HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ja blir galen!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/07 :  03:42:50  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Käre nOOb!

Om du kunde ta din beskrivning ett steg i taget så kan vi ganska säkert hjälpa dig. I mitt förra inlägg hade jag frågor om rum, placering, kablage och när bekymren började.

Det är alltid svårt att hitta orsaken till bekymmer just när man bytt något. Är det det nya prylen som är skrot? Eller är den så bra att den släpper fram skrot längre bak i systemet?

Din beskrivning låter som att du felfasat både högtalare och apparaterna....

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?

2


hmm nu ska vi se här.... jag har hötalarna placerade en meter från bakvägg å ungefär samma från sidoväggar.... högtalarna står ungefär med ett mellanrum på 2.5meter å cs 3.5meter från lyssnings position...
dom är lite vinklade innåt.. ja har precis flyttat å möblerat om hela rumet för att jag trodde att de va de.. jag hade fått för mej att jag satt för nära högtalarna lr nåt men de va inte de =)
jag har supraplys högtalrakabel (utan skärm) jag har kopplat allt i vanliga jordade grenkontakter mellan cd å stärkare så har ja vanderhull 102mkIII.... fel fasat sejjer du ... de där får du gjärna förklara igen =)))).... nu e de såhär att ja inte lyssnat p så många andras anläggningar å jag kanske är lite överkänslig å jag tror de varit såhär helatiden faktiskt bara attja inte tänkt på det innan...tillåme kentplattan e vass på sina ställen iofs inte så de stör så mycke... men som jag lyssnar så typ enya, david gray, dire straights låter sjukt bra (i mina mått)

//tacksam för hjälp





Edited by - n00b on 2002/07/07 03:45:4
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/07 :  08:27:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej n00b!

Några ord i all välmening! Tänk på att ju mer tid du tar dig att skriva så god svenska som möjligt, ju lättare har alla andra att läsa och förstå det du skriver.


----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/07 :  17:29:08  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Hej n00b!

Några ord i all välmening! Tänk på att ju mer tid du tar dig att skriva så god svenska som möjligt, ju lättare har alla andra att läsa och förstå det du skriver.


----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"



sorry ... du har nog så rätt
jag ber så mycket om ursäkt... tror det kan vara allt irc:and som förstört mitt språk
där snackar men mycket istället för exakt, om du förstår vad jag menar =)

jeje tack för all hjälp jag fått... inte för att jag kommit fram till något men jag tackar så mycket endå..

iofs så skulle jag nog vilja veta vad som menat med att ja lyckas koppla allt i fel fas.. kanske kan vara något sådant ?
//jonas
Go to Top of Page

Benny
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/07/07 :  18:23:31  Show Profile Send Benny a Private Message
Jag tycker att det låter som om du borde byta till rörelektronik och släppa in musiken.

Edited by - Benny on 2002/07/07 18:27:4
Go to Top of Page

Benny
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/07/07 :  18:24:50  Show Profile Send Benny a Private Message
Ursäkta men det blev visst något fel bland knapparna där. Man lär sig hoppas jag.


Edited by - Benny on 2002/07/07 18:31:2
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/07 :  20:35:10  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
n00b,
med fel fasat menas att man blandat ihop + och - .
Dvs du bör kolla att + på förstarkaren går till + på högtalaren.
Om man kopplar den ena högtalaren fel blir ljudet "ur fas" med basfall till följd. Ljudet kantrar då över mot det ljusa hållet och kan upplevas "vasst".

Man behöver inte uttrycka sig korrekt, man ska bara inte svära så mycket

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:24:22  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Felfasat kan också betyda, om jag känner Sladd rätt, att fasvändningar i nätkablaget föreligger. Då uppstår störningsfällt som kan rendera anläggningen olyssningsbar.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:30:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Olyssningbart o olyssningsbart Men visst gör det en märkbar skillnad. Men, lite tweaks här o lite där så låter det riktigt bra till slut. .... Personligen har jag lagt ca 30% av pengar/anläggning på tweaks, voodoo, m.m... Lite här o lite där som sagt...


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:39:29  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Förövrigt måste jag motsätta mig A´s uppfattning om Dynaudio. Jag har själv gjort jämförande test med tillverkarens i fråga minsting Audience 42 och flera andra stativare i prisklassen. Canton, Chario, Infinity, Audiovector och Tannoy. Jag finner högtalaren mycket väl lämpad för rockmusik. Snäll mot öronen med väl vald elektronik. Arcam Diva i detta fall.

Rummet brukar vara den största boven i sådana här dramer. Men då jag är för stor för kuddrumm, så jag undviker mediokra inspelningar som Oasis istället.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/07 :  22:28:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Hahaha... Måste bara säga att den var klockren jonas.. Förstor för kuddrum.... dagens asgarv..

Tack för den!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:12:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Eller, så är det kanske inte helt ovanligt att högtalare i prisklassen 3-5000kr har vass diskant.


Mvh A
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:19:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej N00b!

Jo som någon mycket riktigt påpekade så menade jag både rätt fas ut till högtalarna samt SAMMA fas vad beträffar nätströmmen från väggkontakten. Skillnaden i effekt mellan dessa båda är dock enorm. Har du kopplat fel ut till högtalarna så blir det skumt, basfattigt, skrikigt. Det där med rätt fas ur väggkontakten får vi återkomma till tror jag, gör ett nytt inlägg så tar vi det separat.

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:02:06  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Hej!

Eller, så är det kanske inte helt ovanligt att högtalare i prisklassen 3-5000kr har vass diskant.


Mvh A.



dom kostar faktiskt 7000kr om jag får be =))))))

de e audience52 och inget annat om jag nu sagt de

nänä skämtåsido, jag tror med att högtalarna inte håller måttet..
e lite inne på å köpa nya högtalare typ contur1.3se men skulle först kolla om nån kanske haft samma problem med samma högtalare lr något..
nu har jag iaf provat å vända fas mellan alla grejjer.. en pryl itaget och jag lyckade inte få det bättre ... tror det e en kombination av superöverkänslighet och högtalare som inte håller måttet blandat med en viss okunskap =))



Edited by - n00b on 2002/07/08 09:02:4
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:23:46  Show Profile Send no_85 a Private Message
n00b;
Testa låten Lily was Here med Candy Dulfer och David A. Stewart...
Låter den "dåligt" (definition: skrikigt, brusigt, whatever) så är det bara att skrota maskineriet och köpa nytt...

Tack för mig, over and out!

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:43:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Några frågor.

Sitter du mot bakvägg?

Har du någon typ av dämpning bakom högtalarna eller bakom lyssningspositionen?

Prova ett experiment och lägg upp lite kuddar/täcken mot väggen bakom högtalarna.

Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000