubbel, eller jag räknar fel

Planerar att avsluta min snusningskarriär vid årsskiftet, pga skattetrycket

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/21 :  10:08:39  Show Profile Send mayro a Private Message


Dygn fyra... Och 100% ärligt. Inte ett enda bloss taget...

Men detta är sjukt. Hjärnan sitter och planerar helt för sig själv hur jag skall gå o tjuvröka då barnen är på ridskolan..

Så den "goda" 10% som är motståndare får verkligen fightas för att övervinna detta rätt knepiga som sker...

Lite "skittsat" (schitsofrent) kan man kalla det...

men men. fjärde dygnet. Och kampen går vidare...


Lite påbörjade förändringar som skett under dessa inledande dagar är.

Andas faktiskt lättare. Inga stora grejer. med det är klart märkbart... "Visslandet" i lungorna då man nattar är klart klart bättre.. Snudd borta kan man påstå...Det vill säga att luftvägarna är mer öppna utan tvekan..Väldigt possetiv känsla...

Muntorrheten börjar avta nattetid.. Så då man vaknar så är munnen inte torr som en öken..Detta är en MYCKET trevlig känsla faktiskt...


Men.

Det "kittlas" i halsen. Började i går Men detta är nog även det att anse såsom possetivt trotts obehaget...

Sedan lite underliga saker då..

Somnar som en stock.. Kroppen måste gå en jäkla hård fight. För det går inte att se ett tv program till sitt slut nu utan att man somnar som en klubbad oxe...

Ja detta var en liten samanfattning från en storrökares kamp mot skiten. för mig är det en kamp detta. Och jag önskar att man kunde säga som en del säger... "Sluta va väl inget"...men så är det inte för mig..

Oavsett allt possetivt, ja så mår man faktiskt jävla kasst... hela kroppen känns som i upplopp större delarna av dagarna..

Men varje dag nu så ser man målet att skriva sin "rapport" här som en vinst..

Så.. nu fortsätter dag fyra.. Och till kvällen/natten så.. Då tar dygn fem vid..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/21 :  10:52:25  Show Profile Send mace a Private Message
Hejahejahejahejahejaheja

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/21 :  13:52:17  Show Profile Send Stickan a Private Message
Lättare att andas, smaklökarna börjar fungera igen, ingen muntorrhet,
bättre flås, kläderna luktar inte skunk, inredningen luktar inte skunk, bättre allmäntillstånd, bättre andedräkt, händerna är inte gula och stinker av nikotin, familj och vänner mår bättre i din närhet, bättre ekonomi, mer fokus på annat än rökningen..........

Listan kan nog göras hur lång som helst MEN:Ovanstående kan förhoppningsvis sporra dig till att sluta Mayro.

GE DIG INTE.....DU KLARAR DET!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/10/21 :  17:11:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Problemet som jag haft när man slutat röka och sedan tänker att man kan ju i varje fall feströka är att man så lätt hamnar i det att varje gång man har cigg så är det fest istället för som man ursprungligen tänker det. Dvs att när det är fest då kan man röka.

Hoppas dock att du fixar detta Mayro. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2006/10/21 17:12:14
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:39:49  Show Profile Send mayro a Private Message


Tackar för stöd o uppmuntran...Snart är ett dygn till lagt till räkningen...

men hostan som börjat är rätt jobbig.. Retningen i halsen är värre än rökhosta

Men lukten av Lenas köttbullar i sås fick alla krämpor att gå över nu här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:51:51  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har hållt upp i över 20 år nu och en sak är säker,man mår mycket bättre som rökfri.
När jag slutade så trappade jag ner sakta under ett års tid.
Gick från 30 John cancer om dagen över till gula Blend och minskade antalet cigg efterhand. På slutet rökade jag Blend ultima eller vad det hette(nån form av alpluft gentemot cancer John)
Stå på dig Tobbe även om motgångarna kan bli svåra då man ibland fick klättra på väggen abstinensbesvär. För varje gång man övervann det så gick det lättare

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/22 :  10:00:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Dygn fem... Och rethostan är kvar... Och jag kan sova hur mycket som helst...

Men det knallar på i alla fall...Och detta utan minsta lilla fuskrökande..DVS 100% rökfritt sedan tisdags kväll/natt...

Detta kommer nog fasiken gå bra...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/22 :  11:16:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Detta fixar du!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/10/22 :  11:47:48  Show Profile Send garmen a Private Message
la ner för ca 1 månad sedan, har nog inte rökt lika mycket som er andra som har slutat. men jag var så illa tvungen. för ca en månad sedan fick jag nytt jobb, sa att jag inte rökte eller jag sa rättare sagt att jag höll på att sluta och det var sanning med modifikation. känns kanon. har rökt mer eller mindre sedan 17 år är 28 nu, men kom nog aldrig upp i ett paket per dag. men det är ju inget att eftersträva :P

men det känns jäkligt bra, -> mayro you can do it

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Edited by - garmen on 2006/10/22 11:48:44
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/22 :  15:17:35  Show Profile Send mayro a Private Message


Gjorde just ren min väl inrökta askkopp.En sån där man trycker på så åker fimpen ner via en snurrande platta...... DET var nog det mest rökavänjande jag gjort på länge för att vara ärlig...

Fy fan vilket äkligt smet det var i den.....Och detta har man i lungorna.... Man vet ju om det. Men man väljer att INTE se eländet helt enkelt...

Läste sedan lite om sjukdomarna runt rökningen och hoppas man inte "tog steget" för sent bara...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000