HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Projekt mindre golvyta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/14 :  00:07:54  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Jag måste efter förhandlingar skaffa mindre högtalare. Så nu gäller som första försök en tre vägs högtalare basreflex i basen slutenDiphol i mellan bas och Dahlberg långa band.

En av grundpelarna med detta projekt är låga kostnader.

Första setup ser ut enligt denna

Bas se tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54446)
4 st tang-Band i basreflex låda med elektronisk kompensation.

Mellan antigen (http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-8012kgr.htm i)i sluten låda 1 per sida eller Bo Hansson Rauna 17103 två per sida antingen sluten låda eller som dipol skall lysnas ut. Har dessa hemmal.

Och så stjärnan i universum Dahlberg långa band som låter som en gud.

Detta är höstens projekt, kommer att använda elektroniskt filter till att börja har en DBX 260 sedan ska detta ersättas med ett passivt filter vilket jag kommer att behöva hjälp med. Och lämpliga RÖR steg.

Så vad tror är det genomförbart.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:34:25  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Nu har det gått en tid och jag är halvägs. Kapnotan för basarna är inlämnad får det på måndag, det blev 4 30 liters basar bestyckade med SEAS alu 8" med basreflex avstämda till förhoppningsvis runt 34hz. Skall prova att ställa dom i hörnen eller nära. Banden är utburna till garaget och införskaffat är 8 st 2" Jordan JX6rHD bredbandare till två små linearay. Budgeten sprack igen men det får man ta.Topp lådorna är klara dom ska sitta kloss på vägg så jag hoppas WAF kommer bli hög.

Banden får bli ett senare projekt.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:57:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ska du inte använda dahlbergbanden alls eller bara senare? Hur lågt går dom?
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:07:34  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Dom går dela kring 400HZ, tror att det finn dom som delar lägre också. Tror att det kommer att ta lång tid innan jag tänker använda dom är du intresserad att köpa dom?

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000