HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ljudkort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/10 :  15:18:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har äntligen gjort slag i saken o beställt mig ett vettigt(tror jag) ljudkort; ett Creative Soundblaster X-Fi Platinum.
http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=14065


Min frågor är:
1. är detta ett bra köp? Pris 1600kr ca.
2. Är detta ett bra kort att koppla till stereon, först via line utgång, men senare via digital o extern DAC?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/10/10 :  21:19:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är säker ett bra köp,när creative nu "fixat" de problem de hadde på dom förra korten,med uppsampling eller var det nersampling av signalen.Sett till vad du får med,lådan med anslutningar mm så är det ett bra köp.
Gav närmare 1000:- för mitt M-audio audiophile,ingen låda med då heller
Fråga 2:vet att det finn tester av digital utgång på ljudkort på nätet,
men vet ej var,du får söka.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/10 :  21:58:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har haft mitt Platinum i några veckor nu och jag är nöjd. Jag tror inte du kommer ångra dig.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/10 :  22:11:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Låter bra det =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:07:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Fått det installerat nu, och första intrycket är att jag är mkt nöjd....kör än så länge line-out till tuner på försteget, men så fort jag får skaffat mig en dac, så kommer jag att köra digitalt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/31 :  20:23:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har fått tummen ur och beställt en DAC, det blev en sån här: http://eshop.diyclub.biz/product_info.php?cPath=23_135&products_id=270

Den skickades från hongkong 25/10, undrar när man kan vänta sig leverans? Enligt säljaren skulle det ta ca en vecka med flygfrakt.
DAC+Flygfrakt(försäkrad) gick på strax över 1300kr.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/10/31 :  20:30:39  Show Profile Send Roq a Private Message
Har ett X-fi kort i min dator men jag vet inte vilken variant det är (jobbdator). Det låter mycket bra med bara detta kort och ett par Koss Sporta Pro. Jag är klart nöjd.

edit: Några gånger verkar dock kort eller drivrutiner hänga sig och jag tappar helt ljudet eller det distar ordentligt. Omstart löser problemet.

Edited by - Roq on 2006/10/31 20:31:36
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:40:44  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Den där DAC:en är riktigt spännande, kan nog bli riktigt trevligt tillsammans med ett bra ljudkort som du har mayday!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:54:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag hoppas det ....om den bara ville komma nån gång!!! (Jag otålig, nejdå)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/31 :  22:18:21  Show Profile Send jerico a Private Message
Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge...

Om du inte tror mig fråga ett barn dagen innan julafton.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/01 :  14:55:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag funderar också på ett nytt ljudkort. Det jag har nu är integrerat i moderkortet det knäpper i högtalare och lurar när man lirar mp3. Även om datorn bara är någon vecka gammal så vill jag definitivt inte skruva ut det och lämna in det...
Om inte annat så kan ju ett ljudkort aldrig skada även om jag bara kör optiskt ut till D/An.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/01 :  21:19:52  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag tittade på mitt inlägg här ovan och började fundera lite...hur pass "bra" ljudkort behöver man egentligen om ska köra digitalt ut till en separat DAC? Blir signalen betydligt bättre med ett "superljudkort" gentemot ett mindre avancerat ljudkort, tro?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/01 :  23:40:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det jag har nu är integrerat i moderkortet det knäpper i högtalare och lurar när man lirar mp3. Även om datorn bara är någon vecka gammal så vill jag definitivt inte skruva ut det och lämna in det...

Vad använder du för spelare?Jag använder Foobar och där kan man ändra mellan Kernelstreaming ,Asio,directsound mm.har för mig att det knäppte så åt mig förr,men då ändrade jag till antingen krenelstreamin eller Directsound då blev det bra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/07 :  21:47:13  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Har det dykt upp någon DAC mayday?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:21:16  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kör med mediaspelaren bara

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/08 :  08:22:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har iofs andra program med så får kolla runt bland inställningarna, tackar

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/21 :  22:11:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Vad använder du för spelare?Jag använder Foobar och där kan man ändra mellan Kernelstreaming ,Asio,directsound mm.har för mig att det knäppte så åt mig förr,men då ändrade jag till antingen krenelstreamin eller Directsound då blev det bra.

Jag har nu testat lite olika alternativ och jag blir inte av med sprakandet, till råga på allt så kan jag inte längre få kortet att skicka ut en optisk signal så det lutar åt att köpa ett nytt ljudkort istället.

Då jag kör med extern D/A så känns det som att ett värstingkort är lite väl att ta i och kostar mer än det smakar. Men nu gäller det att hitta kortet jag vill ha. Jag vill gärna ha optisk utgång då jag inte är så överdrivet lockad att koppla digital Coax till stereon, det ska väl vara ganska dåligt pga brus och liknande?

Så finns det något vettigt kort med optisk utgång för runt 500:- ? Jag vet faktiskt inte vad som krävs osv så jag hoppades att någon här har nått förslag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/22 :  00:12:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Provat att öka/minska samplingrate?
Kortet som nämns i början av tråden kan ju allt detta,dock lite mer än 500:- men det kan det ju vara värt,eller?
http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=14065&nav=1
http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=16&product=1780
Jag personligen skulle hellre använt S/PDIF i stället för Optisk,som jag läst skulle/kunde få problem med jitter,om det är så eller inte,låter jag vara osagt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/11/22 :  08:38:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
DAC:en har kommit o för de pengarna de gäller är jag mkt mer än nöjd. =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/22 :  09:15:21  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Provat att öka/minska samplingrate?


ärligt talat så har jag inte hittat vart man gör det, jag har dock testat att sänka maskinvaruaccelereringen m.m. till absoulta minimi och även om det minskar så försvinner det inte.

Den där extra utgången till creativekorten har jag med sett men jag är inte det minsta sugen på att lägga ut mer än 500:- eller där runt tyvärr. Datorn har kostat tillräckligt hittills och jag har ju alltid klarat mig med integrerat kort tidigare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/22 :  19:46:56  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Har du lust att försöka dig på en beskrivning av hur din DAC låter när du matar den från din dator mayday? Och är övrig utrustning kvar som du har den beskriven på "medlemmarnas system"?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:19:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
ärligt talat så har jag inte hittat vart man gör det, jag har dock testat att sänka maskinvaruaccelereringen m.m. till absoulta minimi och även om det minskar så försvinner det inte.

Provat om det finns olika drivrutiner till kortet kan ha kommit nyare sen det släpptes,det är ju inte säkert att det går att ändra sampelrate
med kortets original rutiner heller..
Kan för övrigt rekomendera denna sida http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?s=1a12c1c6052ab9524f79f0f787ab646d&act=portaldär står tonnvis om ljudkort/DAC:ar
mediaspelare mm mm finns oxå länkar där du kan ladda ner Foobar för i den finns många möjligheter att ställa in o mixtra med ljud/samplerate mm.rekomenderas!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/23 :  10:59:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det slutade med att jag beställde ett billigt kort från komplett med optisk utgång, inte det bästa men det ska nog duga fint.

Mayday, tack för lånet av tråden!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/11/26 :  04:59:10  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Sök lite på winamp.com's forum. Creative rekommenderas inte alls där, de har nästan en hatkampanj mot dem.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/11/27 :  10:43:00  Show Profile Send poppen a Private Message
Själv använder jag M-Audio till att omvandla Analoga signaler till digitala.
Att lyssna på använder jag Creativ Sound Blaster .

Det är givetvis arbetsplatsen grejer.

Edited by - poppen on 2006/12/05 08:57:38
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/27 :  11:00:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
LarsTokyo: Jag tror det mest galler Creatives aldra kort da de inte stodde ASIO och annat som ar bra for musikatergivning. De nyare korten har sa vitt jag vet bra rykte och stojder allt man kan tanka sig, jag ar definitivt nojd med mitt X-Fi.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000