Author |
Topic |
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:16:57
|
om rummet har en given yta ex:20m2 hur stor högtalare är det då lämpligt att ha ? räcker en god stativare eller förespråkas en fullstor golvare. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:19:21
|
Mycket intressant fråga, och väldigt svår att besvara. Det beror nog mycket på hur rummet är utformat och på hur akustiken är. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:19:40
|
Skulle vilja säga att väggarnas material har otroligt mycket med saken att göra.
I ett rum med fyra betongväggar blir det inte roligt med alltför baskapabla högtalare (såvida inte akustiska åtgärder vidtas) Ett lika stort rum med t.ex. gipsväggar kan däremot lätt "klara av" ett par stora golvare. |
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:26:33
|
4.70x4.25 spånskiva i väggarna, högtalarna placerade på långväggen, 3 fåtöljer, bord liten bokhylla på ena kortväggen. |
Edited by - swingpjatt on 2006/10/09 21:28:55 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:29:37
|
Storleken betyder det den fysiska eller hur stort dom spelar ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:35:38
|
tja kanske hur stort och hur mycket luft de flyttar runt, då borde ju rummet bli mättat om man inte har absorbenter, men då kan det väl bli lite dött ljud eller ? |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:40:28
|
Som jämförelse kan jag säga att 15,5 kvadratmeter med gipsväggar huserandes ett par stativare av den mindre modellen blir väldigt basrikt.
Ljudtrycket man får från en golvare kan man däremot, naturligtvis, inte återskapa. |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:01:11
|
När du inte kommer in i rummet för att det inte finns plats! Är det logiska svaret som direkt "Poppar upp" i mitt huvud. Men jag känner på någotsett att det INTE är det rätta svaret på denna fråga...
-Sorry kunde inte låta bli att fåna mig lite. Mycket intressant fråga hur som helst!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:12:04
|
Kan inte ljudet bli "komprimerat" dvs när det inte längre får plats så trycks det ihop och välljudet blir mindre. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:24:25
|
Handlar det inte bara om att den större högtalaren inte behöver göra så stora konutslag för motsvarande ljudnivå som den mindre? Oavsett storlek på rum.
Enligt min uppfattning, är det mer kritiskt med hornhögtalare, som behöver en viss volym för att komma till sin rätt. Har någon en annan syn på saken, tål jag att höra det. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
Edited by - miaber on 2006/10/09 22:25:11 |
|
|
toref
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:27:50
|
Ja, det er et interessant spørsmål. Har tenkt litt på det selv noen ganger også etter at jeg har fått endel utfordringer med buldrete bass. Som det har blitt nevnt før, tror jeg ikke det finnes et enkelt svar på dette dog. Men mye av forklaringen på hva som fungerer eller ikke ligger nok i hvilke "room modes" som blir vekket til live av høyttaleren, og da tenker jeg primært på bassfrekvenser. Så mer enn størrelsen på rommet er det kanskje utformingen på rommet og dempingen i rommet som er viktigst? Et kvadratisk rom uten demping vil nok være være vanskelig å få til dersom man skal spille dyp bass med volum. Jeg har hørt store høyttalere spille veldig bra i relativt små rom også, men da har eierne brukt ganske mye tid på plassering og demping.
Mvh
Tor Erlend (som gjerne kunne tenke seg et større rom selv.. ) |
Embrace the music!
Mitt anlegg: Audio Aero Capitole MkII, Kimber Hero, Krell Evo-302, Synergistic Research Alpha, ProAc D80 |
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:29:30
|
Men om den STORA högtalaren inte behöver jobba så innebär det ju att den går på tomgång och motorn och prestandan den besitter inte kommer tíll sin rätt, och när man då skruvar på då blir det så högt att då lyssnar man inte så länge. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:38:50
|
Kommer prestandan till sin rätt endast nära X-max? Säger inte att du har fel men det är helt nytt för mig.
Om högtalaren skall kunna återge dynamiken i musiken på ett korrekt sätt, måste återgivningen vara linjär. Om högtalaren endast presterar bra på höga volymer torde det vara olyckligt för dynamik-fanatiker.
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:46:29
|
Jag har 18 kvm och ett par golvare som spelar ner till 20hz vid +/- 2dB. Ingen akustik reglering alls, ska dock förhoppningsvis ordnas nu i vinter.
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:51:26
|
så högt ska man väl inte behöva spela. Upprinnelsen till funderingen härör från en lyssnings afton i gbg på ett par små stativare i ett mindre rum och ljudet var upplöst och dynamiskt och man saknade inte direkt djupbasen, nu var rummet förvisso tweakat för välljud i viss mån, jmfr sedan det ljudet med ett annat i gbg där det då stog ett par fullstora golvare och det spelade naturligtvis bra även det, men det var inte samma klipp i ljudet, även det rummet var tweakat för välljud och jag kan bara tänka mig hur den stora golvaren skulle ha andats i ett rum på låt säga 40-50m2. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 23:29:57
|
får du plats i rummer så är högtalaren inte FÖR stor. Utan endast stor... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 00:09:40
|
Min fråga ställning kommer utav att jag ser bara ett hinder med fysikt stora högtalare o det är att placeringen av elementen gör att man måste sitta X antal meter ifrån för att få till det.
När det kommer till ljudet så handlar det väl mest om konstruktionen är gjord att stå nära vägg för att få stöd , eller om den ska stå fritt för att inte få förmycket stöd. Om sen högtalaren är 2 meter eller en stativare i det fallet kvittar så där ser jag inget samband.
Många stativare idag behöver komma ut 75 cm eller mer ifrån väggen ändå. Kan man leva med det varför då inte satsa på en golvare som trivs på ungefär samma avstånd. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 08:53:58
|
Jag har inte upplevt några problem, har på ca 15m2 lyckats med bedriften att klämma in 4st 18" 2st 15" och 2st 1" på horn matat med 3st slutsteg, akustik behandling hjälper helt klart, men det var inte så att jag upplevde det som påträngande innan, det handlar ju lite om att använda grejjerna med förnuft. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8643 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 16:03:59
|
quote: Jag har inte upplevt några problem, har på ca 15m2 lyckats med bedriften att klämma in 4st 18" 2st 15" och 2st 1" på horn
Fick du plats själv då? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 16:43:19
|
Johan har nog rätt, har man ex. ett par jättehöga högtalare så måste man ju sitta rätt långt bort för att avståndet till samtliga element ska bli ungefär detsamma. Till det kommer naturligtvis hur långt ut från väggen högtalarna bör stå. Vidare så beror det ju på hur frekvensgången hos högtalarna ser ut off-axis, spelar de mycket "åt sidorna" (ex. rundstrålande element) så är gissningsvis risken för knöliga reflexer större i ett litet rum. Man kan ju också tänka sig att en par högtalare som är gjorde för att vinklas in mot lyssnaren inte är direkt lämpade att stå i ett rum där första reflex spelar stor roll, jag har dock svårt att se att något av detta skulle vara relaterat till storleken.
Resten har men rummets akustik att göra (vilka moder man kan excitera) men det har i sig inget men högtalarnas fysiska storlek att göra.
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 16:50:29
|
21 kvadratmeter till mina Vienna Strauss, dock är det öppet på högra sidan in till ett annat rum, typ 10 kvm till.
Tycker det fungerar väldigt bra, men självklart skulle jag gärna ha ett dubbelt så stort rum :) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 17:06:53
|
"Be careful what you wish for", rummet storlek i sig är inte alltid det viktigaste; för mindre rum är propotionerna nog viktigare. Själv spelar jag nu efter flytt i juli i ett betydligt större rum än innan men det enda om hänt är att jag nu har två dippar runt 44 Hz istället för vid 65 Hz som det var innan; det innebär att jag bara flyttar mina problem längre ned i frekvens där det är än svårare att fixa till via akustiskreglering.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 17:33:22
|
Hejsan,
Storleken på högtalarna är inte tydligt vad som menas. En högtalare på 100 liter behöver ju nödvändigtvis inte spela varken djupare eller starkare (/"högre") än en högtalare på 50 liter.
Jag vill dela upp svaret! Större högtalare = kunna spela starkare ("högre"). Rummet blir för litet, dvs högtalaren för stor, om rummets utklingningstid är för lång eller ojämnt fördelad. Alltså: om rummet har lång efterklangstid eller om efterklangstiden är ojämn i frekvensområdet kommer du inte kunna spela speciellt starkt ("högt") innan det grötar ihop sig och låter illa. Med en högtalare som inte kan prestera så starkt ljudtryck kommer du inte märka nått...
Större högtalare = spelar djupare i basområdet Som f95toli är inne på är rumsdimensionerna väldigt viktiga i detta avseendet, precis som väggarnas material. Ett litet kvadratiskt rum med betongväggar gör att basen kommer att spela en kvart efter att du stängt av cdspelaren! Med en mindre högtalare i samma rum (enligt definition ovan) som inte når så djupt så kommer rummet inte belastas med så mycket energi i basområdet och heller inte ställa till så mycket problem.
Solkart?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
vikke
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 18:52:44
|
När vi pratar om att det är viktigt att sitta på rätt svatånd från högtalaren, vilka mått pratar vi då om (mellan tummen och pekfingret) högtalaren i frågan är en "normalstor" golvhögtalare. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 18:59:22
|
Vikke: är konstruktören till högtalaren smart har han konstruerat efter normala förhållande, t.ex. mellan 2 och 5 meters lyssningsavstånd. Jag har 3.5 meter som riktmärke. Dessutom inverkar takhöjd och högtalarens höjd (elementplacering) på detta mått.
Har man något annat än normalt avstånd (ca 3.5 meter) bör man som tillverkare skriva detta i manualen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 19:57:51
|
solklart, visst, högtalaren från framvägg till framkant 1.10m. sittplats ut från bakvägg 70cm mellan skillnad ca 2.5 meter= lyssningsavstånd, så vad som kvarstår är väl akustisk behandling av rummet. länkar till såna som säljer dylikt ?. |
|
|
Topic |
|