HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Supras nya högtalarkabel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/06 :  16:22:42  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Äntligen har den kommit.
2 x 3m kabel med antingen bananer eller gafflar för 5500:-.
Kablarna ligger förpackade i en träask av liknande modell som Limited Edition varianten av signalkabeln EFF-ISL.
Om kabeln är bra eller ej vet jag inte än.
Jag återkommer med test i augusti eller nåt.

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:43:50  Show Profile Send drgreen a Private Message
tittade på supras hemsida..fanns ingen info..var hittar jag det?

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/08 :  20:59:08  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom jag är återförsäljare för Supra fick jag ett nyhetsbrev förra veckan om det. Det stod följande.

Supras nya flaggskepp. Bifilärt lindade litzledare ger kabeln ett induktansfritt, fasstabilt uppförande. Det betyder:
Bättre stereodefinition.
Bättre 3D-närvaro.
Bättre transienter.
Klarare diskant utan vasshet.
Fastare bas.

3m par, kontakterade med banan eller gaffel, levereras i mahognylåda.
Ca-pris inkl. moms 5500:-

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/08 :  21:01:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Å utan mahognylåda kostar dom???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/09 :  08:53:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Finns att köpa var? Låter i beskrivningen som att de skulle kunna låta bättre än PLY 3.4S. MvhKristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/09 :  08:55:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nästa fråga är, säljs de i fasta längder eller på rulle? Vet du ifall de kommer att demonstreras på Arkenmässan?Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/09 :  09:43:47  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag kommer att sälja den kabeln. Den säljs dock inte på rulle utan endast färdigmonterad med antingen bananer eller gafflar.
Vet inte än om den kommer att demonstreras på Arken-mässan.

Priset är detsamma utan mahognylåda.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/09 :  10:23:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tänkte att skaffa denna kabel istället för den Supra PLY 3.4S som jag nu använder men behöver längre längder. Det verkar även som att denna kabel kan komma att bli för dyr.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/09 :  10:30:21  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kabeln kommer att demonstreras på Arken-mässan av XL-Fidelity.
Den kommer att gå att köpa inom ett par veckor. Supra håller just nu på att installera en ny maskin för tillverkning av kabeln.

Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/09 :  19:51:19  Show Profile Send hifi a Private Message
Kan konfirmera att jag hade den i Nyhetsbladet med. Även en LoRad kabel i Kitform finns. Om ngn undrar pris så kan ni maila mig.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2002/07/09 :  21:11:51  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Har haft förmånen att få lyssna på kabeln och kan bara säga att den är mycket bra med tanke på priset även utan mahogny låda . Bas, dynamik, mellanregister, ljudbild. Enda reservationen är kanske diskanten som visserligen inte är vass men det är som att se ut genom ett "smuttsigt fönster" för att citera någon hifi tidning.
Den förtjänar i varje fall en provlyssning med de prylar man har så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning, vilket givetvis är ett måste.

Mvh

Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/09 :  21:16:02  Show Profile Send hifi a Private Message
hej,

Låter trevligt....får ringa och prata med Jenving i Morgon då.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:26:27  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jag skulle svara om jag visste det

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  01:28:36  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

"Bifilärt lindade litzledare ger kabeln ett induktansfritt, fasstabilt uppförande."

Bifilärt - det låter lite kinky!
Vad betyder det egentligen?

Är kabeln verkligen utan induktans?
Och vad menas med fasstabilt uppförande?

Det låter ju bra annars. Kanske låter det bra också.





Jag kan ju gissa lite innan någon kommer med rätt svar....

Bifilärt: 2 ledare per pol kanske, i någon tjusig geometri förmodligen.

Induktansfritt: Knappast, men det hade ju varit fantastiskt....

Faslinjär: Ingen skin-effekt


Jag tror på 0 rätt, men det är ju viktigare att delta än att vinna....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:31:05  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Är det som så att kabeln aldrig kommer att säljes på lösmeter? Eller är det bara nu när den introduceras?

/Erik

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/17 :  11:07:44  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Hej Erik.
Jag förmodar att kabeln kommer att gå att köpa på lösmeter.
Jag återkommer på måndag eller tisdag för då lägger jag en ny beställning hos Supra. Jag skall försöka komma ihåg att fråga dom om detta.


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/18 :  15:43:58  Show Profile Send hifi a Private Message
Kabeln kommer ej gå att köpas i lösmeter Jenving anser termineringen såpass kritisk att den bör göras på fabrik. dock kommer kabeln gå att specialbeställa i andra längder än 2x3 meter och om ngn är intresserad av pris så kan ni maila mig.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/01 :  10:31:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nu har jag fått den till butiken. Kommer att försöka testa den under helgen hemma. För den som är intresserad av mer info har jag scannat in faktabladet som följer med kabeln. Det finns att se på:
http://w1.220.telia.com/~u22003788/sword.htm
Kabeln finns än så länge endast att köpa med banankontakter och kabeln går inte att köpa på lösmeter precis som "hifi" redan nämnt.



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:16:22  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Bifilärt - det låter lite kinky!

Vad betyder det egentligen?




Bifilär lindning är en teknik som används för låginduktiva trådlindade effektmotstånd.

Ett normalt effektmotstånd av trådlindad typ har typiskt tråden lindad utanpå en keramisk kärna. Som en spiral på ett kollegieblock ungefär.

På ett sådant motstånd går strömmen i samma rotationsriktning i alla varv, och ett ganska stort magnetiskt energifält byggs upp per ampere. Ett annat sätt att beskriva samma sak är att säga att induktansen blir stor (relativt sett).

Ett bifilärt lindat effektmotstånd är lite annorlunda uppbyggt.

I princip kan man säga att man tar den tråd (kanthal eller motsvarande) som behövs för att ge rätt resistans, och sedan viker man den på mitten. Då får man en hälften så lång dubbeltråd. Den lindar man sedan på motstånskroppen.

Eftersom strömmen går i olika riktningar före respektive efter vikningen släcks uppbygganden av magnetfält ut effektivt. Induktansen bli mycket lägre. Ett problem dock är att båda polerna på motståndet hamnar i samma ände! Eftersom motståndsköpare inte tycker att det ett motstånd ser ut på det viset går de flesta tillverkare så att de drar den ena tråden (icke-bifilärt) till den andra sidan av motståndskroppen. Den extra korta raka ledaren ger i regel en så liten försämring i induktans att tillverkaren tycker att det är en bätttre lösning än att övertyga köparen om att ett bifilärt motstånd bör ha båda polerna i samma ände!

En högtalarkabel är till sin natur alltid bifilär. Strömmen går ju i riktning mot högtalaren samtidigt som den går i riktning från högtalaren i den andra ledaren. Huruvida kabeln är "lindad" kan det i värsta fall öka induktansen, men det kan aldrig minska den. Vad man kan göra för att minska induktansen i en högtalarkabel är att minska "filbredden"! Alltså låta den bifilära (tvåfiliga) strukturen ha så nära som möjligt mellan + och - ledaren. Detta var målet redan med Supra PLY.

(Ytterligare 20 ggr bättre utsläckning av induktansen kan man åstadkomma genom att bygga den kabel som finns beskriven på LTS hemsida)

Nåväl, bifiläritet som argument för en högtalarkabel är alltså lite överflödig information. Det är ungefär som det där med OFC-koppar (om lite kaka på kaka accepteras).

Alla kablar som tillverkats sedan tidigt 70-tal är gjorda i OFC (eftersom OFC är industristandard och inten annan kabelkoppar går att köpa), men det är ändå ett reklamvärde att berätta om det. Man antyder ju genom att berätta det att andra tillverkare inte använder OFC...

Man skall kanske inte bry sig så mycket om detta. Kabelbranschen är verkligen bedragarnas paradis, de flesta uttalanden som görs av tillverkare är inga "finurliga antydningar" utan rena lögner.

Supra, med sina i regel helt korrekta fysikaliska beskrivningar av sina egna produkter, är trots allt en oas kabelöknen.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:18:35  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Eftersom motståndsköpare inte tycker att det ett motstånd ser ut på det viset går de flesta tillverkare så att de drar den ena tråden (icke-bifilärt) till den andra sidan av motståndskroppen. Den extra korta raka ledaren ger i regel en så liten försämring i induktans att tillverkaren tycker att det är en bätttre lösning än att övertyga köparen om att ett bifilärt motstånd bör ha båda polerna i samma ände!




Tittar man i Morellos högtalare hittar man bifilära motstånd med benen på samma sida

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:19:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Men, VARFÖR, har de fotfarande samma fula färg??!! Kunde de inte haft den vit eller svart?? Lite mer disktret...


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:20:34  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Bifilärt - det låter lite kinky!

Vad betyder det egentligen?




Bifilär lindning är en teknik som används för låginduktiva trådlindade effektmotstånd.

Ett normalt effektmotstånd av trådlindad typ har typiskt tråden lindad utanpå en keramisk kärna. Som en spiral på ett kollegieblock ungefär.

På ett sådant motstånd går strömmen i samma rotationsriktning i alla varv, och ett ganska stort magnetiskt energifält byggs upp per ampere. Ett annat sätt att beskriva samma sak är att säga att indunktansen blir stor (relativt sett).

Ett bifilärt lindat effektmotstånd är lite annorlunda uppbyggt. I princip kan man säga att man tar den tråd (kanthal eller motsvarande) som behövs för att ge rätt resistans, och sedan viker man den på mitten. Då får man en hälften så lång dubbeltråd. Den lindar man sedan på motstånskroppen.

Eftersom strömmen går i olika riktningar före respektive efter vikningen släcks uppbygganden av magnetfält ut effektivt. Induktansen bli mycket lägre. Ett problem dock är att båda polerna på motståndet hamnar i samma ände! Eftersom motståndsköpare inte tycker att ett motstånd ser ut på det viset, gör de flesta tillverkare så att de drar den ena tråden (icke-bifilärt) till den andra sidan av motståndskroppen. Den extra korta raka ledaren ger i regel en så liten försämring i induktans att tillverkaren tycker att det är en bätttre lösning än att övertyga köparen om att ett bifilärt motstånd bör ha båda polerna i samma ände!

En högtalarkabel är till sin natur alltid bifilär.

Strömmen går ju i riktning mot högtalaren samtidigt som den går i riktning från högtalaren i den andra ledaren. Om kabeln är "lindad" kan det i värsta fall öka induktansen, men det kan aldrig minska den.

Vad man kan göra för att minska induktansen i en högtalarkabel är att parallellkoppla många kablar, eller att minska "filbredden"! Alltså låta den bifilära (tvåfiliga) strukturen ha så nära som möjligt mellan + och - ledaren. Detta var målet redan med Supra PLY.

(Ytterligare 20 ggr bättre utsläckning av induktansen kan man åstadkomma genom att bygga den kabel som finns beskriven på LTS hemsida)

Nåväl, bifiläritet som argument för en högtalarkabel är alltså lite överflödig information. Det är ungefär som det där med OFC-koppar (om lite kaka på kaka accepteras).

Alla kablar som tillverkats sedan tidigt 70-tal är gjorda i OFC (eftersom OFC är industristandard och inten annan kabelkoppar går att köpa), men det är ändå ett reklamvärde att berätta om det. Man antyder ju genom att berätta det att andra tillverkare inte använder OFC...

Man skall kanske inte bry sig så mycket om detta. Kabelbranschen är verkligen bedragarnas paradis, de flesta uttalanden som görs av tillverkare är inga "finurliga antydningar" utan rena lögner.

Supra, med sina i regel helt korrekta fysikaliska beskrivningar av sina egna produkter, är trots allt en oas kabelöknen.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:37:59  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tänker inte diskutera det tekniska runt kabeln eftersom jag kan alldeles för lite. Men på forumet finns ju bland annat Öhman, Jorma och ett par till som är RIKTIGT duktiga. Hur den förmedlar signalen är det viktiga för mig.
Angående färgen kan jag dock svara Ranefjord med följande enkla svar som jag fick av Tommy Jenving. För att verkligen synas på marknaden redan från början så valde man en färg som sticker ut och som ingen annan har/hade. Färgen har numera helt enkelt blivit deras varumärke precis som McDonalds gul-röda eller Viking Lines vit-röda. Själv tycker jag dock att färgen är läcker.


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/01 :  12:18:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Färgen är hemsk... punkt slut hehehe... Och visst sticker den ut, helt klart..



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/08/03 :  12:33:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Känner någon till om Supra kommer lansera lite finare signalkablar också?

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:51:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sten, en fråga ang. termineringen på Sword.

Är bananerna fristående från varandra, dvs två bananer som man kan böja vart som helst utan inbördes påverkan på position?

Det blev krystat men jag hoppas att du förstår.....

Vänligen, Per

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000